החרדים החרימו הדיון ויוליה ליגלגה: “סבון לאסלה בהכשר הבד”ץ” • צפו

ועדת המיזמים הלאומיים דנה ברפורמת הכשרות • ש"ס ויהדות התורה החרימו הדיון • ח"כ מעוז: ''אתה הולך על הראש של הרבנות הראשית" • השר: ''התוכנית שלי תחזק הסמכות והאכיפה של הרבנות" • הודה: "מסלול שלושת רבני העיר שיכולים לקבוע סטנדרטים בעצמם - לא החלום שלי"
אריה ריבקינד
כ"ד תשרי התשפ"ב / 30.09.2021 13:39

הוועדה למיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירות דת יהודיים, בראשות ח”כ יוליה מלינובסקי, החלה הבוקר (חמישי) לדון ברפורמת הכשרות של השר מתן כהנא, כדי לכלול אותה כחלק מחוק ההסדרים.

בשבוע הבא: ‘התו הירוק’ עומד לפקוע – וחיי הלא מחוסנים ישתנו

מצייתים ל’דעת תורה’ וחוגגים את סוכות בבטחה: כך מוגנים פי 10

ח”כ יוליה מלינובסקי, יו”ר הוועדה, הציגה בפני חברי הוועדה מצגת שהכינה ובה נתונים על מצב הכשרות.

“אנחנו לא יודעים כמה זמן המשגיח מקצה לעסק והיכן הוא משגיח במקביל”, אמרה ח”כ מלינובסקי. “זה יוצר כפילויות ופוגע באיכות הכשרות. כולנו צריכים את הכשרות ומשלמים על כך הרבה מאוד כסף, בין אם אנחנו דתיים או לא. זה משפיע על כולנו בכל מקום ומקום. עלינו על כך שיש נוהל לבית מלון – שרוצה כשרות – לפיו המשגיח צריך לקבל חדר בבית מלון לו ולמשפחתו בסוף שבוע. ברור שאנחנו משלמים על זה. אין הכשרות למשגיחים והם חופשיים”.

יו”ר הוועדה הציגה מגוון מוצרים שאינם  אכילים וחלקם אף נרכשו במרכולים שאינם כשרים – כגון: אקונומיקה, סבון כלים, קיסמי שיניים ועוד שעליהם יש חותמת כשרות.

“אפילו על סבון לאסלה יש כשרות”, לגלגה מלינובסקי, כמו טומי לפיד בשעתו, כשהסבירה את הצורך ברפורמה. “הנושא הזה נוגע לא רק לדתיים אלא לכל אזרחי ישראל”.

חברי הכנסת החרדים מש”ס ויהדות התורה, מחרימים את הדיון.

ח”כ משה טור-פז מיש עתיד הגיב על החרמת הדיון על ידי הח”כים החרדים: “‏כעת בדיון על רפורמת הכשרות, כחלק מהמהלכים שיובילו לשיפור הכשרות, לתחרות ולהורדת יוקר המחיה המקומי. נציגי המפלגות החרדיות החליטו להחרים את הדיון ולא להגיע. ככה נראית אופוזיציה לוחמת”.

ח”כ אבי מעוז פנה לשר כהנא בדיון: “אני רוצה לדבר בשם הציונות הדתית…”

יו”ר הוועדה, ח”כ מלינובסקי: “רואה סקר ש-72% מהציבור המסורתי-דתי תומך ברפורמת הכשרות. דבר בשם עצמך…”

מעוז: “מדבר בשם הבוחרים שלי”.

מלינובסקי: “אמרת שאתה מייצג את הציונות הדתית”.

מעוז המשיך ופנה לשר: “אתה כנראה התאהבת באות כ”ף. כהנא שמך. בזמנך במשרד הדתות הבאת שלוש רפורמות עד כה, כשרות, כותל, כניסה לישראל (גיור). אתה על ידי שלוש הרפורמות האלה מביא לדבר אחד – להסיר את המונופול של הרבנות הראשית כמו שאתם קוראים לזה מחיינו הציבוריים. ברגע שאתה מסיר את המונופול של הרבנות הראשית מחיינו הציבוריים, הפכת את מדינת ישראל לכ”ף החמישית. מדינת כל אזרחיה.

“אתה מפריט את הכשרות, אתה הולך להפריט את הכניסה לעם ישראל בגיור, אתה הולך להפריט את הכותל, ובזה את הופך את התורה לפרוטות. אתה מפריט אותה. ולכן אני אומר, עצם הדבר שאתה הולך על הראש של הרבנות הראשית”.

מעוז רצה לומר דברים נוספים אך יו”ר הוועדה יוליה מלינובסקי חתכה את דבריו ולא נתנה לו להמשיך.

השר לשירותי דת מתן כהנא הציג בפני הוועדה את תכנית הכשרות שעתידה לשנות את מבנה מערך הכשרות בישראל.

השר הבהיר כי עבורו העיסוק במערך הכשרות זו “זכות, חובה ושליחות לטפל בענייני הכשרות. אני עוסק בנושא באינטנסיביות במשך שנתיים מאז נכנסתי לכנסת. אני מציג היום את התכנית הטובה ביותר שתטפל בצורה הטובה ביותר בכשלים במערך הכשרות”.

השר הציג את הכשלים במערך הכשרות הנוכחי, על בסיס דוחות של מבקר המדינה, הרבנות הראשית ונציגות של המשגיחים עצמם.

הבעיה המרכזית אותה הציג השר היא חוסר סטנדרט בסיסי לכלל הכשרויות של הרבנות, כשלכל רב אזורי יש סטנדרטים משלו: “תארו לכם שתי משאיות שאוספות מאותו שדה ברוקולי אחד למפעל ‘סנפרוסט’ והשנייה למפעל ‘פרי גליל’. לאחד המפעלים הרב המקומי ייתן כשרות ואילו הרב המקומי במקום בו המפעל האחר נמצא – לא. אני לא קובע מי צודק, יכול להיות שהרב המחמיר צודק אבל בסוף אין אחידות וכל רב קובע מה שנראה לו. תכנית הכשרות שלי תהפוך את הרבנות לגוף מפקח עם סטנדרטים אחידים בכל הארץ.”

השר התייחס למסלול שלושת רבני העיר שיכולים לקבוע סטנדרטים בעצמם – והבהיר: “זה לא החלום שלי אני לא רוצה את הנתיב הזה”. השר הודה כי מסלול זה נועד למצב בו הרבנות לא תשתף פעולה עם התכנית. “אני אומר בצורה הכי ברורה, אני לא רוצה את הנתיב הזה, אם הרבנות תשתף פעולה אנחנו נמצא בקלות דרך להוציא את הנתיב הזה”.

השר מתן כהנא אמר בדיון: ‘”לרבנות אין סמכות בקביעת הסטנדרט של מה זה כשר במדינת ישראל, התוכנית שלי תחזק את הסכמות של הרבנות בנושאים האלה. הרבנות הופכת להיות רגולטור מה כשר במדינת ישראל והרפורמה נותנת לרבנות שיניים. אני מסתכל בעיניים הלכתיות וזו תוכנית מקיפה בכל ענייני הכשרות שנותנת כוח לרבנות. אני מקווה שהמהלך יצליח, כך שהתוכנית תחזק את הרבנות והכשרות בישראל”.

ח”כ שמחה רוטמן מסיעת הציונות הדתית סיפר: ”אני אוכל רק רבנות ולא אוכל צוהר כי הארגון שלהם פועל בצורה עסקית”.

ח”כ רוטמן ביקר את החלטת ח”כ אבי מעוז להגיש עתירה לבג”ץ נגד רפורמת הכשרות: “הגשת העתירה תוך כדי הליך שהתנהל בכנסת הוא לא ראוי ולא לעניין – אסור היה לו לעשות את זה”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ח כ יוליה מלינובסקי
    30/09/2021 14:15
    י.כ
  1. מי את,יוליה,שתלגלגי על נושא הכשרות??
    לא אוסיף……

  2. מלינובסקי
    01/10/2021 04:12
    ניר
  3. היה טוב אם היית סותמת את הפה הגאוותן שלך לא על כל דבר צריך להביע דעה.
    בושה שאת ושכמותך בכלל יושבים בכנסת.
    אין לך מושג בכשרות את ממילא אוכלת שרצים.
    והטענה על כשרות על מוצרים לאסלה וכו
    אם היה לך טיפת שכל בראש מלא השרצים שלך היית מבינה שהחברות רוצות את זה כי זה מכניס להם כסף.
    ומי שנותן להם כשרות זה בדצים ולא רבנות.
    ואיך רפורמת הכשרות קשורה לחומרי ניקוי עם יש על זה רק בד”צ
    בקיצור את מסכנה ואדם נחות מאוד מאוד ולצערנו כך נראית הכנסת שלנו בושה