למה מי שהפנים תפיסת החסידות מחכה בערגה לאלול ולימים הנוראים
בימינו גוברת הפתיחוּת לדבר על דברים שבעבר הדחיקו. אנשים מעיזים כיום לבטא תחושות שנטו להסתיר. וכך אנחנו נחשפים לשיח גלוי על חודש אלול והימים הנוראים, ומתברר שיש החוֹוים את התקופה הזאת כזמן קשה ומכביד.
יש לך כסף בבוידם? רוצה לדעת איפה להשקיע? שאל את המנכ”ל
אימת הדין מצמיתה אותם. המילים אלול, תשובה, חשבון נפש, תיקון – מעיקות עליהם. הם עוברים את הימים האלה בהרגשה כבדה, ומצפים להיות כבר אחרי יום הכיפורים, באווירה השמֵחה והחגיגית של סוכות ושמחת תורה.
זכות, לא סבל
חבל כל-כך על ההחמצה. זה כמו אדם שיוצא לטיול ומתלונן על הצורך ללכת ברגל. או אדם שאיבד את חוש הטעם והארוחות מעיקות עליו. במקום לחוות את החוויה, להתרגש, להתעורר, הוא רואה את המעטפת החיצונית בלבד.
ואולי הגישה לחודש אלול נובעת מהתפיסה הכללית של חיי התורה והמצוות. יש מי שתופסים את חיי היהדות כמגבלות. הם רואים רק אסור ואסור ואסור. בתחושתם יש סביב עולם עשיר וקורץ, ועליהם נגזר שלא ליהנות ממנעמיו. החיים כיהודים שומרי תורה ומצוות נראים להם סבל מתמשך, למען פיצוי עתידי בעולם הבא.
את הגישה הזאת בא הבעל-שם-טוב לשנות.
תורת החסידות נועדה בין השאר להפוך את חיי היהדות לחוויה שמֵחה, מלהיבה, מסעירה ומרגשת. שיהודי יחוש את “טַעֲמוּ וּרְאוּ כִּי טוֹב ה'”. את האושר בהיותנו יהודים. את “וַאֲנִי קִרְבַת אֱלֹקִים לִי טוֹב”. לא נגזרו עלינו חיי סבל חלילה, אלא להפך – ניתנה לנו הזכות לחיות חיים שמחים ומאושרים, מלאי תוכן ומשמעות.
יהודי שהפנים את תפיסת החסידות מחכה בערגה לאלול ולימים הנוראים. זה הזמן הנפלא שבו ‘המלך בשדה’ – הקב”ה מתקרב אלינו ומקבל כל אחד ואחד במאור פנים ובאהבה. בראש השנה אנו זוכים להכתיר את הקב”ה למלך העולם. בעשרת ימי תשובה אנו פוגשים את הבורא “בְּהִמָּצְאוֹ” ו”בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב”. וביום הכיפורים אנו מגיעים להתחברות העמוקה ביותר עם עצמנו ועם הבורא ונטהרים מכל עוון ופגם.
לרומם ולא לכווץ
לכל מי שחווה את חיי היהדות כעול מכביד אין לנו אלא להמליץ בחום על הגישה החסידית. כאשר יטעמו ממעיינותיה יקבלו דרך ראייה שונה לגמרי על כל חיי התורה והמצוות. התפילה תהיה אחרת, קיום המצוות יקבל משמעות שונה. השבתות והמועדים יהפכו לזמנים מאירים ומרוממים, והם יפסיקו לחכות בקוצר רוח לצאת הכוכבים.
איפה תרצו לטייל? ריכזנו עבורכם הצעות שוות לנופש רק בישראל
רוצה לבדוק באופן עצמאי את רמת הסיכון של משפחתך והקרובים לך?
שלישי כבר קיבלת? אם הגעת כבר לגיל 60 מגיע לך לקבל כעת תגבור
גישתה של החסידות מרוממת את האדם במקום לכווץ אותו. לכן י”ח באלול – שבו נולדו הבעל-שם-טוב ורבי שניאור-זלמן מלאדי, בעל התניא – מכונה ‘ח”י באלול’, כי היום הזה החיה את אלול והאיר אותו באור עמוק ופנימי יותר.
החסידות מלמדת אותנו שגם התשובה יכולה להיעשות מתוך שמחה. זו שמחת בן המלך היוצא מן השבי וחוזר אל חיק אביו המלך. שמחת הנשמה שבתוכנו שמתחברת עם מקורה האלוקי.
ושתהיה לכולנו כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה!
תגובות
אין תגובות