מנהלי מחלקות קורונה חשפו הדרמה: ‘בוחרים מי יחיה ומי ימות’

פרוטוקולים פנימיים חושפים את הדרמה המזעזעת בבתי החולים • לאחר התרעות ואזהרות רבות, בכירים אומרים: "אנחנו במלחמת התשה, למונשמים אין מיטות במחלקות טיפול נמרץ קורונה" • "חולי קורונה כבר מתים בגלל מחסור במיטות, בצוות רפואי סיעודי מיומן ושחיקה קיצונית"
חרדים 10
ט"ז תשרי התשפ"ב / 22.09.2021 10:09

רופאים בכירים ומנהלי מחלקות בבתי החולים ברחבי הארץ שבים ומתריעים מפני טיפול לקוי שהחולים קשה בקורונה מקבלים בעקבות העומס הרב.

מצייתים ל’דעת תורה’ וחוגגים את סוכות בבטחה: כך מוגנים פי 10

מתווה בתי הכנסת בחגים של תשרי: כך תשמרו על הנחיות הבריאות

“כבר עכשיו בבתי החולים בארץ נאלצים לעשות בחירות והעדפות בין חולי הקורונה”, אמרו הרופאים לרן רזניק, פרשן הביאות של עיתון ‘ישראל היום’.

לדבריהם, הבחירה הבלתי אפשרית היא בין החולים במצב קריטי שיחוברו למכשירי האקמו, לבין אלה שאין די מכשירים כדי לחבר אותם אליהם.

הם גם נאלצים לבחור בין חולי הקורונה במצב קשה מאוד ומחוברים למכונות הנשמה ויש מיטה עבורם במחלקה לטיפול נמרץ קורונה, לבין אלה שאין להם מקום במחלקה הייעודית ושיטופלו על ידי צוות סיעודי ורפואי פחות מיומן ומנוסה בטיפול בחולים מונשמים.

התרעה חמורה זו, הועלתה על ידי ד”ר אור לי ויינשטיין, ראש חטיבת בתי החולים בקופת חולים כללית, בפגישה שהתקיימה ביום ראשון בין מנהלי בתי חולים עם פרופ’ נחמן אש, מנכ”ל משרד הבריאות.

ד”ר ויינשטיין אחראית מתוקף תפקידה לכמחצית מבתי החולים בישראל שהם בבעלות כללית, כולל בתי החולים בילינסון, סורוקה, קפלן, העמק וכרמל.

ההתרעה החמורה וחסרת התקדים בגל הנוכחי של הקורונה נאמרה בעקבות דבריו בפגישה של פרופ’ מסעד ברהום, מנהל בית החולים הממשלתי לגליל בנהריה, שהזהיר: “אנחנו קרובים מאוד למצב של בחירה והעדפה בין חולים” במחלקות הקורונה.

לדברי מנהלים ורופאים בכירים בבתי החולים, האמירה חסרת התקדים של ד”ר ויינשטיין נאמרה בעקבות שיחה עם מנהלי בתי החולים שבבעלות כללית, שחלקם הזהירו שכבר עכשיו נאלצים לבחור בין החולים.

הבכירים אמו עוד, כי המצב הקשה של אי ספיקה ותמותה של חולים עקב מחסור במיטות טיפול נמרץ ומכשירי אקמו קיים בימים האחרונים במרבית בתי החולים בישראל – גם באלה שבבעלות כללית וגם באלה שבבעלות משרד הבריאות.

רופאים בכירים התריעו מראשית החודש כי בתי חולים נמצאים ב’אי ספיקה’ של הטיפול הרפואי, וכי חולי קורונה כבר מתים בגלל מחסור במיטות טיפול נמרץ, מחסור בצוות רפואי סיעודי המיומן לטפל בחולים מונשמים ושחיקה קיצונית של הצוותים שגורמת למותם של חולים.

על פי נתוני משרד הבריאות, בבתי החולים מאושפזים יותר מ־700 חולים קשה, ובהם כ־200 חולים מונשמים. מאז אוגוסט מתו כבר יותר מ־1,000 חולי קורונה, רובם ככולם במחלות הקורונה, בבתי החולים.

האזהרות על המצב החמור ומסכן החיים של חולי הקורונה בבתי החולים הועלו גם בפגישה נוספת שהתקיימה ביום שישי שעבר עם מנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ אש, ושבה השתתפו מנהלי מחלקות הקורונה, מנהלי מחלקות טיפול נמרץ ואחיות ראשיות מבתי החולים בארץ.

האזהרות על המצב החמור ומסכן החיים של חולי הקורונה בבתי החולים הועלו גם בפגישה נוספת שהתקיימה ביום שישי שעבר עם מנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ אש, ושבה השתתפו מנהלי מחלקות הקורונה, מנהלי מחלקות טיפול נמרץ ואחיות ראשיות מבתי החולים בארץ.

על פי פרוטוקול השיחה, שנחשף ב’ישראל היום’ לראשונה:  “כל המשתתפים דיברו על העומס המתמשך ועל המצב הקשה שרמת התחלואה הנוכחית גורמת בבתי החולים, ויש שהגדירו זאת כ’מלחמת התשה’. אמנם מספר החולים קשה לא עולה, אבל המספר הגבוה לאורך זמן מעמיס מאוד על הצוותים”.

עוד עלה בפגישה: “הדבר הבולט ביותר שנגע לכל המשתתפים הוא שחיקה של הצוות, בדגש על הצוות הסיעודי, והוצג המחסור בצוות מקצועי ומיומן בטיפול בחולים קשה והקריטיים – כלומר, צוות באיכות ובמיומנות של טיפול נמרץ. הועלה גם הקושי בקליטת מטופלים הזקוקים לאקמו בגלל מחסור בצוות המטפל, והודגשה העובדה שחולה שעולה על אקמו נשאר מחובר זמן רב למכשיר, כולל תקופה לאחר החלמתו מקורונה, אבל הוא גם נזקק למיטת טיפול נמרץ כללי למשך זמן ארוך”.

“נשאבים לקורונה”

משתתפי הפגישה העלו עוד קשיים חמורים מאוד בטיפול בחולי הקורונה, כולל “הבעיה של עומס בבתי החולים הקטנים, בייחוד בדרום הארץ, שמתמודדים עם תחלואה לא פרופורציונלית, ולכן גם הטיפול בתחומים האחרים נפגע מאוד, כך שכל בית החולים נשאב לטיפול בקורונה והפעילות האלקטיבית (המתוכננת) מופסקת לחלוטין”.

בעניין זה הועלתה הדרישה “לווסת את העומס לבתי חולים אחרים גדולים יותר”.

על הפרופיל של החולים קשה נאמר בפגישה: “מרבית החולים קשה כיום הם צעירים יותר, לא מחוסנים ומחלתם קשה במיוחד עם מרכיב זיהומי משמעותי, והודגש הצורך להשתמש בנתונים כדי להסביר את המצב הקשה ואת התחלואה בקרב לא מחוסנים ולעודד את ההיענות להנחיות ולחיסונים”.

בסיכום הדיון אמר פרופ’ אש: “העומס על מערכת הבריאות רב וצפוי להימשך עוד תקופה, עד היציאה מהגל הרביעי. העובדה שהמשק ומערכת החינוך פתוחים בהתאם להחלטות הממשלה גורמת לכך שהכלי העיקרי להתמודדות עם התחלואה הוא החיסון, נוסף על תנאי התו הירוק. אנו רואים את התחלואה בקרב אלו שאינם מחוסנים ומצטערים על כך שלא בחרו להתחסן.

“משרד הבריאות מודע לשחיקה של הצוותים הרפואיים ולעומס הרב על רקע המגיפה הנמשכת. המסר הכללי מהמפגש, בדגש על העומס ועל השחיקה, יועבר גם למקבלי ההחלטות ברמת שר הבריאות וראש הממשלה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות