בשם האב: אחרי בקשה של מקלב – זה השינוי שיבצעו בכתבי האישום

בעקבות בקשה של ח"כ אורי מקלב: שר המשפטים פרסם תזכיר לתיקון תקנות סדר הדין הפלילי - ביטול הדרישה לציין את שם האב בכתבי האישום המוגשים לבית המשפט
אריה ריבקינד
ט' אלול התשפ"א / 17.08.2021 16:09

שר המשפטים גדעון סער פרסם היום (שלישי) להערות הציבור תזכיר לתיקון תקנות סדר הדין הפלילי, שמציע לבטל את הדרישה לציין את שם אבי הנאשם בכל פנייה לבית המשפט, ובכלל זה בכתבי האישום.

יש לך כסף בבוידם? רוצה לדעת איפה להשקיע? שאל את המנכ”ל

איפה תרצו לטייל? ריכזנו עבורכם הצעות שוות לנופש רק בישראל

המהלך מתבצע בעקבות פניית ח”כ אורי מקלב לשר המשפטים, ולאחר פניות רבות בשנים אחרונות.

הצורך בתיקון עולה בראש ובראשונה נוכח העובדה ששם האב אינו נדרש לצורך זיהוי הנאשם, אשר שמו ותעודת הזהות שלו מצוינים בכתב האישום.

כמו כן, פירוט עובדתי מעין זה פוגע שלא לצורך בפרטיותו של אבי הנאשם ובני משפחתו, ואינו תואם עוד את הנורמות החברתיות של ימינו. 

בתזכיר שהוכן בייעוץ וחקיקה-משפט פלילי במשרד המשפטים, צוין כי על פי תקנות סדר הדין הפלילי בכל כתב אישום המוגש לבית המשפט מציינת התביעה בין פרטי הנאשם את שם אביו. הבאת פרטיו האישיים של הנאשם נועדה לצורך זיהויו בפני בית המשפט.

כיום, ישנו רישום תעודת זהות של כל אדם והזיהוי הוא חד ערכי – לכן, על פי התזכיר המוצע, ניתן להסתפק במספר תעודת הזהות ואין צורך באזכור שם האב.

נוכח העובדה שכתבי אישום עשויים להיות מפורסמים לציבור וחשופים לעיני כל, ציון שם האב עלול לפגוע בפרטיותו של האב ובני משפחתו ולתייגם באופן שלילי.

בנוסף, לא ברור מדוע יש להבחין בין אב לאם, ושם האם לא מצוין. לפיכך מוצע לתקן את התקנה ולמחוק את דרישת ציון שם האב בפניות המוגשות לבית המשפט ובכלל זה בכתבי אישום.

רוצה לבדוק באופן עצמאי את רמת הסיכון של משפחתך והקרובים לך?

שלישי כבר קיבלת? אם הגעת כבר לגיל 60 מגיע לך לקבל כעת תגבור

יודגש, כי במקרים בהם הנאשם קטין, פרטי ההורים עשויים להיות רלבנטיים, ומשכך בכתבי אישום המוגשים כנגד קטינים יש לציין את שמות ההורים ופרטיהם. זאת על מנת שבית המשפט יוכל לשלוח להורה זימון בהתאם לחוק הנוער בנוגע למעמדו של הורה.

התזכיר פורסם באתר התזכירים הממשלתי, והציבור מוזמן להעביר הערות על התיקון המוצע, עד ליום  7.9.2021.

ח”כ אורי מקלב: “בעקבות פניות רבות שהגיעו אלינו ובמיוחד במקרים רבים בהם זוכו הנאשמים, בסופו של דבר מופיע בכתב האישום השם המלא. זה עוד הידוק נוסף לצנעת הפרט, אין סיבה שלא לשמור על כבודם ושמם של הנאשמים לכאורה בראשית משפטם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות