ימינה? לפיד דורש שלא לפנות ח’אן אל אחמר – ובנט פתאום שותק

לאחר שבנט וסער תקפו בעבר את נתניהו על שנמנע מפינוי ח'אן אל-אחמר - שר החוץ מבקש לדחות את הפינוי, משום ש"לממשלה החדשה לא היה מספיק זמן לדון בנושא" • רגבים: "לפיד עושה ספין פוליטי על חשבון ימינה, שותפיו של בנט לא מתכוונים לאפשר לו לממש דבר מהבטחות הבחירות שלו"
אריה ריבקינד
י' אב התשפ"א / 19.07.2021 00:27

שר החוץ יאיר לפיד פנה היום (ראשון) במכתב למזכיר הממשלה שלום שלמה, בו הוא מבקש דחייה נוספת בפינוי המאחז הבדואי  הבלתי חוקי ח’אן אל-אחמר, הממוקם סמוך לירושלים.

האקדמיה לחרדים: זו הסיבה שכולם נוהרים ללמוד תואר יוקרתי מהבית

פה תקבל מידע ברור​: חזרת מחו”ל? היית ליד חולה? רוצה לנסוע?

העתקים מהמכתב נשלחו לנפתלי בנט, ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ולגורמים נוספים.

ההערכה היא שלפיד לקח על עצמו את ההתנגדות לפינוי המקום, על מנת לספק ‘סולם’ לבנט, לאחר שמפלגות ימינה ותקווה חדשה, תקפו בחריפות את נתניהו על שנמנע מפינוי המאחז הבלתי חוקי. בנט התחייב פעמים רבות בעבר לפנות את המקום ודרש מנתניהו לעשות זאת.

בפנייה מנמק לפיד את בקשת הדחייה: “בשנת 2018 אישר בית המשפט העליון להרוס ולפנות את המאחז, אולם בשל שיקולים מדיניים כאלו ואחרים, שהתקבלו על ידי הממשלות הקודמות – לא פונה המאחז עד עצם היום הזה”,

הוא הדגיש: “פינוי המתחם טומן בחובו מספר אתגרים כבדי משקל, הן ברמה הפנים-מדינית והן ברמה הבין-לאומית, ועל כן עלול להוביל להשלכות מדיניות רבות”.

הוא הוסיף: “נוכח זאת שהממשלה החדשה הוקמה זה עתה, ועל כן טרם הספיקה לבחון את הנושא לעומקו באופן עצמאי ובלתי תלוי במסקנותיה של הממשלה הקודמת, ובשים לב שמדובר בסוגיה רגישה במיוחד..  אני מבקש לבחון את התנאים הדרושים לפינוי המאחז ולקיים בחינה משמעותית ומעמיקה של כלל ההשלכות החוקיות והבין-לאומיות של המהלך”.

בכך החליטה הממשלה הנוכחית להמשיך, למעשה, גם במקרה זה את מדיניותו של נתניהו – שדחה את הפינוי  שוב ושוב מאז פסיקת בג”ץ בשנת 2018.

במקביל, המדינה הגישה ביום חמישי בשבוע שעבר לבג”ץ בקשה להאריך את מועד ביצוע החלטת בית המשפט לפינוי והרס המאחז, בחודשיים נוספים “לצורך הגשת הודעת עדכון”.

בתגובה, בית המשפט ביקש את תגובת העותרים, תנועת רגבים, עד ל-26 ביולי.

תנועת רגבים הגיבה הערב, בעקבות בקשת הדחייה לפינוי חאן אל אחמר: “בנט, זה הזמן להתעשת ולהראות מי עומד בראשות הממשלה. פנה את חאן אל אחמר היום. אמרתם ממשלת שינוי, לא?”

ברגבים הדגישו: “בכל הקמפיינים האחרונים שלהם טענו ימינה וראש הממשלה בנט כי צריך להחליף את נתניהו כדי להיאבק בהשתלטות הפלסטינית על שטחי סי, לעצור את אובדן אדמות הנגב לפזורה הבדואית, להחזיר את המשילות והביטחון לגליל, לנגב ולערים המעורבות, וכן – גם כדי לפנות את חאן אל אחמר.

“העובדה שראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, טורח להוציא לתקשורת בעיצומו של תשעה באב, הודעה על הבקשה לדחיית הפינוי, למרות שהפרקליטות שלחה את תשובתה לבג”ץ כבר בשבוע שעבר, מלמדת שלפיד מנסה לעשות כאן ספין פוליטי על חשבון ימינה, וששותפיו של בנט לא מתכוונים לאפשר לו לממש דבר מכל הבטחות הבחירות שלו. לא בנגב, לא בגליל ולא בחאן אל אחמר”.

ח’אן אל-אחמר ממוקמת על אדמות מדינה בשטח C, כ-10 ק”מ ממזרח לירושלים, סמוך לכביש 1.

במקום מתגוררים כ-180 בדואים בני שבט הג’האלין.

בית המשפט העליון קבע כי המבנים במקום אינם חוקיים, ואישר מספר פעמים צו הריסה נגדם.

באוקטובר 2018 הודיע נתניהו כי המתחם יפונה תוך זמן קצר, אך צו ההריסה מעולם לא מומש.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות