זה טוב או רע לחרדים? מה אומרים הפרשנים על הורדת גיל הפטור ל-21

האם בגלל הורדת גיל הפטור ישעטו אלפי בחורי ישיבות לעולם התעסוקה? • יאיר אטינגר: "עוד הונאה עצמית של לא-חרדים ביחס לציבור החרדי" • יעקב ריבלין: "הדבר הטוב היחיד שהממשלה הנוכחית עשתה" • אבי מימרן: "אז איפה העוקץ?" • שחר אילן: "מעולם לא היה חוק שפגע יותר בשוויון בנטל"
חרדים 10
ט"ו אלול התשפ"א / 23.08.2021 00:03

הממשלה אישרה היום (ראשון) מתווה להורדת את גיל הפטור משירות בצה”ל עבור בחורי הישיבות לגיל 21, לאחר שעמד על 26.

יש לך כסף בבוידם? רוצה לדעת איפה להשקיע? שאל את המנכ”ל

מצייתים לדעת רבותינו? חסנו את הילדים שלכם לקורונה ותעצרו הגל

גיל הפטור ירד באופן מיידי למשך השנתיים הקרובות, כעבור 24 חודשים יעלה לגיל 22 וכעבור 12 חודשים נוספים יעלה ל-23.

במקביל, גם כאשר יעלה גיל הפטור ל-22 ו-23, צעיר חרדי יוכל להשתחרר משירות חובה בצה”ל כבר בגיל 21, במידה ויצטרף לשוק התעסוקה על ידי ביצוע מסלול הכשרה מקצועית או הכשרה לפעילות ביטחונית, חירום או הצלה.

האם המתווה הזה  טוב או רע? לצהלות השמחה של בנט-לפיד-ליברמן יש סיבה?

הנה מה שיש לאנשי תקשורת ופרשנים פוליטיים לומר.

בצלאל קאהן מ’קול חי’: “רואה את צהלות השמחה על הורדת גיל הפטור ואת הדמיונות על רבבות צעירים חרדים שועטים על שוק התעסוקה הישראלי. תספרו שנה ושנתיים ושום דבר לא ישתנה.

“מי שלומד תורה – לא ילך לשום תעסוקה, גם אם הממשלה תקבל החלטה על פטור גורף מגיוס לצבא”.

הפרשן יעקב ריבלין: “ההחלטה להוריד את גיל הפטור מגיוס ל 21 היא הדבר הטוב היחיד שהממשלה הנוכחית עשתה מיום שקמה. מעתה הפחד מגיוס לא יהיה שיקול בפניו של מי שאין לו מוטבציה וכישורים ללמוד. בישיבות ישארו רק אלה שנפשם חשקה בתורה. כפי שהיה מאז מעמד הר סיני ועד הקמת המדינה”.

הפרשן אבישי בן חיים מחדשות 13: “פרשנות הכרחית: מערכת המשפט הפריעה ל’ממשלות ישראל השנייה’ לתפקד. שנים אני מדבר בפגישות עם הבכירים ביותר על התועלת שבהורדת גיל הפטור לחרדים. שוב ושוב שמעתי את התשובה: ‘צודק, אבל בג”ץ לא יאפשר את זה’.

“פתאום יש ‘ממשלת ישראל הראשונה’ שמרגישה שמערכת המשפט לא לעומתית לה ולא תפריע לה”.

שחר אילן מ’כלכליסט’: “כדי שהשימוש במושג הפייק ‘חוק הגיוס’ לא יבלבל אתכם, הנה הסבר קצר: חוק ההשתמטות של בנט-לפיד-ליברמן-גנץ יעניק פטור משירות צבאי לכל בחור ישיבה. מעולם לא היה חוק שפגע יותר בשוויון בנטל”.

איש התקשורת מני גירא שורץ: “אם המטרה היא להוציא לשוק העבודה, למה עכשיו 21 ובעוד שנתיים 23. במה שונים ילידי 2000 מאלו שנולדו ב-2003? בנט היה חייב להציג משהו אחד שבו כן עומד בדיבורו. אבל גם כאן זה בינטוט. עכשיו 21 – שהכותרות יפרגנו, אחר כך 23.

“עוד נחיה ונראה, שום תועלת, שום שינוי. ממששת החרטטת”.

איש התקשורת אבי מימרן, מגיש ‘המהדורה המרכזית’ של ‘קול חי’: “אז איפה העוקץ? גם הצעירים החרדים שכן התכוונו לשרת בצה”ל יעדיפו לחכות שנה שנתיים ולקבל פטור בגיל 21.

“לכן בעוד שנה לא תהיה עמידה במכסות, מה שיוביל לסנקציות כלכליות על אלו שלומדים, ועוד 3 שנים שגיל הפטור יחזור ל 23… נהיה כבר במקום אחר”.

משה גלסנר, מגיש ‘המהדורה המרכזית’  של /קול ברמה’: “היי ממשלת ישראל, החלטתם היום על הורדת גיל הפטור לתלמידי ישיבות, ושחרור מוקדם של עשרות אלפי מלש״בים, ובמקביל אישרתם יעדי גיוס גבוהים לחרדים, שאם לא יעמדו בהם, יוטלו סנקציות כלכליות ועד לביטול ההסדר.

“ובכן, מה נסגר איתכם, אולי תחליטו אם אתם בעד גיוס חרדים או בעד שחרור שלהם לעבודה?!”

איש התקשורת יאיר אטינגר, פרשן לענייני דת ומדינה של ‘כאן חדשות’: “חשש כבד שהרפורמה הזאת תתברר כעוד הונאה עצמית של לא-חרדים ביחס לציבור החרדי. ואת המילים הגדולות ‘היסטוריה’ ו’מהפכה’ אולי כדאי לשמור ליום שבו רוב הילדים החרדים בישראל יזכו בלימודי אנגלית ומתימטיקה ברמה מינימלית”.

יקי אדמקר, נכתב הפוליטי של וואלה: “ובסוף הכוכבים הגדולים שנלחמו להפיל ממשלות בשם ‘גיוס חרדים’ הלכו על מתווה הכי פשרני שיש מבחינתם. מתווה נכון וצודק”.

שלמה פילבר, הבעלים של חברת האסטרטגיה והמחקרים ‘דיירקט פולס’, לגלג: “נראה שהם מתכוונים שהחרדים יתגייסו ישר לקבע. כך, גם יעמדו במכסות הגיוס לפי דרישת בג”צ, גם יצאו לעבודה לפי דרישת האוצר, וגם יקבלו פנסיות מוגדלות לפי דרישת משרד הבטחון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות