דו”ח אמ”ן: “סימנים ראשוניים ליעילות גבוהה” של החיסון השלישי

באמ"ן פרסמו כי על פי הממצאים שאספו: החיסון השלישי מעלה משמעותית את רמת הנוגדנים נגד זן דלתא • מדו"ח משרד הבריאות עולה: שיעור תופעות הלוואי במנה השלישית נמוך יותר מאשר במנות הראשונה והשנייה • נבחן מותם של 5 בני אדם שנפטרו בסמוך לקבלת החיסון השלישית
חרדים 10
י"א אלול התשפ"א / 19.08.2021 12:47

דו”ח אמ”ן שפרסם הבוקר (חמישי) מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה מציג סימנים ראשוניים למועילות גבוהה של החיסון השלישי במניעת הידבקות ותחלואה קשה.

יש לך כסף בבוידם? רוצה לדעת איפה להשקיע? שאל את המנכ”ל

איפה תרצו לטייל? ריכזנו עבורכם הצעות שוות לנופש רק בישראל

לפי הדו”ח, המנה השלישית מעלה משמעותית את רמת הנוגדנים נגד זן הדלתא של הקורונה ומשפרת מאוד את מוגנות המתחסנים מפני הנגיף.

“תופעות הלוואי המדווחות לאחר החיסון הן קלות ודומות לאלו שאירעו לאחר המנות הקודמות”, נאמר בדו”ח, “לפיכך, על רקע העלייה החדה בתחלואה הארצית ויעילותו הגבוהה המסתמנת של החיסון השלישי, מומלץ לזכאים להתחסן במנת הדחף, ללא דיחוי”.

המומחים מזכירים, כי החיסון מגן לא רק עלינו אלא גם על הסביבה. “מחוסנים מדביקים אחרים הרבה פחות מאשר לא מחוסנים, גם כשמדובר בווריאנט דלתא. זאת, מכיוון שהודות לחיסונם, הם מלכתחילה נדבקים פחות בוריאנט ואם נדבקים – הם מפנים את הנגיף מגופם מהר יותר משמעותית, ביחס ללא מחוסנים”.

נתוני החקירות האפידמיולוגית בארץ מעלים, כי לא מחוסנים מדביקים אחרים מחוץ לביתם בשיעור גבוה משמעותית מזה של מחוסנים. ”החיסון מגן על המחוסן וגם על סביבתו באופן משמעותי. השלמת החיסונים אצל לא מחוסנים – מזכירים לכולנו – נוכח גל התחלואה הנוכחי הקשור בהתפשטות זן דלתא, האצת ההתחסנות הינה הפתרון המרכזי לצמצום הסיכון מפיתוח מחלה קשה ומתופעות ארוכות טווח אצל הנדבקים.

”ככל שרבים יותר באוכלוסיה יתחסנו – כולל בני נוער בגילאי 15-12, כך יידבקו פחות אנשים עד להגעה לאיזון מחודש מול זן זה של הנגיף”.

ד”ר טל ברוש, חבר בצוות המומחים של משרד הבריאות, שוחח הבוקר עם גדעון אוקו ב-103FM והתייחס לאפשרות שמנת הבוסטר של החיסון נגד קורונה תינתן גם לאנשים בני פחות מ-50: “ההחלטה תתבסס על המלצה בדיון שיערך היום בערב. בכל מקרה, רואים כרגע נתונים יפים של יעילות המבצע למנה השלישית”.

כאשר נשאל האם מדובר בוודאות בתוצאה של החיסון – השיב ברוש: “האם ראית קסם אחר שקרה במדינה חוץ מהחיסון? רואים הבדל משמעותי בין מי שקיבל את המנה השלישית לבין מי שלא, בקרב האוכלוסייה המבוגרת. שיעור ההדבקה והאשפוזים התחיל מפי שניים ועוד עלה מאז, שום דבר מלבד החיסון לא מגן על הקבוצה הזו באופן ספציפי”.

הנתונים המעודדים על תופעות הלוואי של החיסון השלישי

מדו”ח שפרסם היום משרד הבריאות עולה, כי 5 בני אדם נפטרו בסמוך לקבלת מנת החיסון השלישית נגד קורונה, אך ההערכה היא שמדובר בסמיכות זמנים ולא בקשר ישיר לחיסון.

הנפטרים הם בגילי 65 עד 85, כשאחד מהם נפטר בעקבות זיהום בדם – ספסיס, ולארבעת הנוספים היו מחלות רקע משמעותיות.

בדו”ח צוין, כי “בבדיקת המקרים לא ניתן לקבוע קשר סיבתי בין קבלת החיסון לפטירה”.

הנתונים מסכמים 1.132 מיליון מנות חיסון שלישי שניתנו.

בדו”ח שפורסם צוין כי שיעור תופעות הלוואי במנה השלישית נמוך יותר מכפי שדווח לאחר המנה הראשונה והמנה השנייה.

במנת החיסון השלישית דווח עד כה על 11 מקרים חמורים בעקבות החיסון: שני מקרי הרפס זוסטר, מקרה של הפרעה נשימתית, מקרה של טשטוש ראייה, מקרה של תגובה אלרגית חמורה (אנפילקסיס) ואירוע של חום ובלבול.

רוצה לבדוק באופן עצמאי את רמת הסיכון של משפחתך והקרובים לך?

שלישי כבר קיבלת? אם הגעת כבר לגיל 60 מגיע לך לקבל כעת תגבור

בנוסף: שכיחות המדווחים על עייפות היתה במנה הראשונה 256 למיליון מנות, במנה השנייה 273 ובמנה השלישית – 21. שיעור המדווחים על כאב ראש היה במנה הראשונה 185 למיליון, 239 למיליון במנה השנייה ורק 17 למיליון במנה השלישית.

בין תופעות הלוואי הקלות בחסיון השלישי נמצאו 159 מקרים של חולשה כללית, חום, כאב ראש, עייפות, בחילה חוסר תיאבון, כאבי שרירים, שיעול ודופק מהיר. כמו גם נמצאו גם 69 מקרים של תופעות מקומיות באזור ההזרקה: כאב, נפיחות, אודם, פריחה מקומית, בלוטות לימפה מוגדלות והפרעה בתנועה. בנוסף, דווחו גם שלושה מקרים של תופעות וירולוגיות שחלפו (איבוד הכרה, טשטוש ראיה, אבדן טעם וריח, ושבעה מקרים של תופעות אלרגיות.

כמו כן, בדו”ח של משרד הבריאות גם צוין שעד כה דווח על 6 מקרי מיוקרדיטיס (דלקת בשריר הלב) בעקבות מתן חיסוני קורונה בגילאים 12 עד 15. מתוך 238 אלף מתחסנים במנה ראשונה דווח על מקרה אחד, ומתוך 172 אלף מתחסנים במנה שנייה דווח על 5 מקרים. כל הנערים שוחררו להמשך טיפול בבית. בד בבד, דווח על עוד מקרה של נער בן 16 עד 19 עם מיוקרדיטיס, צעיר בן 42-20 ואישה בת שלושים.

שיעור הופעת דלקת בשריר הלב עומד על 1 ל-18,282 בנערים בני 12-15, ועל אפס בנערות לאחר מנה שנייה. לאחר מנה ראשונה השיעור עומד על 1 ל-121 אלף בנערים ואפס בנערות.

בקרב בני 16 עד 19 השיעור עומד על מקרה ל-6,347 בנערים ועל אחד ל-104 אלף בנערות לאחר מנה שנייה.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות