הרב רבינוביץ העיד: לא הייתה לי גישה למקום, לא אמרו שיש בעיה

רב המקומות הקדושים ויו"ר 'ועדת החמישה' העיד בוועדת החקירה ל'אסון מירון': "לא קיבלתי מיועץ או מהנדס בטיחות התרעה" • "נקבע כי מי שאחראי על האירוע הם 'המרכז הארצי למקומות הקדושים'" • חבר הוועדה שלמה ינאי: "הייתם צריכים להתערב, האסון קרה כי יותר מדי גופים לא התערבו"
חרדים 10
ט"ו אלול התשפ"א / 23.08.2021 12:52

ועדת החקירה הממלכתית לחקר ‘אסון מירון’, בראשות השופטת בדימוס מרים נאור, התכנסה היום (שני) ליום העדויות השני.

יש לך כסף בבוידם? רוצה לדעת איפה להשקיע? שאל את המנכ”ל

מצייתים לדעת רבותינו? חסנו את הילדים שלכם לקורונה ותעצרו הגל

לאחר שאתמול העיד מפקד המחוז הצפוני במשטרה ניצב שמעון לביא, היום העיד הרב שמואל רבינוביץ, יו”ר ‘ועדת החמישה’ ורב הכותל והמקומות הקדושים. אחריו יעיד ניצב בדימוס אלון אסור, שהיה מפקד מחוז צפון במשטרה בשנים 2019-2016.

בפתח דבריו אמר: “אני מברך על הבדיקה, חבל שזה הגיע בעקבות אסון. מי שיראה מה היה לפני 2008 לא יאמין. המצב שם היה נורא – לא הייתה תשתית ביוב, לא היה שום דבר, בנייה בלתי חוקית. יש גג הדלקה לא מזופת, אבוקות מתפוררות, כבלי חשמל בכל מקום, על כל מרצפת שניסינו להזיז שם הייתה מלחמה בלתי רגילה. החלטתי שאסור להיכנע כי המקום מסוכן מאוד. במשך שלוש שנים נעשה שם שינוי. מה שראיתם בסיור שלכם עכשיו זה זהב לעומת מה שהיה ב-2008. כל ילד יכל אז לגעת בכבל חשמל ולהתחשמל”.

הוא טען כי בתפקידו כרב המקומות הקדושים, לא הייתה לו גישה לקבר במירון. “לממונה הייתה בעבר גישה למבנה מסביב לקבר. כלומר, הייתה לו אחריות להרחיק קבצנים, לשמור על השבת ולדאוג למקום. בתחילת תפקידי ניסיתי לממש את סמכותי, ואז הסבירו לי: ‘זה היה וזה עכשיו. אין לך שום סמכות'”

הרב רבינוביץ’ אמר, כי ‘ועדת החמישה’ לא היתה מעורבת באירועי ל”ג בעומר, וכי נקבע כי מי שאחראי על האירוע הם ‘המרכז הארצי למקומות הקדושים’ והמשטרה. לדבריו, הנושא הודגש עשרות פעמים וזו גם הייתה גם תפיסת עולמו. הוא טען כי הדבר היה מוסכם גם על המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.

“בהחלטת ממשלה הובהר כי אירוע ל”ג בעומר גדול עשרת מונים מיכולת הניהול של ההקדשות ו’ועדת החמישה’ ולכן הוחלט בהחלטת ממשלה ש’המרכז הארצי למקומות הקדושים’,  יחד עם המשטרה, ינהלו את האירוע”.

יו”ר הוועדה שאלה מה הוא חושב על שאלת הפקעת מתחם ציון הרשב”י?

הרב רבינוביץ’ השיב  כי זו שאלה קשה ומורכבת וכי יהיה לו קל יותר לענות על כך בכתב. נאור סירבה – והוא השיב: “יש צדדים לכאן ולכאן. ברור שצריך גוף אחד שיטפל בהכול אך יחד עם זאת לא בטוח שלמדינה יש כוח כדי לנקוט בדברים”.

חבר הוועדה שלמה ינאי הגיב: “אי אפשר לומר בכותל ‘אני יודע לעשות את זה’ ובמירון להגיד ‘אני מרים ידיים’. אם אתה חושב שאתה לא יכול – עלייך להחזיר את המנדט. הייתם צריכים להתערב, האסון קרה כי יותר מדי גופים לא התערבו” .

הרב רבינוביץ אמר בעדותו כי לא ידע שיש בעיה באזור המדרגות במתחם ההדלקה, שבהן נמחצו המשתתפים בהילולא. “אף אחד לא אמר לנו. הבאנו גם מהנדסי בטיחות שלנו שלא אמרו שיש בעיה. לא קיבלתי מיועץ או מהנדס בטיחות התרעה לגבי זה”.

יו”ר ועדת החקירה הודיעה: “אנחנו נזמין את כל חברי ועדת החמישה לחקירה”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נמצא פתרון לציון במירון ושאר ציוני הקדמונים
    23/08/2021 13:43
    מנצ-פח
  1. מסתבר שכבר הכינו את הדו”ח של הועדה שהתקבל ברוב קולות (למעט של החרדי).
    לא לחינם השר לעניני דתות הכריז על העתקת נפטרים ממקומם בכדים לאתר אחר.
    הכל מתואם מראש . . .
    ע”פ שיטת ההעברה בכדים רמ”י יקציבו מתחם של 50 דונם עבור ציוני קדושים קדמונים עם מסילת ברזל בעיגול סביב/תוך אזור ההטמנה בכדים כאשר על המסילה יוצבו עשרות מתקנים להדלקת אבוקות באופן שיאפשר הדלקה בבחינת אין מלכות אחת נוגעת בחברתה לכל ציון וציון . . . הכניסה למתחם הציונים בכללו יתאפשר ציבור הרחב (למעט מדליקי האבוקות ושני משב”קים צמודים) רק למי שברשותו כרטיס אישי (כדוגמת רב-קו / כרטיס אשראי) מוטען בסכום מכובד לתיקוף עבור 250 (כמנין עדת קורח) מבטיחי ישועות וכיו”ב, אי תיקוף הכרטיס בסכום של תרי”ג 100X ש”ח לא יאפשר כניסה בדרך ואופן כלשהם למתחם.
    שיטת תיקוף הכרטיס תמנע הטרדות והצקות של קבצנים וכיו”ב .
    רעיונות נוספים יתקבלו בועדת החקירה לשם ישום אפשרי בשטח.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   24/08/2021 06:32

      סליחה לכבוד הרב גם אני לא ידעתי כלום ולא הייתה לי גישה אבל אתם ועדת החמישה אחראיים גם על המקום ומקבלים הרבה שנים כסף על זה נו באמת…
      אני לא מאשים רק אותכם אבל קשה להיתמם