ג’ו ביידן התייחס לראשונה למפלה באפגניסטן – ואלה היו התירוצים שלו

חרדים 10
|
ט' אלול התשפ"א / 16.08.2021 23:56
נשיא ארה”ב נשא הצהרה בה התייחס לראשונה לכיבוש המהיר של אפגניסטאן בידי הטאליבאן, אחרי נסיגת הכוחות האמריקנים: “אחרי 20 שנה למדתי בדרך הקשה שאין זמן טוב לסגת” • “אמריקה לא צריכה למות במלחמה שהצבא האפגני לא מעוניין להילחם בה”

הנשיא ג’ו ביידן קיצר את חופשתו וחזר הערב (שני) לבית הלבן ממעון הנופש הנשיאותי בקמפ דיוויד, כדי למסור הצהרה מיוחדת – בה התייחס לראשונה למפלה של ארה”ב באפגניסטן, לאחר ההשתלטות המהירה של הטליבאן על המדינה.

יש לך כסף בבוידם? רוצה לדעת איפה להשקיע? שאל את המנכ”ל

ביידן ספג ביקורת קשה בימים האחרונים על ההחלטה להשלים את הנסיגה של הכוחות האמריקניים מאפגניסטן – ועל הדרך שהיא בוצעה.

ביידן אמר: ”אמריקה לא צריכה להילחם ולמות במלחמה שהצבא האפגני לא מעוניין להילחם בה. המשימה שלנו באפגניסטן מעולם לא נועדה ליצור שם מדינה או דמוקרטיה. במשך שנים אמרתי שהמשימה היחידה היא למנוע מתקפות טרור על ארה”ב. הרגנו את בן-לאדן לפני עשור. אין לנו צורך בנוכחות קבועה כדי להילחם בטרור”.

הוא הפנה אצבע מאשימה כלפי מנהיגי אפגניסטן – ואמר:  ”אני עומד מאחורי החלטתי. אחרי 20 שנה,  למדתי בדרך הקשה שאין אף פעם זמן טוב לנסיגה”.

הוא הודה: “הקריסה הגיעה מהר יותר ממה שחשבנו. ההנהגה האפגנית ויתרה, הצבא האפגני הרים ידיים, בלי לנסות אפילו להילחם. לא נמות במלחמה שהאפגנים לא מוכנים להילחם בה. נתנו להם הכל – שילמנו משכורות, ציוד, חיל אוויר. אבל לא היה להם רצון להילחם”.

בהמשך האשים ביידן את טראמפ במצב, וטוען כי הוא זה שהוריש לו את המשבר.

הוא הוסיף: “אני פונה לאלו שטוענים שאנחנו צריכים להישאר. כמה דורות נוספים של בנות ובנים אמריקנים צריכים להישלח להילחם במלחמת אזרחים כשהכוחות האפגנים לא נלחמים בה? זכויות אדם צריכות להיות המרכז של מדיניות החוץ שלנו, אבל לא באמצעות משימות צבאיות אינסופיות”.