שווינגר מטיל את האחריות על המשטרה: “אני חצי בן אדם” • צפו

מנכ"ל המקומות הקדושים בוועדת החקירה: "על האירוע במירון אחראית המשטרה, חד משמעית" • לדלל את הצפיפות בהילולא? "לוותר על נשים" • התלונן: "פשטו על הבית שלי ולא ידעתי למה, הפכו את כל הארונות, בצורה לא מכובדת"
חרדים 10
כ"ב אלול התשפ"א / 30.08.2021 10:28

שידור חי:

צילום: לע”מ

ועדת החקירה הממלכתית לחקר ‘אסון מירון’ התכנסה הבוקר (שני) ליום החמישי של שמיעת העדויות.

חגים? חדש מדנונה WOW: יוגורט עם שכבת קרם בטעם שטרודל

איך להבטיח לעצמכם נסיעה בטוחה בתחבורה ציבורית? ככה

שלישי כבר קיבלת? אם אתה בגיל 30 ומעלה מגיע לך לקבל כעת תגבור

מצייתים לדעת רבותינו? חסנו את הילדים שלכם לקורונה ותעצרו הגל

ראשון העדים היום הוא מנכ”ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, יוסי שווינגר.

”כמי שחווה שכול שנים רבות, אני מבקש להביע את תנחומיי, רק מי שחווה את זה מבין איזה אסון הם עברו”, פתח שווינגר.

הוא סיפר לחברי ועדת החקירה: ”כשנכנסנו בשנת 2001 הגעתי לראשונה לאתר הרשב”י להילולא ואני מגלה הפנינג לאורך כל ציר האתר, דוכנים מדוכנים שונים, מוזיקה רועשת, היה צריך להתאמץ כדי להבין שמדובר באתר קדוש. כמה מטרים משם דם שחיטת כבשים שנשפך במעברים. זה היה מראה נורא שלא מתאים לאתר בכלל ובטח לאתר דתי וקדוש. הבנו שצריך לשנות את התפיסה הניהולית של המקום. יחד עם המשטרה פינינו דבר ראשון את כל הדוכנים בציר העלייה.

“בעקבות דו”ח מבקר המדינה בשנת 2008, סוף סוף המדינה הבינה שצריכים להתייחס לאתר הרשב”י באופן רציני, ואז הוקמה מנהלת התחבורה. הארגון עבר מ’אגד’ למשרד התחבורה. מישהו היה צריך לנתב את הכל, לדאוג לחניה מסודרת. אנחנו היינו קבלן הביצוע להנחיות של אגף התנועה”.

על ההילולא אמר: ”אין מנהל אירוע מוגדר. שר התיירות בזמנו אהרונוביץ’ אמר לי ‘אל תקח אחריות, זה אירוע שמתאים למשטרת ישראל’. הלשכה המשפטית הבהירה גם היא כי מדובר באירוע דתי, ספונטני. אין לך שליטה על כמות הקהל. גם בדוח מבקר המדינה אין מילת ביקורת על התנהלות המרכז הארצי”.

הוא טען בעדותו כי המרכז לפיתוח המקומות הקדושים נמצא תחת פיקוד המשטרה בכל הנוגע למירון: “האירוע במירון הוא פרופר משטרתי. זה אירוע מבצעי קשה ביותר. לא הייתה דרישה אחת מאיתנו שהמרכז לא יישם”.

הוא הוסיף: “אי אפשר לנהל בשני ראשים. אנחנו היינו גוף הביניים שיישם את הנחיות המשטרה”.

הוא הדגיש: “על האירוע הזה אחראית חד משמעית משטרת ישראל – אני לא מוכן לוותר על זה”

על האירוע השנה אמר: “ההכנות להילולא היו מעט מבולבלות. כמה ימים לפני ההילולא – לא היה ברור שהילולא תתקיים. היה את הסיפור של הקורונה. היו דיונים משותפים עם משרד הבריאות וקבינט הקורונה. עד הרגע האחרון עוד לא היה ברור המתכונת. לא ידענו לקראת מה להיערך – מי ייכנס, כמה, תו ירוק, מסכות. הכל היה לוט בערפל”.

בין ההצעות לדלל את הצפיפות בהילולת מירון – הציע המנכ”ל: “לוותר על נשים”.

שווינגר פרץ בבכי ואמר לחברי הוועדה: “מאז האירוע אני חצי בן אדם. חיי אינם חיים מאז. עברתי הרבה בחיי. יש את החיים שלי לפני מירון ואחרי. לא משנה אם אני אשם או לא הלילה הזה ילווה אותי עד יומי האחרון”.

שווינגר מתח ביקורת על התנהלות המשטרה כלפיו: ”כל החומר נלקח מאתנו. נלקחו מאתנו עשרות מסמכים. לפעמים דף אחד יכול לשנות משמעות. גם הטלפון שלי. ביקשתי והתחננתי, ‘תחזירו לי את המכשיר’, לא קיבלתי את זה. אני לא מדבר שיש בו את התמונות האחרונות של רעייתי המנוחה ושל אימי המנוחה. אמרו לי שזו החלטה של הוועדה”.

יו”ר ועדת החקירה השופטת בדימוס מרים נאור הבהירה כי לוועדה אין התנגדות להחזרת המסמכים לשווינגר.

שווינגר סיפר: “זה מה שמסר לי קצין ביחידה הכלכלית. גם פשטו על הבית שלי ולא ידעתי למה, הפכו את כל הארונות, בצורה לא מכובדת”.

אחריו מעיד ישראל דרעי, הממונה מטעם המרכז לפיתוח המקומות הקדושים במחוז צפון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תעשה תשובה אם בכלל אפשר
    30/08/2021 13:57
    תתבייש
  1. תתפטר מייד אם יש לך גרם של מצפון