’30 תינוקות בבית’: למה אלפים נוהרים למשפחתונים ללא פיקוח?

אלפי תינוקות ופעוטות הוכנסו השנה למטפלות ומשפחתונים, הפועלים ללא פיקוח • הסיבות? 'גזירת המעונות' של ליברמן, העיכוב בפרסום מבחני התמיכה, והרצון לחסוך כל שקל • ומי פותח? למשל, מטפלת שדירתה עוברת בימים אלה שיפוץ קיבלה 26 ילדים • בעל רשת מעונות לחרדים 10: "יש אלפי ילדים חסרי ישע הנמצאים ברגעים אלה בסיכון. הכל מתנהל ללא בקרה, ללא מצלמות, בניגוד לחוק. לא כל אחד יכול לפתוח בביתו מעון"
חיים טוויל וישראל יוספי
ג' אלול התשפ"א / 11.08.2021 09:57

ביום שני השבוע הוכנסו עשרות אלפי תינוקות ופעוטות אל מעונות היום ברחבי הארץ – המקום הבטוח שכל אמא מייחלת עבור הילד שלה, כשהיא עושה את דרכה לעבודה.

אך שנת תשפ”ב אינה דומה לשנים עברו.

איפה ניתן למצוא מידע מדויק על השקעות? בוא, שאל את המנכ”ל     

איפה תרצו לטייל? ריכזנו עבורכם הצעות שוות לנופש רק בישראל

משיחות עם מנהלי רשתות המפעילים מעונות יום במגזר החרדי, אבל גם במגזר הכללי, עולה כי בשל הדחייה באגף ‘מעונות היום’ במשרד העבודה והרווחה בפרסום מבחני התמיכה להשתתפות המדינה בעלות שכר הלימוד במעון או במשפחתון, ישנה ירידה של כ-40 אחוזים ברישום למעונות היום, לטובת מפעילים פרטיים.

הסיבה: הורים רבים מדברים על חוסר ודאות בכל עניין הרישום למעונות, החל מהרישום המקוון שהיה השנה, שנת הקורונה שחלפה, אי פרסום מבחני הזכאות לתמיכה – ומעל הכל ובנוסף מרחפת עננת גזירת ‘חוק האברכים’ של שר האוצר אביגדור ליברמן מעל ראשי כ-20 אלף משפחות חרדיות, בשל ביטול אישור הזכאות לאברכי כולל.

המאבק על כל שקל במשפחה חרדית עם ילדים, כאשר בחלק מהמקרים מדובר בכמה ילדים במעון, הוביל הורים רבים לשלוח את ילדיהם למקומות פיראטים, המסכנים את שלומם של הפעוטות, רק מאחר שהם מציעים מחירים מוזלים יותר, מבלי שההורים יידעו או יחשבו על כך לעומק.

כך החלה נהירה למטפלות ומשפחתונים פרטיים, שרבים מהם פועלים ללא פיקוח – ובצורה בלתי חוקית. חלק ממשפחתונים אלה פועלים עד השעה 13:00 או 13:20 וחלקם עד השעה 16:00.

מדיווחים שהתקבלו במערכת אתר חרדים 10, עולה תמונה קשה.

כך, למשל, מטפלת קיבלה 30 תינוקות בביתה. מטפלת פרטית אחרת קיבלה עם פתיחת שנה זו, באמצע שיפוץ המתנהל בדירתה –  26 ילדים. ישנם גם גנים פרטיים שהוזילו את המחיר ב-100 שקלים לילד, והכפילו את מספר הילדים, לקראת שנת הלימודים תשפ”ב.

מנהלת גן מספרת: “יש אצלנו הורה שביטל רישום כי אחת פתחה בבית פעוטון ל-24 ילדים, כולל ארוחת צהריים, עד השעה 16:00 ב-1200 שקלים. לאחר כמה ימים חזר אלינו. מה קרה? הלך לראות את הבית ולא האמין ששם הולכים לדחוף 24 ילד”.

בעל רשת מעונות יום אומר לחרדים 10: “מדובר בבתים פרטיים, ללא רישיונות בטיחות, תברואה וסביבה שאינה בטוחה עבור הפעוטות. במשפחתונים פרטיים מטפלת יכולה לעשות דין לעצמה, היא קובעת מחיר לפי ראות עיניה, ומקבלת כמה שיותר ילדים לכמה מטרים בבית שלה.

“הכל מתנהל ללא בקרה, ללא מצלמות, וללא בדיקת רישום פלילי. אין פיקוח ואין אחריות. מטפלות פרטיות פשוט לא מדווחות לאף אדם או גורם, זה עסק ללא פיקוח”.

הוא מוסיף: “איפה כל ארגוני הילדים? איפה כל הוועדות למען הילד? חס ושלום כשאסונות יצוצו בכל פינה אולי אז נזכר… אולי אז נבין האם לא די במקרים המזעזעים שהתרחשו בשנה החולפת, כאשר 99 אחוז מהם התרחשו במעונות פרטיים כאלה.

“המעונות הם המובילים של המשק, בלעדיהם נשים לא תצאנה לעבודה. אולי אז יבינו במשרדי הממשלה כי אורח חיים לא משתנה בגלל כסף, אבל בטיחות הילדים לצערנו כן… באוצר לא מבינים שאותם אלה שלומדים לא יצאו לעבוד. אנחנו חיים במגזר, אנחנו יודעים שאנשים פשוט מחפשים במקרה כזה דברים זולים יותר, כי בסוף הכסף מדבר – וזה המצב כעת”.

בעל הרשת מתריע: “רגע אחד לפני האסון הבא, בואו נעצור את הכדור שלג בראש ההר. השנה הקרובה עלולה להוביל למקרים רבים של אלימות ומקרים קשים בגיל הרך”.

שלום נגר, בעל רשת מעונות ‘מרגלות הגלבוע’, המפעיל רשת מעונות יום ברחבי הארץ לציבור החרדי והכללי, אומר בשיחה עם חרדים 10: “הנקודה הקריטית היא הטלטלות שמערך מעונות היום עבר עם מקרי האלימות, כל שני וחמישי, וזה היה ספינת הדגל של ‘תקווה חדשה’ והשרה שאשא ביטון”.

כחלק מקידום העברת האחריות למעונות היום – מלידה עד גיל שלוש –  מזרוע העבודה למשרד החינוך, יוקצו כ-200 מיליון שקל, שאושרו במסגרת תקציב המדינה הקרוב, לצורך פיקוח.

“אבל הם גרמו לאפקט הפוך”, אומר נגר. “הסיבה שעכשיו נפתחו משפחתונים פרטיים היא בגלל שלא פרסמו תבחיני הזכאות של ההורים למעונות יום, שמפוקחים על ידי התמ”ת. פשוט אין פרסום לדרגות, והורים לא יכולים להרשות לעצמם לשלם מחיר מלא למעון מפוקח עד לפרסום התבחינים. הפקרת חסרי הישע אינה קשורה למגזר החרדי  או לגזירה של ליברמן.

“נסתכל בכללי – אנחנו מדברים על עשרות מקרים של בתים פרטיים שפתחו ‘סוג של משפחתון’, כי לקרוא לזה משפחתון זה לא נכון. יש פה הבט פלילי מצד חוק הפיקוח שעבר בכנסת. לפי החוק, לא כל אחד יוכל לפתוח בבית שלו משפחתון או מעון. זו עבירה פלילית. צריכים אישורים ושהיה סמל / רישיון הפעלה למקום. כל הדברים האלה הם בניגוד לחוק  – וזו עבירה פלילית לשים את הילדים בבתים האלה. מעבר לבעיות בטיחות חמורות ויתר הדברים שמובילים לכך שהילדים נמצאים בסיכון.

״בשורה התחתונה, אנחנו מדברים פה בעליה חדה השנה של אלפי ילדים, בכל הארץ, שנמצאים במקומות ללא פיקוח, בסיכון יום-יומי לשלומם. בבית רגיל ללא מעטפת בטיחות בסיסית אין אישור תקני לגז, אין אישור בטיחות – ביטוח תאונות אישיות, תזונה נאותה, אישור משרד הבריאות, אבל יש עבירה פלילית של מפעילת הבית הזה.

“בכל המהלך הזה גורמים לאפקט של סיכון הילדים, גם מבחינה חינוכית, גם מבחינת סביבה בטיחותית, גם מבחינה פלילית – ואפשר לבדוק נתונים סטטיסטים מול האגף למעונות יום, ולראות שיש ירידה של 40% בכלל המעונות וברישום בין שנת תשפ”ב לבין השנה שעברה”.

וזה קשור, בעצם, בציבור החרדי גם לגזירת המעונות של ליברמן? 

״אני לא רוצה להגיד ליברמן, אני אומר עובדות: יש אלפי ילדים חסרי ישע הנמצאים ברגעים אלה בסיכון מרבי וברגע של אסון חלילה מי יתן את הדין? אני אומר: לא פרסמו תבחינים. הורים לא רוצים לקחת סיכון, כשהם לא יודעים מה רמת ההשתתפות של המדינה בתשלום שכר המעונות והגנים.

“הגזירה של ליברמן עדיין לא יצאה לפועל. אם התבחין לא פורסם, אנחנו לא ראינו עדיין בעיניים שאברך לא זכאי להשתתפות. אנחנו לא יודעים בפועל שזה קרה.

“אנחנו יודעים שמאחורי הקלעים זה האפקט. הורה לא יודע מה תהיה ההשתתפות בשכר הלימוד, ולא יודע איך לחשב את המעון –  אז הוא אומר: ‘למה אני אקח סיכון? יש לי מעון ב-1000 שקל. כאילו זה שוק ירקות, עושים סחר בילדים”.

כמה מעונות לא מפוקחים יש להערכתך?

״מאות. בכל המעונות המפוקחים בארץ יש ירידה של 40%,  אז זה סימן שנפתחו מאות פרטיים”.

והכל בגלל המחיר, בעצם?

״כן. כי לא יודעים מה תהיה העלות של שכר הלימוד. נהיה סוג של סחר בילדים כמו בשוק החקלאות בין תוצרת הארץ לחו”ל. הפרטי ודאי זול יותר מהמעונות שתחת פיקוח, כרגע ההורים לא יודעים מה יהיה שכר הלימוד שם. אז אם אני לא יודע מחיר, אני הולך לזול.

“החוק בתמ”ת אומר: עד שאין לך דרגה, אתה תשלם 2,700 שקלים. כשתהיה לך זכאות, אתה תקבל את ההחזר.

״אף בן אדם, הורה ממעמד הביניים, לא יכול להרשות לעצמו לשלם כעת סכום כזה. לאו דווקא אברך. לא יכולים לשלם מחיר מלא עד שיפרסמו תבחינים, אז הולכים למקום שלוקח 1,000 שקלים”.

איזו ירידה אתה רואה ברשת המעונות שלך?

“ישנה ירידה משמעותית”.

במספרים, כמה זה יוצא?

״קרוב ל-30% נכון להיום”.

מה אתה חושב על זה שאין עדיין תבחיני הכנסה?

“מחדל, והאפקט שלו זה שיש אלפי ילדים שנמצאים במקומות מסוכנים”.

אתה אומר שמעונות יום ומשפחתונים פרטיים נפתחים בכל הארץ, לא דווקא במגזר החרדי.

“נכון. כרגע זה בעיקר החרדי כי הם התחילו את השנה כבר השבוע. המגזר הכללי פותח ב-1 לספטמבר. למשל בבית שאן – 4 מעונות פרטיים נפתחו, שזו עיר לא חרדית”.

רוצה לבדוק באופן עצמאי את רמת הסיכון של משפחתך והקרובים לך?

שלישי כבר קיבלת? אם הגעת כבר לגיל 60 מגיע לך לקבל כעת תגבור

בארגון ‘בטרם’ הגיבו על פניית חרדים 10: “הנתונים שאתה מציג, כמובן, חדשים לי. בשנת 2018 נכנס לתוקפו חוק הפיקוח על מעונות היום לפעוטות – שארגון בטרם היה חלק מקידומו. במסגרת החוק נקבע כי כל מסגרת לתינוקות מחויבת ברישיון ופיקוח, הכולל בין השאר עמידה בתנאי סף של בטיחות – התאמת המעון לגיל הילדים וקורס התנהגות בטוחה לצוות.

“למעשה, כל מי שמפעיל מעון או מסגרת חינוכית ללא רישיון עובר על החוק”.

משרת החינוך וממשרד החינוך טרם התקבלה תגובה על פניית חרדים 10.  נפרסמה כשתתקבל.

– – –

• כדי לסייע בשילובן של אוכלוסיות הורים שונות בשוק העבודה, המדינה מסייעת במימון מעונות יום ומשפחתונים מוכרים עבור תינוקות ופעוטות, בהתאם לכללי הזכאות.

קיימות מספר דרגות לתמיכה הממשלתית: קביעת דרגת ההשתתפות מבוססת על רמת ההכנסה לנפש במשפחה ובנוסף עשויה להיות מושפעת ממספר שעות העבודה השבועיות של ההורה ומספר הילדים במשפחה השוהים במעון או במשפחתון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות