הנשיא ביידן: “נהיינו חברים טובים” • וכיצד סוקר ביקורו של בנט בארה”ב?

הנשיא האמריקני קיבל את ראש הממשלה לשיחה בארבע עיניים בחדר הסגלגל • בנט אמר לביידן: אנחנו אחראים לגורלנו, מודים לכם על הגיבוי • ביקורו של בנט זכה לאזכור יחסית מינורי בתקשורת בארה"ב • בעיתון 'ניו יורק טיימס' נכתב: "הנשיא העלה על נס את 'השותפות' עם ישראל"
אריה ריבקינד
כ"א אלול התשפ"א / 28.08.2021 21:10

נפתלי בנט ונשיא ארצות הברית, ג’ו ביידן, נועדו אתמול (שישי) לפגישתם המדינית הראשונה בבית הלבן.

חגים? חדש מדנונה WOW: יוגורט עם שכבת קרם בטעם שטרודל

איך להבטיח לעצמכם נסיעה בטוחה בתחבורה ציבורית? ככה

שלישי כבר קיבלת? אם אתה בגיל 30 ומעלה מגיע לך לקבל כעת תגבור

מצייתים לדעת רבותינו? חסנו את הילדים שלכם לקורונה ותעצרו הגל

הנשיא ביידן התייחס בתחילת דבריו לפיגוע באפגניסטן ואמר: “האובדן של חיי אמריקנים הוא טרגי, אני יודע שראש הממשלה איבד חברים במלחמה, אין כל דרך לנחם את אלה שאבדו, המשימה שם מסוכנת ואכן ספגנו אבדות כבדות לצבא האמריקני במקום. אנחנו מחויבים להמשיך במשימה ולהגן על הכוחות כמה שניתן”.

נשיא ארצות הברית ציין שהוא מכיר ראשי ממשלה ישראליים עוד מאז ימי גולדה מאיר וסיפר שהוא ובנט נהיו חברים טובים.

“נהדר שראש הממשלה כאן”, אמר ביידן, “הוא חבר שאני מכיר עוד מימיו בהייטק, יש לנו כמה תאגידים שהיו בקשר עם החברה שלו. נהיינו חברים טובים. הוא נסע הרבה ברכבת לדלאוור. יש לו את הממשלה הכי מגוונת בהיסטוריה הישראלית”.

הנשיא הבהיר שהוא תומך בבקשה של ישראל לחדש את המלאי של כיפת ברזל – והוסיף: “דיברנו גם על אירן – ועל כך שהיא אף פעם לא תהיה גרעינית”.

בנט פתח את דבריו בדברי תנחומים על ההרוגים באפגניסטן: “ראשית בשם אזרחי ישראל, אני שולח תנחומים וצער עמוק על אובדן חיי האדם של אמריקנים בקאבול. חיילים אמריקנים אלה איבדו את חייהם במשימה להצלת חיי אחרים, זוהי ההגדרה לאומץ ולהקרבה. שינוחו על משכבם בשלום. במיוחד ביום זה אני רוצה להיות ברור מתמיד: ישראל עומדת עם ארה”ב באופן מובהק וחד משמעי”.

הוא הוסיף: “אני בא אליך מירושלים, בירתנו הנצחית”, אמר בנט, “ואני מביא עמי רוח חדשה, רוח של רצון טוב, רוח של תקווה, רוח של הוגנות וכנות, רוח של אחדות ודו-מפלגתיות, של אנשים בעלי דעות פוליטיות שונות מן היסוד, אפילו הפוכות, אך חולקים תשוקה עמוקה לבנות לישראל עתיד טוב יותר. על זה ישראל מושתתת – להיות אנשים טובים ולעשות דברים טובים.

“אבל באזורנו, לעשות טוב זה לא מספיק. ישראל צריכה להיות חזקה בכדי לעשות טוב. אסור לנו לאבד את החזון. אנחנו לא יכולים לשכוח אפילו לרגע אחד שאנחנו נמצאים בשכונה הקשה ביותר בעולם. יש לנו את דעא”ש בגבולנו הדרומי, את חיזבאללה בגבול הצפון, את הג’יהאד האסלאמי, חמאס, מיליציות איראניות ואחרים שמקיפים אותנו, וכולם רוצים להרוג אותנו, כולם רוצים למחוק את המדינה היהודית. ולכן, ישראל חייבת להישאר תמיד חזקה בהרבה מכל אויבינו”.

בנט הודה לביידן על “הסיוע בחיזוק היתרון האסטרטגי של ישראל” – והדגיש שהנושא העיקרי הוא המרוץ של איראן לנשק גרעיני.

“דיברנו על זה בחדר”, אמר בנט, “ושמחתי לשמוע את מילותיך הברורות שלאיראן לעולם לא תהיה היכולת להגיע לנשק גרעיני. אמרת שתנסו למצוא דרכים דיפלומטיות לבעיה זו, ושיש דרכים אחרות אם זה לא מסתדר.

“ימים אלו רק מדגישים איך יראה העולם אם משטר איסלאמי קיצוני ישים ידיו על נשק גרעיני. שידוך זה יהווה סיוט לעולם כולו”.

“כפי שאמרתי לך אדוני הנשיא”, הדגיש ראש הממשלה, “ישראל לא מבקשת, ומעולם לא ביקשה, שחיילים אמריקנים יגנו עליה. זאת המשימה שלנו. לא נעשה מיקור חוץ לביטחון ישראל. אנחנו אחראים לגורלנו. אבל, אני כן רוצה להודות לך על הכלים ועל הגיבוי שסיפקתם ואתם ממשיכים לספק לנו”.

הביקור של בנט בארה”ב ופגישתו עם הנשיא האמריקני ג’ו ביידן אמנם שווקו על-ידי שני הצדדים כהצלחה, עם תמונות שמראות את החברות ההדדית כשהם שותים קפה ומשבחים זה את זה, אך לפי דיווח ב’ישראל היום’, נראה כי עבור התקשורת המקומית בארה”ב הפסגה הייתה לא יותר מסיפור צד לעלילה הדרמטית באפגניסטן, ואפילו ברמה הוויזואלית, התקשורת האמריקנית ציוותה בין שני הסיפורים בעמודי החדשות.

ב”ניו יורק טיימס”, העיתון החשוב ביותר בארה”ב בקרב חוגים ליברלים ופרוגרסיבים במפלגתו של ביידן, הקדישו בגיליון יום שבת אמנם טור צד שלם לאורך כל העמוד, אך רק על טור אחד וללא תמונה.

כמו כן, מבחינת העיצוב, היה ברור שהעורכים של העיתון ראו בו ספיח של הדרמה שהתחוללה בשבועות האחרונים באפגניסטן.

הפגישה סוקרה לצד פרויקט נרחב על “קריסת אפגניסטן”, עם הכותרת שהתמקדה במה שאמר ביידן: “הנשיא העלה על נס את ‘השותפות’ עם ישראל”. ה”ניו יורק טיימס” גם הזכיר את הביקור בהפניה בשער, לצד כתבה על רובוטים. ההפניה נוסחה בלקוניות: “המנהיג הישראלי מבקר את ביידן”.

לעומת זאת, ב’וושינגטון פוסט’ הקדישו בגיליון יום שבת מיקום מכובד על חצי עמוד, מעל כתבה על החללים האמריקנים בפיגוע באפגניסטן. העיתון, שנחשב לעיתון החשוב ביותר בבירה האמריקנית ולמעשה קובע את סדר היום בעיר, נתן את הכותרת הפרשנית: “יש אתחול מחדש, הגם שרק ברמה הסימבולית, ביחסים בין ארה”ב לישראל”.

העיתון השמרני החשוב בארה”ב, ה’וול סטריט ג’ורנל’, נתן לבנט יותר כבוד משני העיתונים הליברלים, עם ידיעה בעמוד קדמי יחסית והדהוד המסר של בנט על כך שבא לוושינגטון כדי “ללחוץ על ביידן בנוגע לשיחות עם איראן”, ועם תמונה שאמורה לשקף את הניסיון של בנט לעשות זאת בשפת הגוף שלו בחדר הסגלגל. מתחת לכתבה על בנט – כתבה גדולה ותמונה על כלבים שרוכבים על בעליהם בקורונה. גם ההפניה בשער של העיתון הייתה יחסית מודגשת (השלישית מלמעלה) וציינה את המאמצים של בנט “להפסיק את הניסיונות להחיות את הסכם הגרעין”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות