כך הושתקה הטביעה של תלמיד הישיבה בן ה-15 בנחל פרת • צפו

אחרי שהנער שמעון הלר ז"ל בן ה-15 טבע למוות בנחל פרת במדבר יהודה - ראש הישיבה נמלט מהמקום • ראשי קהילת 'שובו בנים' של הרב ברלנד הנחו את המשפחה להימנע מהליכים משפטיים • אבל אחותו של שמעון מסרבת לשתוק • הכתבה של אריאל שטרנבך, באדיבות חדשות 13
חרדים 10
ט"ו אלול התשפ"א / 23.08.2021 01:17

בחופשת פסח האחרונה ארגנו מנהלי ישיבת ‘חוכמה ודעת’ טיול למדבר יהודה, שיועד לתלמידים מצטיינים בלבד.

יש לך כסף בבוידם? רוצה לדעת איפה להשקיע? שאל את המנכ”ל

מצייתים לדעת רבותינו? חסנו את הילדים שלכם לקורונה ותעצרו הגל

שמעון הלר ז”ל בן ה-15 לא היה אחד מהם, אבל הוא רצה מאוד להצטרף. על הטיול הזה הוא שילם בחייו, לאחר שטבע בנחל פרת.

בצעד אמיץ החליטה א’, אחותו של שמעון – לדבר עם אריאלה שטרנבך מחדשות 13, למרות ההנחייה שקיבלו במשפחה  לשתוק ולא לבקש תשובות למה שקרה שם ביום ששמעון יצא לטיול ולא חזר.

“אנחנו משתייכים לקהילת ‘שובו בנים'”, היא מספרת, “אנחנו 14 ילדים במשפחה. שמעון הלר, אח שלי, הוא ה-13 במשפחה. מאז שהוא היה בגיל אפס הוא למד ב’שובו בנים’. הוא היה ילד שכולם הרגישו אליו קשר, ילד מאוד מאוד טוב.

“באותו בוקר, ביום שני, כולם ישנים, פתאום אני ככה שומעת כמה טלפונים. זה היה שמעון על הקו והוא אומר לי ‘יש לי טיול, אם את יכולה להביא לי חולצה לבנה, מכנסיים’, אז שמתי לו הכול בתוך שקית, והוא אמר לי ‘אני לא שומע, אני חייב לסיים’. ברקע אני שומעת ככה שהוא בתוך האוטובוס”.

זו הייתה השיחה האחרונה של האחות עם אחיה הצעיר.

שמעון טבע בנחל פרת, והמשטרה הגיעה למקום כדי לוודא שאין חשד לפלילים, אבל לחוקרים בזירה נדלקות מהר מאוד כל הנורות האדומות.

“מתחקור במקום עלה שבוצעו פעולות ממש אקטיביות כדי לנסות לשבש את הזירה, למעשה, את הממצאים העובדתיים”, סיפר מאיר אביטל, ראש לשכת חקירות במחוז ש”י.

משטרת מעלה אדומים החלה לחקור את הפרשה, לאחר שאחד החשודים המרכזיים ברח מהמקום.

שני החשודים המרכזיים בפרשה הזו נעצרו – ראש הישיבה נחמן אדרי ורב נוסף בישיבה, נחמן גולדבלום, נכדו של הרבה ברלנד.

א’ סיפרה לחדשות 13: “אבא שלי מקבל טלפון, המשגיחים מתקשרים אליו, אני חושבת שזה גולדבלום. אל”ף, הבן שלך טבע, בי”ת, אנחנו עזבנו את המקום. גימ”ל, אם המשטרה מתקשרת תגיד שהוא נסע לבד”.

שם החלה מסכת של השמדת ראיות, שיבוש חקירה והשתקה של המשפחה על ידי גורמים בקהילה.

ראש לשכת חקירות במחוז ש”י: “אותם מנהלים פנו למשרד החינוך להוצאת הטיול לפועל, סורבו ובכל זאת החליטו לצאת לטיול. הם מבינים שהם עושים מעשה שמלכתחילה הוא בניגוד להנחיות משרד החינוך. לא היה מציל כמו שצריך, לא היה חובש כמו שצריך, הם לא הכירו את המקום, הם לא עשו סיור שטח במקום. איפה האחריות? איפה הבגרות? לבטח כאשר מדובר בנער, הרשלנות זועקת לשמיים”.

עוד במהלך השבעה הגורמים בקהילה מוודאים שהמשפחה לא תשתף פעולה עם חוקרי המשטרה. הם מבשרים למשפחה האבלה שהרב ברלנד בכבודו הולך להתקשר לנחם אותם, על אף שהוא במעצר בית ונאסר עליו ליצור קשר. “הוא דיבר על אבא שלי, הוא גם אמר לא לתבוע את הקהילה ולא לתבוע כמובן את הנכד שלו. הוא כמובן מגן עליו”.

מיד בתום השבעה אביו של הלר בוחר להתראיין. למתבונן זה נראה כמו דף מסרים שהוכתבו. האב קורא בשם המשפחה להפסיק את המשפט ה”ראוותני והמיותר”.

האחות א’: “אבא שלי, בעקבות השיחה שהייתה עם הרב, אומר שהכול אמונה. אבל אני מכירה את אבא שלי, שהוא אמר את זה רק בגלל שברור שאנחנו מאמינים, שהכול זה מלמעלה, אבל שהורה יגיד שאנחנו לא תובעים? למה שלא נתבע? הייתה פה באמת רשלנות”.

גם שניים מאחיו של שמעון פונים למחלץ דניאל ג’ייקוב, מבקשים ממנו תשובות לשאלות שאסרו עליהם לשאול.

עם הראיות שאספו חוקרי המשטרה החליטו בפרקליטות להחמיר את סעיף האישום של השניים, מגרימת מוות ברשלנות להמתה בקלות דעת.

א’: “יש לי כעס מאוד מאוד גדול על הקהילה. הם בחרו להתעלם מהמשפחה שלנו. הם תומכים בעצם בנכד של הרב. אני מרגישה שהם ממש ככה פגעו בי ברמה מאוד מאוד קשה. המשפחה שלי מאוד פגועה מהקהילה הזאת. הפצע הזה לא יכול להיסגר לעולם. אנחנו תמיד מרגישים אותו”.

תגובת עורך דינו של נחמן גולדבלום: ״הגורמים האמונים על ביטחון חייהם של המשתתפים בטיול נקטו בכל האמצעים הנדרשים לשם כך. נשכרו מדריך עזרה ראשונה ומדריך טיולים בעל ניסיון רב במסלול הטיול. תהום פעורה בין הטענות על התנהלות הקהילה באסון לבין הנעשה בפועל ואין לנו אלא להצר על הוצאת השם הרע לחינם״.

מעורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין, המייצגים את נחמן אדרי, נמסר: “מדובר באירוע טראגי, ליבנו עם המשפחה שאיבדה את היקר מכל. בהמשך לשימוע שהתקיים, אנו סומכים על הפרקליטות שתדע להתעלם מרעשי הרקע ואנו ממתינים להחלטה”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מה נזכרו עכשיו
    24/08/2021 16:25
    צנזורע
  1. למה לא מפרסמים את התגובה שלי מאתמול ערוץ 13 רשעים ארורים חיכו חצי שנה עם הכתבה הזו עד לפני אומן ראש השנה