האם ‘נפלו’ על הטסים לאומן? ולמה מתנפלים על בנט? • ‘משכן לילה’

הני זובידה, בהירה ברדוגו יועצת אסטרטגית לקשרי ממשל, ושרי רוט, הפרשנית הפוליטית של חרדים 10 ב'משכן לילה' בערוץ כנסת • "תסלחי לי שרי, אני קצת יותר מבוגרת ממך, ותסלחי לי לא היה כדבר הזה של שנאה מפעפעת, רותחת כמו לבה"
חרדים 10
ח' תשרי התשפ"ב / 13.09.2021 22:48

הני זובידה: מכל מה שקורה במדינה איכשהו יש לי הרגשה שאמות הסיפים במדינה נעות וזעות. שרי, איכשהו נראה לי שאנחנו עוברים ממשלות, אבל הקטע הזה עם הקורונה פשוט הורג אותנו. כל הזמן שיקולים פוליטיים, על טורקיה ויוון כולם שתקו, קיבלנו את הוויריאנט – חטפנו סטירה. עכשיו יש לנו את הסיפור עם אומן. נראה לי שזו לא בעיה של קבוצות, אלא בעיה של כל החברה במובן של הלכידות החברתית שלנו. ואז, ראש הממשלה שלנו מוציא הודעה ואומר: חקירות פליליות, אפילו מעצר – מהי התגובה ברחוב החרדי?

מאות אלפים כבר צייתו ל’גדוילים’ והתחסנו חיסון שלישי. ואתם?

שרי רוט: התגובה זועמת. האמת היא שהציבור החרדי במשך שבועות ארוכים משמיע אזעקות כאלו: ‘חכו תראו, לערבים נותנים לנסוע לטורקיה, אבל כשזה יגיע לאוקראינה יסגרו את השמים’, ‘את היולי-אוגוסט שלהם יכבדו, כשזה יגיע לחגים ינעלו’. אז האזעקות האלו לא התממשו, הן הפכו לזעקות ‘זאבים, זאבים’, אנשים נסעו לאומן חופשי, הרבה בזכות שר הדתות מתן כהנא שארגן מתווה טוב, ובעצם הכול בא על מקומו בשלום. בתי הכנסת היו פתוחים. לא כולם שמרו על ההנחיות, אבל זה חוצה מגזרים – ערבים, חרדים, חילונים, בכל מקום יש מי שיורה לנו ברגליים.

הני זובידה: נוסע לאומן מקבל בדיקה שהיא חיובית, מזייף את הבדיקה ועולה למטוס. למה?

שרי רוט: אני עדיין לא מצאתי לזה הוכחות. חבר’ה משם, ודיברתי עם כמה, טוענים: עשו עלינו סוג של בדיקה שלדעתם היא ניסיונית, פעם יצא חיובי, פעם יצא שלילי, היה שם ברדק אחד גדול שאף אחד מאיתנו לא באמת יודע מה היה. תשמע, אם אכן אנשים זייפו בדיקות, אין ספק שצריך למצות איתם את הדין, אבל באותה מידה נפתלי בנט צריך לומר שלא רק ה’אומנים’, אלא כל בן אדם שהגיע לנתב”ג והבדיקה שלו יצאה אחרת מזו שאיתה עלה למטוס –  נא לחקור.

“אני יודעת על צעירים שעלו למטוס עם בדיקה שלילת, בנתב”ג יצאו חיוביים ואף אחד לא חקר אותם או חשב שמשהו לא בסדר. למה כשזה מגיע לחסידי רבי נחמן מברסלב פתאום כולם קופצים?

בהירה ברדוגו: ברור שההנחיות תקפות לכולם.

הני זובידה: כשאנשים מגיעים עם בדיקה מזויפת, יש פה בעיה.

ברדוגו: בגילי, אני רואה את תמונת ההתכנסות הזו, ואני כבר מבוהלת. בחיים לא הייתי עומדת היום בסיטואציה של אלפי אנשים צפופים במקום אחד. לא רוצה שינשמו עלי.

שרי רוט: גם לא בהיכל ספורט, לא באילת ולא בשום מקום…

ברדוגו: כן. כל מקום כזה, אני לא רוצה להיות בו. יש משהו בטענה של החרדים שיש אצלם חיסון עדר, כי הם נדבקו הרי בכמויות מסחריות בגל הראשון ועובדה היא שעכשיו האחוז אצלם לא יותר גבוה מאשר באוכלוסיה הכללית.

זובידה: אנחנו מדברים על הנוסעים לאומן, ששם יש התפשטות של הקורונה. ובכלל, הכל נראה שם כאילו כל דאלים גבר.

בהירה: אני הייתי מצפה מכל אלו שנסעו לאומן שיחזרו מאומן ויכנסו לבידוד. כי הם בתוך אומן ישנים אחד על השני, רוקדים, נושמים.

שרי רוט: תהיה פה אפליה. כי את כל זה  צריך לעשות בכל חזרה לארץ. מטורקיה, מיוון, הרי לא בדקנו איפה בן אדם ביקר, באיזה מועדונים, באיזו צפיפות.

זובידה: זה ברור. אין ויכוח בכלל.

שרי רוט: לא, כי בהירה אמרה, כל מי שחוזר מאומן. היא לא בדקה מה קורה במועדונים ביוון.

ברדוגו:: קודם כל אין הרבה טיסות, את צריכה לזכור את זה. חוץ מזה, אני לא באה להגיד חילונים או דתיים. כל מי שמתכנס בכינוסים המוניים שיואיל בטובו לחזור לארץ ולהיכנס לבידוד.

זובידה: על בנט יש כאן גם איזושהי התנפלות שהיא לא לגופו של עניין.

ברדוגו: תשמע, בוא נשים רגע את הקורונה בצד. כל אלה שהפסידו בבחירות האחרונות, כלומר חושבים שניצחו בבחירות האחרונות ולא הצליחו להרכיב ממשלה, אני הרבה שנים, ואתה יודע לפי גילי שאני הרבה שנים, בפוליטיקה, אני לא זוכרת שאחרי שקמה ממשלה השנאה ממשיכה לבעבע. תסלחי לי שרי, אני קצת יותר מבוגרת ממך, ותסלחי לי לא היה כדבר הזה של שנאה מפעפעת, רותחת כמו לבה, לא יורדת לרגע מסדר היום. עזבי, הוא עושה נכון, לא עושה נכון, השנאה מטורפת. לא הצלחתם להרכיב ממשלה, שבו בשקט, תנו לאחרים לנהל את המדינה.

שרי: זה בדיוק מה שאמר נתניהו לפני שנה לאופוזיציה דאז. זה מה שהוא אמר לאביגדור ליברמן, זה מה שהחרדים אמרו לו כשהוא רצה לקחת אותם במריצה למזבלה, מעולם האופוזיציה לא השלימה פה עם ניצחונות הקואליציה.

בהירה: תסלחי לי, את לא יודעת על מה את מדברת. 99 אחוז ברגע שקמה ממשלה נכנסים לסדרי עבודה מסודרת של קואליציה-אופוזיציה. הרעש והשנאה ומה שקורה ברשתות החברתיות, לא היה כדבר הזה.

זוביידה: אני רוצה לשאול אותך שאלה פשוטה. ראי, העניין של הוועדות. העניין הרי סגור, יש קואליציה. זה כמו אני עכשיו מחזיק חלה ביד ואומר לך, את יכולה לקבל 4 פרוסות, את תגידי או 5 או כלום. השאלה היא מה את רוצה לעשות פה. זה בדיוק מה שעשו לבנט עם הסיפור של השבת בשבת האחרונה. מה אתם מתערבים בשיקולים של ראש הממשלה? אתם יודעים מה בא ואמר לו ראש המוסד? אתם יודעים מה בא ואמר לו ראש השירות הכללי? הוא ראש ממשלה, הוא צריך לעשות, הוא עושה. השאלה שלי היא האם בעצם במקום לתת לעבוד אחד מול השני, באים לחבל בעבודה.

שרי רוט: אני שואלת. ואם תבוא הקואליציה ותגיד: לחברי האופוזיציה אסור להיכנס למשכן הכנסת, כי ככה בא לנו, גם את זה הם יצטרכו לקיים? יש כללים, יש סיעות, יש גודל של סיעות, אי אפשר לפרק משחק באמצע. אתה יכול להגיד שפרגמטית אולי כדאי להם להסתדר, אבל הם לא רוצים. חייבים? הם לא.

זובידה: כל מה שעשו בוועדות הוא חוקי לחלוטין.

ברדוגו: תמיד היה רוב לקואליציה בוועדות. לנצח.

שרי רוט: תלוי איזה רוב. יש לקואליציה רוב של אחד בלבד. באה האופוזיציה ואומרת, הגדלים לא פרופורציוניים. אתם יכולים להגיד, כנסו, קחו מה שנותנים לכם, הם לא רוצים. הם לא התייעצו איתי קודם, גם לא איתך, זכותם לנהל ככה את הטקטיקה שלהם. יכול להיות שהם יתחרטו בסוף, ואולי לא.

ברדוגו: אתה זוכר שמפלגת העבודה הייתה מ-77 כמעט נון סטופ באופוזיציה? המקרים שבהם היא קמה ועזבה את אולם המליאה לאות מחאה היו מעטים. אתה זוכר את חוק רמת הגולן שחוקק ביום אחד ב-3 קריאות? אני יכולה לתת לך אין ספור דוגמאות כאלו, בהן הקואליציה הייתה דורסנית, מנצלת את כוחה. נקבע מפתח, אתה לא רוצה אל תהיה בממשלת ישראל, זו לא השיטה לנהל מאבק אופוזיציוני.

זובידה: לי נראה, שכל הדיונים הם לא לגופו של עניין אלא לגופו של בן אדם. כדי לעשות דה-לגיטימציה לנפתלי בנט. האובדן הזה של השלטון שקרא ב-4 מערכות בחירות רצופות הביא אותם למקום של מלחמת הכל בכל.

ברדוגו: כן, בוודאות. ללא כל סייג לדיבור, ללשון, אם ח”כ כמו חבר הכנסת גפני שאני אוהבת אותו באופן פרלמנטרי יכול להגיד ‘רוצח’ או ‘פושע’ וכל מיני מילים שגפני גם לא היה נוהג להשתמש בהם, הם איבדו כל אלמנט של נימוס בהתדיינות הפוליטית הזו.

ברדוגו: אנחנו מצפים לשינוי, אולי אחרי שיעבור התקציב?

שרי רוט: קודם כל אני לא מסכימה עם מה שבהירה אומרת. אני עוקבת אחרי הרשתות, אני חברה בהם, יש לי חשבונות, אני רואה את הלך הרוח. זה נכון שבשנים האחרונות השיח יותר חצוף ממה שהיה בשנים המוקדמות יותר. אבל בשנים האחרונות ככה השיח, מי שיותר צועק יש לו יותר לייקים. תמיד כיסחו פה זה את זה, מהימים בהם קדימה ריססה מטהר אויר בכנסת, גם אז יו”ר הכנסת לא אהב את זה וטען שזה לא תקין, תמיד היו פה סצנות, תמיד האופוזיציה ניסתה לעשות גימיקים, וכשהיא לא עשתה – אמרו עליה שהיא שקטה מדי. אני לא באה כעת לומר מי צודק, האופוזיציה או הקואליציה.

היה טיעון בממשלה הקודמת שלא לגיטימי שנתניהו יהיה ראש ממשלה כי יש לו כתב אישום. הקואליציה מצידה אמרה, סליחה, זה חוקי אז מותר. כעת יש טיעון של האופוזיציה שאומרת, לא תקין שנפתלי בנט עם ששת, ממששת המנדטים שלו, יהיה פה ראש ממשלה, באה הקואליציה ואומרת, זה חוקי, נקודה. אלו יגידו, זה חוקי אבל מסריח, אלו יגידו לא. התפקידים פשוט התחלפו.

זובידה: הסיפור עם ה-6 מנדטים זו שטות, זה פיקציה, תפסיקו. אנחנו משטר קואליציוני נקודה.

שרי רוט: ועדיין. וחוץ מזה, אם החלטנו שחוקי זה בסדר, גם אם מסריח, למה התנגדו לנתניהו?

זובידה: זה לא חוקי מסריח, זה חוקי לא מסריח וכשר.

שרי רוט: אוקי. וכשהוא אומר לבוחרים שלו, אני לא אשב בממשלה כזו, לא אמליך את יאיר לפיד, ואז עושה הפוך?

זובידה: אם אני יושב על כל הפרת הבטחת בחירות של פוליטיקאי במדינת ישראל, אני לא יוצא מפה עד שהזקן שלי יותר ארוך מהזקן של מתושלח.

שרי רוט: ואם תתעד אי נימוס של אופוזיציות, אותו דבר. מאז ‘האיש שיושב ליד באדר עופר’.

זובידה: זהו. רציתי להגיד שזה מחזיר אותי לימים מאד אפלים של מפא”י. זה לא ימים שאנחנו צריכים להתגאות בהם.

ברדוגו: ועדיין, אני חושבת שהרוב צריך להיות יותר נדיב. עריצות הרוב היא לא טובה. יש לך רוב, תעשה אותו במקום הנכון, בזמן הנכון, אל תכופף את היד עד הסוף.

זובידה: הפכנו לחברה מאד בעייתית, זה לא רק החרדים. לשים אצבע רק על החרדים בסיפור של אומן אחרי כל מה שעברנו בקיץ האחרון, זה גם לא נכון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות