שני החרדים שחלמו על רוטציה הובסו, וכהנא גרף את כל הקופה

ב'ימינה חגגו היום שני ניצחונות מתוקים: ייצוג נשי מרשים בוועדה למינוי דיינים, ולחרדים אין נציג - מה שיקל על השר מתן כהנא לדאוג לאנשי שלומו הסרוגים • השאלה הגדולה: האם יצליח ליישם את כל התוכניות המרשימות שלו? והאם החרדים יעדיפו לשבת איתו אל השולחן ולהתחלק בשלל?
כ"ז אב התשפ"א / 04.08.2021 21:22

1.

זו הייתה שיחה מעניינת. על הקו היו שלושה שועלי קרבות ותיקים. יו”ר האופוזיציה בנימין נתניהו, ח”כ יריב לוין, מי שמנהל את קרבות האופוזיציה בשטח, ומוישה גפני – מי שבחינת נתניהו הוא האיש שמנהל את הקרב על הדיינים מצד הסיעות החרדיות.

רוצה לבדוק באופן עצמאי את רמת הסיכון של משפחתך והקרובים לך?

חשיפה: כל מה שתוכלו לקבל באונ’ העברית כבוגרי החינוך החרדי

על השולחן הייתה מונחת שאיפה לפיה תפקיד נציג האופוזיציה בוועדה למינוי דיינים –  המעניין באופן מובהק את החרדים – יימסר לידיהם מצד כל מפלגות האופוזיציה, כשהחרדים מתחלקים ביניהם: חצי קדנציה לש”ס (ח”כ משה ארבל), חצי קדנציה ליהדות התורה, שהייתה אמורה להחליט מי מטעמה יזכה בתפקיד (היה צפוי עימות, שהרי באגו”י קיימים כיום שני פלגים, אך בסופו של יום, לא הגענו לכל הטוב הזה יען הציפור נותרה על העץ).

אליבא דנתניהו, התפקיד כבר היה מונח בכיס. הוא רק שכח לקחת בחשבון שבקואליציה יושב שועל קרבות לא קטן בשם זאב אלקין, שיחד עם השר לשירותי דת מתן כהנא השכילו לבטל את המועמדות הכפולה מטעם הקואליציה. הפיתוי היה גדול, כי תמיד אתה משלה את עצמך שאולי תזכה בשני מועמדים מטעמך (כמו שקרה בוועדה למינוי קאדים, למשל), אבל הסיכון גדול אף הוא – פיצול הקולות עלול להביא לניצחון של נציג הצד השני, שנתניהו ראה אותו כמאוחד. אחרי הכול, הפרש הקולות בין שני הצדדים כיום אינו כה גדול.

וזה בדיוק מה שהוביל לניצחון של גילה גמליאל, שתכהן בוועדה למינוי דיינים, יחד עם נציגת הקואליציה שירלי פינטו מימינה.

עם גילה גמליאל, הח”כים החרדים משום מה לא הצליחו להסתדר עד היום (הם, אגב, אלו שטרפדו לה בשיחת טלפון אישית עם נתניהו את תפקיד מרכזת האופוזיציה, בו זכה לבסוף יריב לוין ללא קושי). ושירלי היא בכלל נציגת ‘ימינה’, מפלגה איתה החרדים מדברים בעיקר בצעקות…

כך נרשמו שני ניצחונות מתוקים ל’ימינה’: ההישג האחד – ייצוג נשי מרשים, “קרוב ל50% מהוועדה, כלומר 6 מתוך 13”, כפי שמיהר השר לשירותי דת, היושב בראש הוועדה,  לדברר את הישגו, והוא שר שמאד חשוב לו ייצוג מכובד של נשים (ירבו כמותו). ההישג השני – לחרדים לא יהיה נציג בוועדה, מה שיקל על השר לדאוג לאנשי שלומו הסרוגים (ולא שהחרדים לא עשו את אותו דבר בדיוק ובכישרון רב כשהם ישבו על השאלטר).

2.

בראשית, ניסתה הקואליציה לסנדל את הנציגות החרדית בוועדה למינוי דיינים, כשדרשה כי נציגי הכנסת בוועדה יהיו דווקא נשים. כי מה לעשות, למפלגות החרדיות אין נשים ברשימות. הם צעקו וזעמו, החוק עבר גלגולים רבים בוועדה, ובסופו של יום הסעיף הוסר. בעיקר בגלל האיום של הסיעות החרדיות לפנות לבג”ץ.

בקואליציה  יש שיגידו, רצינו לבוא לקראתם, אבל הם  לא יגידו לנו תודה רבה על משהו.

בשורה התחתונה: הסעיף ירד, אבל נציג חרדי לא נבחר. עכשיו לך תמנה דיינים חרדים…

3.

התוכניות של מתן כהנא מרשימות. השאלה היא, אם יצליח לבצע אותן בפועל.

הוא מתכוון להסתער על ארבעה מינויים בבית הדין הגדול, פלוס תשעה מינויים בבתי הדין ברחבי הארץ.

האם כל המינויים יבואו מקרב הציבור הדתי-לאומי? ברור שלא. גם מתן כהנא רוצה לבוא בטוב (‘לבוא בטוב?’ מזדעק באוזניי גורם חרדי מהסיעות החרדיות. ‘שום טוב! הוא פשוט יודע שאין לו ברירה’. תיכף נסביר למה) – ומתכוון לשמור על המסורת של ‘שליש ספרדים, שליש אשכנזים, שליש דתיים-לאומיים’.

אלא מה? שלפעמים המספר לא עגול ויש ‘שיריים’ לחלוקה. למשל, כשאתה צריך למנות 4 דיינים לבית הדין הגדול, תמנה אחד ספרדי אחד אשכנזי, אחד דתי-לאומי. ומה עם המספר הנוסף? דתי-לאומי. בינגו.

וכעת לשאלה: האם מדובר פה בטוב לב של כהנא או בחוסר ברירה? תלוי את מי שואלים.

מצדו של כהנא, הוא בהחלט מתכוון לשמור על ממלכתיות. הוא לא התיישב במשרד כדי להתקוטט עם כל העולם. מבחינת הצד החרדי, הדברים קצת שונים.

הנה מה שאמר לנו אחד מהם:

לשר מותר להשהות דיין, נגיד אם הוא חרדי וכיפתו אינה סרוגה. למצוא סיבה זה כבר פשוט יותר. אלא מה? הח”כ המנוסה אורי מקלב, ‘הנמלה החרוצה’ של ‘דגל התורה’, הצליח להשחיל בתוך כלל ההסתייגויות שהוגשו לחוק החדש, הסתייגות חשובה שהתקבלה במהלך הדיון בוועדת החוקה (אפילו היו”ר גלעד קריב היה מרוצה מההסתייגות החברתית הזו), לפיה אי אפשר יהיה להדיח דיין מכהן אלא ברוב מיוחס של חברי הוועדה (ולקואליציה אין רוב מיוחס). הנימוק היה: מדובר בפגיעה בזכויות סוציאליות וכיוצא באלו.

לכן, כעת נותר לכהנא להמתין לדיינים שיפרשו לפנסיה או לתקנים חדשים.

אבל מאיפה יבואו התקנים החדשים? או מטוב ליבם של אנשי האוצר, שיפתחו את הכיס לטובת שפע מינויים בבתי הדין הרבניים (ספק רב אם זה יקרה, בטח בתקופת קורונה בה מתוכנן סגר שעלותו מיליארדים) כשכל מינוי כזה פירושו משכורת שוות ערך לזו של שופט, עד ליציאת הדיין לפנסיה, פלוס הפנסיה המכובדת. למה שליברמן יאשר לכהנא את בונוס הזה?

מטורף: 5 ימים של כיף ואטרקציות למשפחה ללא הפסקה • כל הפרטים

ללא תנאים ועם מלגות: משתכרים 35,700 שקלים לחודש בממוצע

למה כדאי לצעירים להתחסן נגד הקורונה דווקא ב’בין הזמנים’?

אם אי אפשר להשהות דיינים, לא פשוט יהיה למנות חדשים. מה גם, שהחרדים היו מתוחכמים בתקופת שלטונם ואישרו כבר דיינים על החשבון לשנה הקרובה.

כעת נותר לראות: האם, מתי וכמה דיינים יצליח מתן כהנא למנות. מה שבטוח הוא שהיום הוא נחל הישג מזהיר.

עכשיו הכדור מונח לפתחן של המפלגות החרדיות – בשאלה: האם יעדיפו לשבת עם השר לשולחן ולהסתדר, או שיעדיפו את שיטת ה’מי שצועק חזק יותר במליאה הוא המלך’.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות