לידיעת הגבאים: יוטל מס על רכישת כלים חד-פעמיים – המחיר יוכפל

לפי תכנית של משרדי האוצר והגנת הסביבה כלים חד-פעמיים ימוסו במס קנייה, בדומה לסיגריות ומשקאות אלכוהוליים, כך שמחיר הקצה לצרכן יוכפל • המס יוטל על כוסות, צלחות, קערות, סכו"ם וקשיות • מי שייפגע יותר מכולם מהמהלך יהיה הציבור החרדי
אריה ריבקינד
י' אב התשפ"א / 19.07.2021 17:17

משרדי האוצר והגנת הסביבה הודיעו היום (שני) כי הם מקדמים תכנית למיסוי השימוש בכלי פלסטיק חד פעמיים – במטרה להפחית את הצריכה שלהם, לאחר שבעשור האחרון הוכפל קצב צריכת הכלים החד-פעמיים בישראל.

רוצים לדעת איך הפכתי למנהל עם משכורת פצצה בלי לצאת מהבית?

פה תקבל מידע ברור​: חזרת מחו”ל? היית ליד חולה? רוצה לנסוע?

במסגרת התוכנית יוטל מס קנייה על יבוא וייצור מקומי על בסיס משקל המוצרים. מס הקנייה יהיה דומה לזה המוטל על סיגריות ומשקאות אלכוהוליים – כך שמחיר הקצה לצרכן יוכפל.

המס יוטל על כוסות, צלחות, קערות, סכו”ם וקשיות. לפי התוכנית המס ייכנס לתוקף בראשית 2022.

מחקר שביצע המשרד להגנת הסביבה גילה, כי הכפלת המחיר לצרכן צפויה להפחית את השימוש בכ-40 אחוזים, והמהלך יכניס לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים מדי שנה.

מי שייפגע יותר מכולם מהמהלך יהיה הציבור החרדי, הצורך כלי פלסטיק בשיעור גבוה ביחס לחלקו באוכלוסיה, הן באירועים והם הסעודות ביתיות.

לפי הממשלה, הצריכה הביתית השנתית של מוצרי חד פעמי מפלסטיק עומדת על כ-7.5 קילוגרם לנפש, פי חמישה מאשר באיחוד האירופי.

שר האוצר אביגדור ליברמן: “צריכת הכלים החד-פעמיים בישראל עולה בקצב מהיר וחריג בהיקפיו. תמריצים כלכליים יכולים להכווין את הציבור להתנהגות סביבתית יותר. בדומה למדינות רבות בעולם שנוקטות בצעדים להפחתת השימוש בחד פעמי, חלה גם עלינו החובה לנקוט בצעדים להפחתת השימוש בכלים אלה, תוך הובלת שינוי צרכני התנהגותי משמעותי.

“כבר הנחתי את עובדי משרדי להיפרד מהשימוש בכלים חד פעמיים. ההחלטה שאנו מביאים היום היא צעד נוסף בדרך למדינה ירוקה יותר, שמיושרת גם עם הסטנדרטים בשאר המדינות המפותחות בעולם”.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: “כמו סיגריות ואלכוהול, גם פלסטיק חד-פעמי הוא התמכרות. בעוד שבאיחוד האירופי הצריכה הביתית מוערכת ב-1.5 ק”ג כלי פלסטיק חד-פעמיים לנפש בשנה, בישראל הצריכה הביתית עומדת על 7.5 ק”ג לנפש, כלומר גבוהה פי 5.

“אנחנו טובעים בפלסטיק חד-פעמי, וכולנו רואים את ההשפעה הבעייתית שלו על ניקיון הארץ ועל איכות חיינו. מיסוי עולה בקנה אחד עם עקרון שלפיו ‘המזהם משלם’, כך שמי שבוחר לצרוך כלים חד-פעמיים בכמות גבוהה, הוא זה שיישא באופן המשמעותי ביותר בעלות הנזק. ייצור הפלסטיק החד-פעמי מבוסס על דלקים מזהמים ויש לו השפעה שלילית גם על משבר האקלים. אני קוראת לכולם לעבור לכלים רב-פעמיים, למען הבריאות והסביבה של כולנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות