עימות חזיתי: למה דרש הרב לפגוש את המשגיחים לפני ראש השנה?

בעוד הרב יצחק לוי, המעניק כשרות לכ-250 עסקים בחיפה, זימן את המשגיחים לכנס חירום, ראש אגף הכשרות הוציא אזהרה: אל תגיעו לכנס • מה הוביל לעימות החזיתי? ומדוע כל-כך בער לרב לוי לקיים את הכנס? • הרב לוי לחרדים 10: "איך אני יכול לחתום, לפני שאני נותן למשגיחים את הדרישות שלי?"
ישראל יוספי
כ"ט אלול התשפ"א / 06.09.2021 02:12

מה קורה במערכת הכשרות של חיפה? ביום חמישי האחרון נשלחה הודעה למשגיחי הכשרות בעיר חיפה, הפועלים תחת השגחתו של הרב יצחק לוי, רבה של נשר, בה זומנו לכנס חירום במוצאי שבת.

חגים? חדש מדנונה WOW: יוגורט עם שכבת קרם בטעם שטרודל

מאות אלפים כבר צייתו ל’גדוילים’ והתחסנו חיסון שלישי. ואתם?

איך להבטיח לעצמכם נסיעה בטוחה בתחבורה ציבורית? ככה

“ההשתתפות בכנס חובה”, נאמר בהודעה, “משגיח אשר לא ישתתף בכנס, הרב יסיר את אחריותו מבית העסק אשר תחת השגחתו, והמשגיח יוזמן לבירור”.

תחילה הקדמה קצרה: בחיפה ישנם שני רבנים החותמים על תעודות הכשרות בעיר –  הרב שמעון אלמליח רבה של עתלית והרב יצחק לוי רבה של נשר. ב’חיפה האדומה’ יש כיום כ-500 עסקים כשרים, כאשר כל אחד משני הרבנים חותם על 250 תעודות כשרות לעסקים.

בכל חצי שנה, מפסח ועד ראש השנה ומראש השנה ועד פסח, מחדשים לעסקים את תוקף תעודת הכשרות.

ביום חמישי האחרון חתם הרב שמעון אלמליח ומסר את כל תעודות הכשרות למשגיחים, על מנת שימסרו אותן לבעלי העסקים.

הרב יצחק לוי, לעומת זאת, חתם על חלק מהתעודות, ואז החליט: על כל המשגיחים להגיע לכנס שיתקיים במוצאי שבת.

אלא שבתגובה להודעה הוציא ראש אגף הכשרות ברבנות חיפה, רבי דוד אבוחצירא, הודעת אזהרה למשגיחים, לפיה אסור להגיע לכנס החירום שיזם הרב לוי.

גורם בכיר ברבנות המקומית אומר לחרדים 10: “זו מלחמת עולם בין שני הצדדים. הרב יצחק לוי, מקורבו של הראשל”צ הגר”י יוסף במלחמה נגד הרב דוד אבוחצירא.  היו צריכים לחלק תעודות כשרות לעסקים שכבר שילמו את האגרה בעבור התעודה – ופתאום, לאחר שהרב לוי כבר חתם על חלק גדול מהתעודות, הוא חזר בו – והודיע כי בלי השתתפות בכנס המשגיחים לא יקבלו את תעודות הכשרות.

“הרב לוי רוצה להראות שיש לו כוח בחיפה, שהוא יכול להביא את המשגיחים שלו במוצאי שבת, ולאיים שאם לא יבואו – 250 עסקים, שכבר שילמו אגרה, יישארו בלי תעודת כשרות.

“הרב אבוחצירא, ראש אגף הכשרות ברבנות חיפה, שמע את הסיפור וכעס מאוד. הוא התקשר למשה דגן, יו”ר המועצה הדתית, ואמר לו שהוא מודיע לכל המשגיחים שלא יגיעו לכנס. שיערוך את הכנס ביום אחר ולא במוצאי שבת. פוגעים ככה באנשים לפני יום הדין”.

אבל הרב יצחק לוי ויתר. הכנס הועבר מאולם הכינוסים שליד המועצה הדתית בחיפה, לאולם בית כנסת בנשר.

מדוע כל-כך בער לרב לוי לקיים את הכנס?

לפי המקור הבכיר, התכנית הייתה להדגיש בפני המשגיחים שלא לשתף פעולה עם הרפורמה ששר הדתות מתן כהנא מבקש לבצע במערך הכשרות. “הרב לוי מתנגד חריף לרפורמה, מפיץ על כך סרטונים ביוטיוב וברשת. אחרי ההודעה של הרב לוי, הוציאו שוב הודעה מרבנות חיפה שהכנס לא יעסוק ברפורמה זה. אני עובד שנים רבות ברבנות חיפה ואף פעם לא היה רב שאיים ככה על המשגיחים”.

הרב יצחק לוי. צילום מסך: יוטיוב, הרב יצחק לוי

בשיחה עם הרב יצחק לוי, רב היישוב נשר, הוא אומר לחרדים 10: “מועצת הרבנות הראשית נתנו לי להיות אחראי על הכשרות בחצי חיפה, ופגשתי את המשגיחים. העברתי להם את הדרישות של הכשרות. זה הכל”.

הרב התעקש לעשות את הכנס, למרות בקשת הרב אבוחצירא, ראש אגף הכשרות בעיר, לדחותו.

״אני לא יכול לתת כשרות לעסק, לפני שאני פוגש את המשגיח ואומר לו את דרישות הכשרות. זה לא מובן מאליו”.

למה זה חשוב דווקא עכשיו?

״כי עכשיו ראש השנה, יש תעודות חדשות. עכשיו זה קרה, ביום חמישי נתנו לי לחתום על תעודות – ביום ראשון מביאים לעסקים את התעודות. איך אני יכול לחתום, לפני שאני נותן למשגיחים את הדרישות שלי?”

כל המשגיחים התייצבו?

״רובם, כמה היו בנסיעה. לבסוף חתמתי על כל התעודות, כל העניין היה שאני פוגש אותם קודם. לא צריך לעשות סיפור מעבר למה שזה. אם לא הייתי עושה את זה – הייתם צריכים להתקשר לשאול: איך חתמתי לפני שהבהרתי למשגיחים את דרישות הכשרות?!”

מה הרב הבהיר להם, איזה דרישות כשרות הם לא ידעו?

״לא יודע ידעו או לא ידעו. אני פעם ראשונה פגשתי אותם. זאת פעם ראשונה שאני חתום על התעודות הללו – ממש עכשיו מועצת הרבנות החליטה שאני אהיה זה שחותם. להכיר את המשגיח, זה דבר מובן”.

למה הרב אבוחצירא ביקש לדחות את המועד?

״הוא לא אמר לי. אין לי שום מושג הוא לא דיבר איתי. לא שכנעו אותי ולא דיברו איתי, סיפרו לי שדיבר איתם, לא פנה אליי – ואמר להם לא להגיע”.

הרב יודע למה?

״אין לי שום מושג”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות