התקלחו, התגלחו אבל לא מצאו טרמפ: כך השתבשה תכנית הבריחה

התכנית המקורית של המחבלים הייתה להגיע לג'נין, אך תושבים ערבים בכפר נאעורה שמהם ביקש זביידי הסעה - סירבו לשתף פעולה • הם החליטו להתפצל לשלושה צמדים ולהסתתר בסמוך לישובים ישראליים • לבסוף הרעב והעייפות הכריעו ארבעה מהם
חרדים 10
ז' תשרי התשפ"ב / 13.09.2021 01:04

מאז לכידתם של ארבעה מתוך ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע, עלו לא מעט תהיות על הפער בין התכנון המדוקדק של הבריחה, לעומת ההסתתרות המאולתרת.

הערב (ראשון) פרסם משה נוסבאום בחדשות 12 פרטים ראשונים מתוך החקירה – ששופכים אור על הסיבות שמנעו מהמחבלים לממש את תוכניותיהם המקוריות.

כשזכריא זביידי נתפס בשבת בבוקר על ידי כוחות הביטחון, הוא נחקר תחילה בשטח ותושאל גם בעת שנלקח למתקן החקירות של השב”כ. באותו פרק זמן הוא שיתף פעולה והשיב לשאלות החוקרים.

אולם משעות הערב, בעקבות פניית פרקליטו לבית המשפט, זביידי החליט לשתוק ואינו עונה עוד לשאלות.

מהמידע שנאסף עד כה, בעיקר מהדברים שאמר זביידי, עולה כי הכוונה המקורית של ששת האסירים הנמלטים הייתה להגיע לג’נין. זו גם הסיבה שזביידי עצמו צורף למבצע הבריחה.

עם יציאתם של השישה מהמנהרה שנחפרה החוצה מכלא גלבוע שבו שהו, הם הלכו ברגל מרחק של 7.5 קילומטרים, עד לכפר נאעורה – שם הם התקלחו והתגלחו במסגד. הם נשארו שם פחות משעה, ועם צאתם ניסו ליצור קשר עם תושבים מקומיים, שמהם ביקשו שיסיעו אותם לג’נין.

אלא שאותם תושבים שאליהם פנו המחבלים – סירבו לשתף פעולה.

כשהנמלטים שמעו שהמשטרה וצה”ל זימנו כוחות גדולים לקו התפר, הם הבינו שהיעד להגיע לג’נין הופך להיות כמעט בלתי אפשרי. בשלב זה, הם החליטו לשנות כיוון ולבטל את התכנון המקורי, ולהסתתר בסמוך ליישובים ישראלים.

הם חשבו ששם הסיכוי שיתפסו אותם קטן.

בשלב הבא, הם החליטו להתפצל ל-3 צמדים, כאשר כל אחד מהם בחר בנתיב בריחה אחר. אלא שמה שהכריע אותם בסופו של דבר היו העייפות, הרעב וכן הפריסה הגדולה והמשמעותית של כוחות הביטחון שחיפשו אחריהם.

לפי דיווח של משה שטיינמץ וכרמל דנגור ב’כאן חדשות’, חקירת ארבעת המחבלים העלתה כי בבוקר שלאחר הבריחה מהכלא, ששת המחבלים שהו בכפר נאעורה 20 דקות, במהלכן זכרייה זביידי ביקש מכמה אזרחים בכפר שייקחו אותו ברכבם לשטחי יהודה ושומרון – אך כולם סירבו להסיעו.

בנוסף, בחקירת הבריחה המתנהלת ביחידת להב 433 של המשטרה, תושאלו בימים האחרונים כמה גורמים אזרחיים בעלי גישה לכלא, ככל הנראה קבלנים, ספקים וכיוצא בזה.

לפי הדיווח,  על אף שהמחבלים שנלכדו משתפים פעולה ברמה כזו או אחרת בחקירתם, הם אינם יודעים לספר היכן נמצאים ברגע זה שני המחבלים שטרם נתפסו.

אם אחד המחבלים אכן נמצא באזור ג’נין, ובפרט במחנה הפליטים בג’נין, העניין נעשה מורכב הרבה יותר. הסיבה לכך היא שכניסה גלויה של כוחות הביטחון למחנה הפליטים בג’נין תלווה, כמעט בוודאות, בחילופי אש.

ב’כאן חדשות’ דווח עוד, כי במערכת הביטחון שואפים לסיים את המצוד אחר שני המחבלים, בלי נפגעים לכוחותינו, אבל גם כששני המחבלים בחיים.

הסיבה: אם השניים יסיימו את המצוד כשהם מתים, מעמדם בקרב הפלסטינים – מעמד שהוא גם ככה די אייקוני – יהפוך להיות אפילו יותר גבוה. מותם עלול לגרור פיגועי נקמה, וייתכן ירי של הג’יהאד האסלאמי מעזה – מה שיקצר את הדרך להסלמה אפשרית.

במסגרת המצוד אחר שני המחבלים הנותרים, הערב נערכו סריקות נרחבות בעמק יזרעאל. כוחות ביטחון רבים פרוסים לאורך קו התפר ובאזור נצרת, שם נתפסו כבר חלק מהמחבלים הנמלטים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות