הגר”צ בוארון: אולי ס”ת שעשו מבקבוקים ממוחזרים זה חוסר כבוד

יוסף גרינבוים
|
ד' חשון התשפ"ב / 10.10.2021 16:13
אסונות פקדו את מעלות: שתי דמויות חשובות נפטרו בפתאומיות, צעירה בת ה-26 ששבה משידוך התהפכה עם רכבה – ונהרגה, ולפני כשבועיים נספו בני משפחת  בן אלי בתאונה קטלנית  • הגאון רבי ציון בוארון המליץ לרב העיר: לקבוע יום תענית – ועורר על ספר התורה שהוכנס לפני חודשיים

בחודשיים האחרונים פקדו אסונות בלתי שגרתיים את העיר מעלות: שתי דמויות חשובות בעיר, איש החסד מאיר כוגן ויו”ר ש”ס שלמה סויסה ז”ל נפטרו בפיתאומיות, כשהם מותירים יתומים קטנים בבית.

בערב ראש השנה, אלירז נועה קליימן ע”ה בת ה-26, ששבה משידוך לפני חתונה, התהפכה עם רכבה בכניסה לעיר – ונהרגה.

לפני כשבועיים נספו האמא מורן בן אלי ושלושת ילדיה ז”ל בתאונת דרכים קטלנית עם אוטובוס.

לאור זאת פנה בסוף השבוע הפוסק ודיין בי”ד הגדול לשעבר, הגאון רבי ציון בוארון, אל המרא דאתרא של מעלות-תרחישא, הרב מאיר סייג,  והמליץ לקבוע יום תענית בעיר, ולפזר צדקה לעניי העיר – לביטול הגזרות.

בשולי מכתבו הוסיף הגר”צ בוארון, כי ספר תורה שנכתב בעיר בהובלתם של תלמידי הישיבה התיכונית, מכספי פיקדון שנאספו באמצעות החזרת בקבוקי מיחזור – אולי הוא חוסר כבוד.

הערת הדיין באה בעקבות אירוע יוצא דופן שפורסם לפני כחודשיים, כאשר הנהלת הישיבה התיכונית עודדה את התלמידים לאסוף בקבוקי מיחזור – ומהכסף שנאסף רכשו ספר תורה – עליו כתבה סיון רהב מאיר בדף הפייסבוק שלה:

“בהובלת המחנך שלהם, הם החליטו שאם בישיבה התיכונית שלהם, אורט מעלות, חסר ספר תורה – הם יפתרו את הבעיה. את המימון לספר התורה הם השיגו מדמי כיס, תרומות קטנות, אבל בעיקר – ממיחזור בקבוקים. אלפים אלפים של בקבוקים נאספו במשך השנים, עד שבכל המרכולים במעלות הרימו ידיים מרוב עומס, ומשאית מיוחדת מטעם תאגיד המיחזור הייתה מגיעה כדי לקחת את הכמויות העצומות של הבקבוקים שנאספו.

“למרות שהיו הצעות לעזרה כספית, התלמידים סירבו לקבל תרומות גדולות. הם רצו לחוש את העמל, את התהליך, ואספו שקל לשקל, במובן הכי מילולי שיש. אם איזה עשיר היה תורם עשרות אלפי שקלים, הכל היה נהרס מבחינתם. היום, רגע לפני שהם מתפזרים להמשך דרכם (לישיבה, למכינה או לצבא) התקיימה הכנסת ספר תורה מרגשת עם תלמידים, הורים ורבים מתושבי מעלות והסביבה”.

מקורבי הרב בוארון מציינים, כי כבר אז היה מי שעורר, כי עם כל הכוונה הטובה והרצון לשמור על איכות הסביבה, כסף שנאסף מפחיות בירה ובקבוקי וודקה –  מוטב שיתחלק לנזקקים, ולא לדבר מכובד כמו ספר תורה. וכעין שנצטווינו (דברים כג.יט.): “לא תביא. מחיר כלב בית השם א-להיך”.

כעת הסכים הגר”צ בוארון במכתבו, כי אולי אין זה מכובד מה שנעשה בעיר – כשכתב:  “אולי מה שעשו ס”ת מדמי אסיפת בקבוקים יש לעיין אם אין כאן איזה חוסר כבוד ח”ו”.

תלמידי הישיבה, החשים פגועים מהמכתב, אומרים לחרדים 10: “רוב הכסף נאסף מתרומות קטנות של מעשרות, כאשר בחורים עבדו קשה ולבסוף תרמו מעשר למען הספר תורה, מתרומות של קופות צדקה של ילדי הבית ספר והקהילה – ולא ממחזור הבקבוקים”.

“תלמידי הישיבה גם מפנים אל כבוד הרב את השאלה: ומה עם אסון מירון, גם שם אספו פחיות לספר תורה ובגלל זה קרה האסון? מה עם כל 1000 התאונות אשר מתרחשות מדי שנה – גם שם לפני כל תאונה אספו כספי מעשרות ופחיות לספר תורה ובגלל זה התרחשו כל התאונות הללו?”

לצפייה במכתב בגודל מלא – לחצו על התמונה