האישה שהפכה לסמל: אסירת ציון אידה נודל ע”ה נפטרה בגיל 90

אידה נודל ע"ה הייתה לסמל המאבק בברית המועצות הקומוניסטית שלא אפשר עלייה לארץ ישראל - והיא נשלחה לגלות של 4 שנים בסיביר • עם שחרורה עלתה לארץ ב-1987 • היא תובא למנוחות היום בבית העלמין ירקון
חרדים 10
ח' תשרי התשפ"ב / 14.09.2021 15:06

אידה נוּדֶל ע”ה, מי שהייתה ‘אסירת ציון’ בברית המועצות הקומוניסטית, נפטרה אמש (שני) בגיל 90.

מצייתים ל’דעת תורה’ וחוגגים את סוכות בבטחה: כך מוגנים פי 10

היא תובא היום למנוחות בבית העלמין ירקון.

נודל נולדה באפריל 1931 בפרבר של מוסקבה להוריה יעקב וחיה ז”ל. מגיל תשעה חודשים גדלה אצל סבה וסבתה בקולחוז היהודי ז’יאנקיס, ובגיל שלוש עברה משפחתה כולה למוסקבה.

אידה ואחותה אלנה למדו בבית ספר לא-יהודי, אולם בבית נשמרה המסורת, בעיקר בימי חג ומועד. אביה היה קצין בצבא האדום ונפל במלחמת העולם השנייה, כשאידה בת תשע.

בשל בקשתה לעלות לישראל היא פוטרה מעבודתה ב-1972.

נודל הייתה מהדמויות הבולטות ביותר במאבקם של מסורבי העלייה היהודים שדרשו לצאת מברית המועצות ולהגיע לישראל. היא  תמכה בחבריה שנאסרו וגם השתתפה בהפגנות – במטרה להציג בפני העולם את הפרות זכויות האדם של האסירים ברוסיה.

היא נחקרה על ידי הקג”ב ונידונה לארבע שנות גלות בסיביר.

מאבקה לעלות לישראל התפרסם בעולם והיא הצליחה לעלות לישראל בשנת 1987.

לאחר עלייתה לישראל הקימה נודל את ארגון ‘אם לאם’, במסגרתו פעלה רבות למען חינוך ילדי העולים מרוסיה.

אחייניתה אידה פרידמן ספדה לה בפייסבוק: ״בצער רב אנחנו מודיעים על פטירתה של דודתנו האהובה, אישה מיוחדת ודמות מופת לכולנו, אידה נודל״.

אלקס ריף, מנכ״לית לובי המיליון, ספדה: ״אידה נודל, אסירת ציון ופועלת עלייה מהאמיצות והמרגשות שקמו בדורנו, נפטרה. סיפורה הוא אות ומופת לאמונה ציונית טהורה, אומץ לב והקרבה טרגית. בזכותה ובזכות קומץ אסירי ציון ומסורבי עלייה שפעלו בשנות ה-60 וה-70 בברית המועצות לשעבר, נולדה תנועת ‘שלח את עמי’ העולמית, שלחצה על ממשלת ברית המועצות לפתוח את השערים ולשחרר לחופשי מעל מיליון יהודים למולדתם.

“היא הייתה אחת בדורה. ולמרות כל זאת, דמותה כמעט ולא מוכרת ברחוב הישראלי, והגבורה שלה נשארת עלומה. אנו פועלים כעת כדי להכניס את סיפורה למערכת החינוך הישראלית, בכדי שלא תיעלם מספרי ההיסטוריה ותיחקק לזיכרון עולם בסיפור הגבורה היהודי״.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות