הסליחות הראשון שהודפס בעברית: נחשף דפוס נדיר בן כ-550 שנה

שלמה בן חיים
|
ל' אב התשפ"א / 08.08.2021 11:43
נחשף: ספר סליחות עתיק, שככל הידוע הודפס על ידי אישה לפני כ-550 שנים בעיירה קטנה באיטליה – והיה אחר כך בבעלותן של שתי נשים נוספות

ספרי הדפוס הראשונים בשפה העברית, בשלהי המאה ה-15, היו ברובם ספרי לימוד. אולם מדפיס חלוצי אחד החליט להדפיס ספרי תפילה.

כולם רוצים לעשות כסף. אבל איך? בא לשאול את המנכ”ל מה שבא לך

ללא תנאים ועם מלגות: משתכרים 35,700 שקלים לחודש בממוצע

חשיפה: כל מה שתוכלו לקבל באונ’ העברית כבוגרי החינוך החרדי

שמו היה ר’ משולם קוזי והוא הצליח להקים בית דפוס קטן בעיירה קטנה איטלקית בשם Piove di Sacco.

משולם חקק בספרים אותיות אשכנזיות מרהיבות ביופיין, וחשב להוציא לאור ספרים רבים. אך בסופו של דבר, בית הדפוס שלו הוציא שני ספרים בלבד – ‘ארבעה טורים’ ו’סדר סליחות’ על פי מנהג אשכנז.

ספר הסליחות הזה הוא למעשה ספר התפילה העברי הראשון שהודפס אי-פעם, בסביבות שנת 1475.

מה שעוד מיוחד בספר הזה הוא מקומן המרכזי של נשים בו, דבר שאינו שכיח במאה ה-15.

לדברי אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית, ד”ר יואל פינקלמן, ככל הנראה אישתו של משולם לקחה חלק בהוצאה לאור של הספר. “אנחנו יודעים שר’ משולם הלך לעולמו תוך כדי העבודה על הוצאת ה’טור’ לאור, ואלמנתו דבורה השלימה את העבודה. כיוון שתאריך הדפוס המדויק של אותו ספר הסליחות אינו ברור, ייתכן מאד שאת סיום העבודה על ספר הסליחות השלימה דבורה”, מסביר פינקלמן. “גם אם הסליחות יצא לפני הטור, ברור שדבורה הכירה את מלאכת הדפוס, וסביר להניח שעזרה לבעלה במהלך חייו”.

בנוסף, בעותק של הספר ששמור בספרייה הלאומית, יש עדות לכך שהוא היה בשימושן של לפחות שתי נשים אשכנזיות נוספות, שהחזיקו בו והתפללו בו, ואף השאירו עדויות כתובות על הבעלות שלהן על הספר.

בעמוד הראשון של הספר נמצא משפט מפורט, פרי עטה של “מרת אסתר בת ר’ אשר”, שנכתב ככל הנראה סמוך להוצאה של הספר לאור: “לעולם יחתום בעל הספר שמו על סיפור כדי שלא יבא אחד מן השוק ויערער עליו ויאמר שלי הוא”, היא מסכמת בכתב קליגרפי מקצועי, אולי אפילו כתב ידה.

בסוף הספר ישנה עדות כתובה של אישה נוספת, כמה מאות שנים לאחר מכן. היא חותמת על הספר כך: “ליפהייט בת ר’ אשר שליט”.

רוצה לבדוק באופן עצמאי את רמת הסיכון של משפחתך והקרובים לך?

שלישי כבר קיבלת? אם הגעת כבר לגיל 60 מגיע לך לקבל כעת תגבור

רוצים חופשה עם שובר הנחה? אסור להחמיץ את מה שקורה בירושלים

“לא יודע לנו דבר על שתי נשים אלו, אך ככל הנראה אמירת הסליחות לפני ראש השנה ויום כיפור הייתה חשובה להן במיוחד”, מסביר פינקלמן. “כפי שניתן לראות, הצנזור הנוצרי עבד למחוק משפטים שלעגו או התפלמסו עם הנצרות, אך בשוליים רואים את עבודתן של חזנים ומתפללים יהודים שהוסיפו את המילים שנמחקו בכתב יד בשולי הספר”.

יצוין, כי בספרייה הלאומית שמורים כמה מספרי הקודש העתיקים והחשובים ביותר בעולם ובהם: כתרי דמשק; הגדות פסח מלפני מאות רבות של שנים; מחזורי תפילה מראשית הדפוס, ואף לפני כן ועוד.