המניות של ברקת, העסקאות הסודיות של המלך, והרכש של רמון

'קופת השרצים' של 35 מנהיגים עולמיים ויותר מ-330 בכירים בעשרות מדינות נפתחה: תחקיר בינלאומי של יותר מ-600 עיתונאים מ-150 כלי תקשורת מרחבי העולם פרסם מיליוני מסמכים כלכליים המתארים העלמות מס והתנהלות כלכלית חשאית • איזה ישראלים מככבים במסמכים?
חרדים 10
כ"ז תשרי התשפ"ב / 03.10.2021 20:58

יותר מ-600 עיתונאים מ-150 כלי תקשורת מרחבי העולם, כולל מישראל, פרסמו הערב (ראשון) את המסמכים שזכו לכינוי ‘מסמכי פנדורה’, הכוללים כ-12 מיליון מסמכים כלכליים, החושפים קופת שרצים של 35 מנהיגים עולמיים ויותר מ-330 בכירים בעשרות מדינות – עסקאות שאישי ציבור בכירים לא היו מעוניינים שהציבור יכיר.

בזווית הישראלית: המסמכים מעלים סימני שאלה על התנהלותו של חבר הכנסת וראש עיריית ירושלים לשעבר ניר ברקת.

במשך כל שנותיו בעיריית ירושלים הוא החזיק בעצמו במניות, אף שהצהיר כי הן בנאמנות עיוורת, וגם כשהעבירן לנאמנות עם היבחרו לכנסת, הנאמן הוא לא אחר מאלי ברקת – אחיו ושותפו.

מטעמו של ברקת נמסר בתגובה: “ניר ברקת הוא מחלוצי ההייטק בישראל וגאה להיות שותף להקמתן של צ׳ק פוינט וחברות נוספות שהפכו לגאווה ישראלית לאומית וגלובאלית. ניר ברקת גאה על העובדה שמאז ומעולם שילם את המיסים שלו באופן מלא בישראל ומקפיד לעבוד בעבור שקל לשנה בכל תפקידיו הציבוריים. עם כניסתו לזירה הציבורית לפני כ-18 שנים, הוא העביר את הניהול על כל עסקיו לאחיו ועם בחירתו לכנסת הגיש מסמכים לניהול עיוור בתוספת הצהרת הון מלאה לועדת האתיקה וביקש את הנחיותיה כפי שמתבקש.

|יצויין כי החוק מאפשר לחבר כנסת להעביר את עסקיו לניהול עיוור לקרוב משפחה שהיה שותף לעסקיו בעבר. קשה לנתק את האינטרסים הפוליטיים שבחשו בפרסום ״תחקיר״ מגוחך זה, מהעובדה שברקת מסומן כאחד המנהיגים שעשויים להחזיר את הליכוד לשלטון”.

עוד נטען במסמכים, כי שר המשפטים לשעבר חיים רמון רכש מאיש העסקים האוסטרי, מרטין שלאף, חברה שנמצאת בחובות כבדים וכן בהפסדים מתמשכים, ללא תמורה הגיונית נראית לעין.

מהתחקיר עולה, כי בתקופה שאחרי האביב הערבי, כשהמציאות הכלכלית בירדן הידרדרה, מלך ירדן עבדאללה קנה שלוש אחוזות על החוף במליבו בארצות הברית, דרך חברות זרות, בשווי של 68 מיליון דולר.

ואלה רק הרכישות של המלך שבוצעו אחרי 2011. מ’מסמכי פנדורה’ עולה כי רואה חשבון אנגלי בשווייץ עבד עם עורכי דין באיי הבתולה הבריטיים, כדי לסייע למלך ירדן לרכוש בחשאי 14 בתים יוקרתיים, בשווי של יותר מ-106 מיליון דולר, בארצות הברית ובבריטניה.

לפחות 36 חברות קש הוקמו לצורך רכישותיו בין השנים 2017-1995, כדי להתחמק מתשלומי מסים. עורכי הדין של המלך מסרו בתגובה שלפי החוקים הירדנים, הוא בכלל לא מחויב בתשלום מס.

דמות נוספת שהסתבכה עם חשיפת המסמכים היא ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, שכיהן בתפקיד בין השנים 2007-1997. מ’מסמכי פנדורה’ עולה כי הוא מואשם שרכש בניין מגורים בשווי של קרוב לתשעה מיליון דולרים באמצעות חברות קש ותוך ניצול פרצות בחוק, כדי להימלט מתשלומי מס.

גם ראש ממשלת צ’כיה אנדריי באביש לא חף מעסקאות מפוקפקות: הוא  רכש טירה בשווי 22 מיליון דולר בריביירה הצרפתית – עם אולמות ושתי בריכות שחייה – שנרכשה דרך חברת קש. באביש, אגב, הוא מיליארדר שהתמודד בבחירות בארצו תחת הדגל של מאבק בשחיתות של האליטות הכלכליות והפוליטיות.

ארגון העיתונאים החוקרים הבינלאומי – ה-ICIJ, הוביל צוות של יותר מ-600 עיתונאים מ-150 כלי חדשות, שעסקו במשך שנתיים בניפוי, מעקב אחר מקורות ונבירה בתיקי בתי משפט ותיקים ציבוריים אחרים מעשרות מדינות.

המסמכים שהודלפו מגיעים מ-14 חברות ברחבי העולם, שהקימו חברות קש ללקוחות המבקשים לשמור על פעילותם הפיננסית בצל.

המסמכים כוללים 6 מיליון מסמכים, שלוש מיליון תמונות, 1.2 מיליון הודעות דוא”ל, 500 אלף גיליונות אקסל וכדומה, ועוד 886 אלף מסמכים שונים נוספים.

המסמכים חושפים את הבעלים הסמויים של חברות קש, חשבונות בנק אנונימיים, מטוסים פרטיים, יאכטות, אחוזות ויצירות אמנות ומוזכרים בהם שמותיהם של נשיאים, ראשי ממשלות, מלכים  והפעילות הפיננסית של יותר מ-130 מיליארדרים מרוסיה, הודו, ארצות הברית, מקסיקו ומדינות אחרות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות