אלה לא החיים שלך: מי ש’מאבד עצמו לדעת’ גרוע יותר מרוצח

חז"ל קבעו "על כורחך אתה חי" - החיים אינם מסורים בידך. כל עוד הבורא נותן לך חיים, עליך לחיות ולמלא את תפקידך בעולם, גם אם קשה לך וגם אם אתה מתמודד עם סבל. הבריחה אל השאול איננה אופציה בשום מצב • הרב מנחם ברוד כותב בפעם הראשונה מאמר מיוחד על ההתאבדויות
הרב מנחם ברוד
ב' חשון התשפ"ב / 08.10.2021 00:18

הנטייה האנושית הטבעית היא לראות מעשה רצח בכל החומרה. מי ששפך את דמו של הזולת לא יזכה לחמלה ולגילויי הבנה ל’קשייו’ ול’מצוקתו’ שגרמו לו ליטול חיים. שמו ייזכר לעולם כמי שעשה מעשה נפשע, שאין לו מחילה וכפרה.

לעומת זה, מעשה התאבדות זוכה לעיתים להתייחסות אחרת.

לצד הזעזוע מתחילים דיבורים על המצוקה שהאיש היה שרוי בה, על קשיי חייו, על ההתמודדויות שלו, על חוסר יכולתו לשאת את סבלו וכדומה. היחס כלפיו סלחני יותר.

גישה הפוכה

ואולם היהדות תופסת את הדברים הפוך לחלוטין. היחס ל’מאבד עצמו לדעת’ חמור בהרבה מהיחס לרוצח. על רוצח לא נאמרו הדברים הקשים שנקבעו לגבי מתאבד: “המאבד עצמו לדעת – אין מתעסקין עימו לכל דבר, ולא מתאבלין עליו, ולא מספידין אותו” (רמב”ם הלכות אבל פרק א, הלכה ט).

אמנם פוסקי ההלכה בדורות שלאחר מכן נטו להקל, והתירו להתאבל על המתאבד, וזאת מפני הספק שאולי התחרט ברגע האחרון וחזר בתשובה, או מפני צערם הנורא של בני משפחתו; אך עדיין הדברים החמורים שנאמרו בעניין זה מלמדים עד כמה היהדות רואה מעשה כזה בחומרה הגדולה ביותר.

אחרי המבול הזהיר הקב”ה את נח ובניו באיסור על רצח, אך קודם שנאמר האיסור לשפוך את דם הזולת מופיע האיסור החל על האדם לפגוע בעצמו: “וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרֹשׁ” – “זה ההורג עצמו” (רמב”ם הלכות רוצח ושמירת נפש פרק ב, הלכה ג).

המאבד עצמו לדעת הוא בכלל מי שאין להם חלק לעולם הבא. אפילו יש בפוסקים דיון אם מותר לומר עליו קדיש. אחד הנימוקים לאי-אמירת קדיש הוא שהדבר לא יועיל לנשמתו, אחרי החטא שעשה, שאין לו כפרה.

ההכרעה המקובלת היא להתיר אמירת קדיש, בעיקר כדי שלא להוסיף על סבלה של המשפחה, ועדיין עצם הדיון מצמרר!

תפיסה זו נובעת מההכרה שהאדם איננו אדון על חייו. המחשבה ‘אלה החיים שלי’ מנוגדת בתכלית לאמונת היהדות. חז”ל קבעו “על כורחך אתה חי” – החיים אינך שלך ואינם מסורים בידך. כל עוד הבורא נותן לך חיים, עליך לחיות ולמלא את תפקידך בעולם, גם אם קשה לך וגם אם אתה מתמודד עם סבל.

מעשה מטופש

התאבדות היא מעשה מטופש לגמרי גם מבחינה תועלתנית.

הדבר משול לאדם שנמלט משוטר בניסיון לחמוק מדוח על מהירות, ובסוף מוצא את עצמו עומד לדין על נהיגה עבריינית שגרמה לתאונה קטלנית. כך האיש הזה רצה להיפטר מסבל מסוים, אבל הוא יעמוד לדין בעולם הבא וייענש עונש קשה לאין ערוך.

כך אמרו חז”ל (אבות ד,כח): “ואל יבטיחך יצרך שהשאול בית מנוס לך… על כורחך אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש-ברוך-הוא”.

יש לפעמים קשיים בחיים, וצריך להתמודד איתם, ובמידת הצורך לבקש עזרה. הבריחה אל השאול איננה אופצייה בשום מקרה ובשום מצב. ובחרת בחיים!

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סיפר לי מישהו
    08/10/2021 01:12
    יהודי
  1. בן אדם סיפר לי שאמר לתלמיד חכם אחד על רצונו להתאבד ואמר לו :מי אמר לך ששם יהיה יותר טוב דהיינו ששם אתה עלול לסבול עוד יותר …

  2. שלום
    10/10/2021 01:14
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. ”יש לפעמים קשיים בחיים, וצריך להתמודד איתם,” כמה קל להקליד.
    זה נכון. אבל זה בכלל לא פשוט

    • AYAL   11/10/2021 02:13

      אין שום יאוש בעולם

  4. התאבדות היא גם אחד המעשים הכי אנוכיים שאפשר לעשות
    12/11/2021 07:10
    חניאל
  5. היא מרסקת את הלב לכל מי שאהב את האדם שהתאבד. זו לבדה סיבה מספקת כדי לא להתאבד.

  6. יש ספורים על מתאבדים שרוחם נודדת ומתייסרת בעולם ללא מנוחה
    12/11/2021 07:11
    חניאל קורן
  7. אני מציע לכל מי ששוקל התאבדות לברר קודם כל היטב לגבי ספורים אלו ולדעתי אם באמת יחפש את האמת, הוא מאד יופתע. וגם יחשוש להתאבד.

  8. מחקר שנעשה בקרב מתאבדים שניסו אבל לא הצליחו ליטול את נפשם גילה
    12/11/2021 07:14
    חניאל קורן
  9. שהרוב המוחלט שבהם הרגיש רגשות חרטה עזים מאד על המעשה ממש זמן מאד קצר לאחר שהתחילו בנסיון ההתאבדות. רגשות בסגנון של “אוי! מה עשיתי!”.
    הנשמה שלהם שידרה להם מבפנים את המסר שהם עושים טעות נוראה וגורלית!