שני תושבי אלעד הגישו קובלנה פלילית נגד ישראל פרוש והעירייה

מסמכים שהגיעו לידי 'הארץ' מראים כי ישראל פרוש, ראש העיר אלעד, אישר לחסידויות להשתלט על קרקעות ומבני ציבור שלא כחוק • למרות פסיקת שופט כי נתן שוחד בחירות, הוא מעולם לא נחקר במשטרה - וממשיך באותה שיטה • המשטרה: "לא נמצאה תשתית ראייתית מספקת"
חרדים 10
י' אב התשפ"א / 19.07.2021 13:26

אולם האירועים ‘עטרת פרידמן’ באלעד הוא אולם אירועים יוקרתי בציבור החרדי וההזמנות אליו זורמות מכל הארץ. בכניסה מוצב שלט גדול עם לוגו מושקע ועליו ראשי
התיבות באנגלית של האולם. אמריקה. יש רק בעיה אחת: האולם ממוקם בשטח בית ספר, ונבנה באופן בלתי חוקי.

רוצים לדעת איך הפכתי למנהל עם משכורת פצצה בלי לצאת מהבית?

פה תקבל מידע ברור​: חזרת מחו”ל? היית ליד חולה? רוצה לנסוע?

מתברר שהוא ממש לא היחיד.

ממסמכים שהגיעו לידי אהרן רבינוביץ מ’הארץ’ עולה, כי בשנים האחרונות אישרה עיריית אלעד, בראשות ישראל פרוש, לעשרות מוסדות וארגונים להשתלט על קרקעות ומבנים שלא כחוק, וללא ההיתרים הנדרשים.

לפי ‘הארץ, בחלק מהמקרים אף עולה חשד כי מדובר לכאורה בשוחד בחירות.

הסוגיה הגיעה כבר ב-2018  לפתחו של בית המשפט, במסגרת עתירה נגד תוצאות הבחירות בעיר, וזה קבע כי פרוש נתן שוחד בחירות והיקפים נרחבים. עם זאת, המשטרה גררה רגליים, ופרוש עצמו מעולם לא נחקר במשטרה.

בהיעדר חקירה פלילית, הגישו ביום חמישי האחרון אברהם ומשה חזן, אב ובן תושבי אלעד המנהלים מאבק עיקש נגד פרוש כבר שנים, קובלנה פלילית  לבית משפט השלום בפתח תקווה נגד ראש העיר ונגד עיריית אלעד, בגין שוחד.

מדובר בהליך פלילי שמנהל אזרח במקומה של המדינה.

השופט צבי דותן קבע אז, במסגרת העתירה נגד תוצאות הבחירות: “קיבלתי את הטענה כי המשיב נתן שוחד בחירות לקהילת ויז’ניץ בכך שהעלים עין ואפשר להתחיל בפועל בבניית בית כנסת שעליו לא ניתן אישור כחוק ואף השתתף בעצמו בטקס יציקת היסודות”.

עוד נקבע, כי פרוש נתן שוחד בחירות לקהילות בעיר כאשר מועצת העיר בהשתתפותו אישרה שלושה חודשים לפני הבחירות 30 הקצאות של מקרקעין ומבני ציבור לטובת מוסדות חינוך ובתי כנסת,

באשר לאולם האירועים ‘עטרת פרידמן’, שנבנה בין 2018 ל-2019 ונפתח בשנה שעברה, נטען בעתירה כי העירייה אפשרה את הקמתו כדי לזכות בקולות מהציבור הליטאי. העותרים טענו שמנהלי העמותה המפעילה את בית הספר שבו הוקם האולם, משה שטיין ואברהם פכטר, מקורבים לבכירים בציבור הליטאי – וכי הם השפיעו על החלטת המנהיגים לתמוך בפרוש.

ראש העיר מצדו טען, כי המקום מיועד ל’אולם כנסים’ לבית הספר, ובית המשפט קיבל את הטענות מחמת הספק, שכן בניית האולם טרם הסתיימה.

היום, כאשר אולם האירועים כבר פועל, התמונה ברורה.

הסיוע החריג והלא חוקי נמשך

לפי ‘הארץ’, נראה כי הסיוע החריג והלא חוקי לחסידות ויז’ניץ, כפי שבא לידי ביטוי בפסק הדין מ-2018, ממשיך גם בימים אלו: בחודש יוני האחרון דנה ועדת הערר לתכנון ובנייה במחוז מרכז בערר שהגיש חזן בנוגע לבניית בית כנסת נוסף של החסידות. העירייה מאפשרת להקים כעת במקום – ניחשתם נכון – אולם אירועים.

האישור שניתן למבנה הוא עבור בית כנסת, וכדי למקסם את השטח שעליו ניתן לבנות ביקשו בחסידות שינוי בתקן החניה ושינויים נוספים. הם לא טרחו לעדכן את הוועדה בכך שהם מייעדים את המקום להיות אולם אירועים.

בפתח החלטתה ביקשה ועדת הערר לציין באורח חריג את הדברים הבאים: “טענות העורר מעלות חשד להתנהלות עבריינית חמורה במתחם התוכנית, המקבלת רוח גבית מבכירים בעיריית אלעד. אין זו הפעם הראשונה שאנו נתקלים בטענות להיעדר אכיפה בעיר. מצב חמור זה מחייב טיפול מיידי של גורמי האכיפה ויפה שעה אחת קודם”.

הוועדה העבירה את החלטתה למנהל הרשות לאכיפה במקרקעין, כדי שיבחן את הצורך בהתערבותו.

אם לא די בכך, לקראת פרסום ההחלטה התברר לוועדת הערר כי העירייה כבר פרסמה את השינויים בתוכנית הבנייה ואישרה אותם, למרות שהוועדה טרם קיבלה החלטה בנושא.

הוועדה השיתה על העירייה ועל חסידות ויז’ניץ הוצאות בסך 15 אלף שקל.

בעוד גורמי האכיפה מתמהמהים, משה ואברהם חזן יוצאים ומתעדים כל עבירת בנייה שמקבלת גיבוי מהעירייה, שולחים מכתבי תלונה ומתריעים על המתרחש.

לפי ‘הארץ’,  אחד מקציני המודיעין ביאח”ה הבחין במתרחש ויצר במהלך 2017 קשר עם חזן הבן, וזה העביר לו מסמכים שמעידים על שחיתות, הפרת אמונים, דיווחים כוזבים של העירייה ועוד. בהמשך הגיש האב תלונה למשטרה על בסיס פסק הדין של המחוזי, שקבע כי פרוש אכן העניק שוחד בחירות.

במשטרה התנהלו בעצלתיים, ורק לאחר מכתב של התנועה לאיכות השלטון למפכ”ל המשטרה ב-2019 פשטו החוקרים על העירייה ועצרו חבר מועצה ועורך דין נוסף.

למרות הקביעות הברורות של בית המשפט, ראש העיר עצמו לא זומן לחקירה או למתן עדות, ובשלב מסוים התיק נגדו נסגר כשרק עדות אחת נגבתה בו – זו של היועץ המשפטי של העירייה.

חזן הגיש ערר, והוא התקבל אך רק הוא זומן לעדות. התיק נסגר שוב מיד לאחר מכן, מבלי שראש העיר נחקר.

בשיחה עם ‘הארץ’ הציג אברהם חזן רשימה ארוכה של יותר מ-20 מוסדות שנבנו בשנים האחרונות ללא אישורים והיתרים. “מדובר במוסדות שמזוהים יותר עם הציבור החסידי”, הסביר.

כך, למשל, הוא מראה שטח שעליו נבנית בימים אלה ישיבה של חסידות בויאן, ללא היתרים ובעצימת עין של העירייה.

העירייה: “קביעת בית המשפט שגויה”

מהעירייה נמסר בתגובה: “מהקמת העיר אלעד עד שנת 2010, לצערנו, רוב בתי הכנסת, של כל העדות והמגזרים בעיר, נבנו ללא הקצאות ואף ללא היתרים. מ-2010 נמצאת העירייה בתהליך הסדרה ברורה ושיטתית של המוסדות.

אנו דוחים בתוקף את הקביעה התלויה באוויר כי ‘המוסדות המדוברים משתייכים לזרם החסידי’, מדובר בהעתקת עמדה אישית של אופוזיציונרים מהעיר ולא עובדה”.

על אולמות האירועים שהוקמו בעיר באופן בלתי חוקי, נכתב: “המדינה לא שיווקה בהקמת העיר שטחים מתאימים לכינוסים ואירועים, והעירייה פועלת באופן אקטיבי להסדרת הנושא”.

ביחס לקביעת בית המשפט על שוחד הבחירות – נמסר מהעירייה: “ראש העיר מכבד את בית המשפט, ומברך את פסק הדין שדחה את העתירה נגדו ואף חייב את העותרים בהוצאות משפט. יחד עם זאת, ראש העיר סבור כי אמירתו של בית המשפט שגויה, משום שלבית המשפט הוצגה תמונה חלקית של ההקצאות, בדיוק כפי שהציגו בפניכם עתה חלק מהעובדות כדי להכפיש את העירייה.

“בשים לב לכך שהערעור שהוגש אז נגד ראש העיר נדחה, לא היתה לו אפשרות חוקית לערער על אמירה שגויה זו בדרך משפטית”.

מהמשטרה נמסר: “לא נמצאה תשתית ראייתית מספקת לפתיחה בחקירה” נגד פרוש. כל החומרים שנאספו הועברו לעיון והחלטת מחלקת עררים בפרקליטות המדינה.

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    המשטרה באלעד בכיס של פורוש...
    19/07/2021 14:20
    תושב העיר
  1. והמפלצות בטון שמוקמות כאן לטובת קהילות שמונות אולי 20 משפחות מחסידות מסויימת מתרבות מיום ליום, מעבר לאישורים בדיעבד אם בכלל על חריגות בניה פרטיות. מאות אם לא יותר. אין לי מושג איך העיר מקבלת כוכבי יופי, כשהיא מתחילה להיות יותר קרובה לעזה וקלקיליה במראה

  2. שלמוני אמונים
    19/07/2021 18:13
    ביתריסט
  3. פרוש ורובינשטיין אותו—

  4. ספרדי טהור
    19/07/2021 19:58
    שמואל
  5. אני תושב העיר ספרדי ואני לא זוכר ראש עיר שנתן כל כך הרבה לספרדים
    את זה אף אחד לא מספר לכם

  6. ספרדי טהור
    19/07/2021 22:47
    שמואל
  7. פרוש נותן כל כך הרבה לספרדים הרבה יותר מכל ראשי העיר לשעבר
    ומשום מה אף אחד לא מדבר מזה

    • יצחק   20/07/2021 12:56

      בניה לא חוקית במימדים מבהילים ניצול כספי ציבור לטובת כיסם של אנשים פרטיים, אולפ אירועים שנבנה מכספי ציבור באופן לא חוקי והכנסותיו משולשלות לכיסים פרטיים ואתה מספר לנו על הקצאות לספרדיים? אל תזלזל באינטליגנציה שלנו.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   20/07/2021 22:34

      אותו שמואל?

  8. בושה תכסה את פנינו
    20/07/2021 16:14
    איש אחד
  9. לפני כמה זמן התפרסם תחקיר על רובינשטיין מביתר. אותה מאפיה. אותו סגנון התנהלות. אותה בריונות. עד מתי המושחתים האלו ינהלו אותנו? למה לא מגיע לנו ראשי ערים שדואגים לכלל הציבור? ואל תגידו לי עכשיו “אצל החילוניים לא יותר טוב”. מה זה משנה? אנחנו צריכים להיות סמל ודוגמא, ולא ברי השוואה לחילונים

  10. משפחת חזן המשועממים
    20/07/2021 20:29
    ספרדי אלעדי
  11. דייייי משפחת חזן נמאס ממכם.
    תנו לעיר להתנהל ולראש העיר לנהל אותה.
    מאז שפרוש נכנס לתפקידו העיר פרחה הגינות דופצו תלמודי תורה גם ספרדיים יצאו מהקראוונים לבנינים.
    דייי להתבכיין

  12. הגענו למצב שהמושחתים שולטים
    01/10/2021 10:29
    אין שופט בישראל
  13. עושים מה שבא להם. מצפצפים על כולם ולא פוחדים מכלום. למה? כי גם אלה שאחראים על החוק והסדר מושחתים. אז מי יעשה כאן סדר?

    כל עוד אדם כמו פורוש ממשיך לכהן כראש עיר בישראל זה אומר שנגרמה ישראל וכדאי להתחיל ללמוד ערבית. רוצים שחיתות? תקבלו אותה בגדול ובערבית….