מה השיבה שרי רוט כשנשאלה: יש אפשרות שבנך ייצא לעבוד? • צפו

שרי רוט, הפרשנית הפוליטית של חרדים 10, התארחה בתכנית 'רפי רשף' בהגשת עמליה דואק בחדשות 12 - בעקבות 'גזרת המעונות' של ליברמן • "פגשתי אותו גם בכנסת ואמרתי לו: 'עברת קו אדום, אתה נלחם בילדים שלי ושל כולנו'" • "מדברים על משהו שהוא לחם וחלב של אנשים, של תינוקות!"
חרדים 10
ג' אב התשפ"א / 11.07.2021 22:45

עמליה דואק: הפוליטיקה בתוך הקואליציה? מתברר, ששר האוצר ליברמן לא טרח לעדכן את בנט, ראש הממשלה, על המהלך שלו לשלול הטבות מאברכים. שרי, יש איזו שהיא הכאה על חטא במפלגות החרדיות? הן יכלו להיות בפנים, להשפיע בדיוק בנקודות הללו.

רוצים לדעת איך הפכתי למנהל עם משכורת פצצה בלי לצאת מהבית?

דואג לילדים שלך? זה מה שבכירי הרופאים ממליצים לעשות כעת

פה תקבל מידע ברור​: חזרת מחו”ל? היית ליד חולה? רוצה לנסוע?

שרי רוט: למה, מי הזמין אותם ולא ידעתי? ליברמן הטיל וטו, אף אחד לא הזמין אותם פנימה. זה אחד. שניים, אני חושבת שככל שיעשו להם יותר רע, וככל שליברמן יביא יותר גזירות, זה משחק לידיים של המפלגות החרדיות, שבאות ואומרות: ‘הנה, אמרנו לכם’. אני, בין העיתונאים הכמעט בודדים בתקשורת החרדית, שבאה ואמרה: בואו ניתן להם צ’אנס’, לא נקרא להם ‘ממשלת אנטיוכוס’ עד שהם לא עושים משהו.

היו ההבטחות של איילת שקד, שהם יטילו וטו על פגיעה בחרדים, היו אפילו הדברים של ליברמן עצמו, שבשיחות סגורות נתן להבין שהוא לא ‘מחפש’ את החרדים, בניגוד להבטחות הבחירות שלו. ובעצם, עכשיו מגיעים חברי הכנסת של המפלגות החרדיות ואומרים: ‘הנה, אמרנו לכם’.

לפני כמה שבועות אספו  ליצמן דרעי וגפני את המו”לים החרדיים לישיבה בכנסת – ואמרו: אל תתנו להם במה, אל תתנו להם מיקרופונים, אל תשתפו איתם פעולה.

רונן צור: שרי הם אפילו לא מוכנים למשא ומתן, הם אמרו בצורה מפורשת, אנחנו אפילו לא ניכנס למשא ומתן.

שרי רוט: זה עוד רגע. אבל ביקשו מהכתבים לתקוף בכל הכוח, ואני הרמתי יד ואמרתי: חברים, הם עוד לא עשו כלום. בסדר, הם הפילו את ממשלת נתניהו. אבל, מה הם עשו לכם? עכשיו הם בעצם טוענים: אנחנו ניבאנו מראש מה יהיה. ליברמן פשוט סיפק להם את הסחורה.

רונן צור: עוד לפני שהם עשו משהו גפני בא וכינה את בנט ‘אפס מאופס’, ‘רשע מרושע’, ליברמן לא הטיל וטו על אף אחד.

שרי רוט: הטיל. ובשלטי החוצות שלו נכתב ‘ממשלה בלי חרדים’.

עמליה דואק: שרי, הפתיע אותך הוויכוח לפיו יהדות התורה באה ופונה לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי ואומרת: תעזרי לנו להילחם במהלך הזה.

שרי רוט: להגיד לך למה זה מפריע לי? כי מאיתנו העיתונאים החרדים באים ומבקשים, אל תשתפו איתם פעולה, אל תדברו איתם – כל פעם כשאני עומדת בכנסת לדבר עם ליברמן או עם איילת שקד, אני אומרת להם: תקשיבו, עוד שניה טורפים אותי ואני לא אוכל לחזור לבית שלי במודיעין עילית. בצחוק אני אומרת את זה, כמובן. ופתאום ליעקב אשר מותר לכתוב להם מכתבים ולייעץ…

עמליה דואק: נזכיר, יעקב אשר הוא מיהדות התורה.

שרי רוט: כן, מדגל התורה שהיא חלק מיהדות התורה. אז למה אתם עם מוסר כפול? למה אתם מצפים שאנחנו העיתונאים נהיה השכפ”צ שלכם?

בימים אלו, כשליברמן עלה עם הטרנד הזה של להכות את האברכים, בהחלט הקמתי קול צעקה, פגשתי אותו גם בכנסת ואמרתי לו: אתה יודע שלא הייתי מאלו שקראו לממשלה שלך ‘צורר’ ו’אנטיוכוס’, אבל עברת קו אדום, אתה נלחם בילדים שלי ושל כולנו.

עמליה דואק: ואולי ליברמן שואב השראה משר האוצר דאז בנימין נתניהו? הנה תזכורת, מ-2003 (ברקע, קולו של נתניהו, כשהמשפחה אומרת ‘רגע, בוא נעשה ילד שלישי או ילד רביעי’, אז הבעל פונה לאשה ואומר ‘שפרה, או חווה, מה את אומרת? נוכל לעמוד בזה?’ אז היא אומרת: ‘נעבוד קצת יותר’, כלומר, אני לא חושב שמישהו שאין לו את האמצעים יכול לעשות 12 ילדים, 14 ילדים, בלי חשבון. אנחנו מרגילים אוכלוסיות שלמות להיות סמוכים לשולחן הממשלה, הם וילדיהם ואחר כך נכדיהם, לא לעבוד! להתרגל לקבל. ואחר כך כשאתה אומר ‘בוא נשנה את זה’, הם אומרים, ‘אתה עושה אי צדק חברתי’. אני אומר הפוך – ‘אנחנו עושים צדק חברתי’.

אז אולי ההיסטוריה חוזרת, שרי?

שרי רוט: אני רוצה לספר לבנימין נתניהו, אז שר אוצר וכיום ראש ממשלה בדימוס, שיש לי כלה שהיא מספר 17 בבית של 17 ילדים… שחלקם גדלו במהלך היותו שר אוצר, אף אחד לא עשה שם חשיבה מחודשת בעקבות מה שהוא אמר אז, ואני חושבת שגם הוא התבגר מאז והבין את הדברים קצת אחרת. כשאתה ראש ממשלה, אתה מבין את הדברים קצת אחרת מאשר כשאתה שר אוצר, שאריק שרון זורק לתפקיד הכפוי טובה הזה…אני מצפה שגם ליברמן עם השנים יבין שהוא טעה. כרגע הוא באמת נמצא עם קצת מנדטים וצריך לעבות אותם איכשהו, וחושב שהצעירים יריעו לו על זה. זה הכל.

עמליה דואק: ברמה האישית שלך, מה הילדים שלך יעשו כשתיכנס לתוקף ההנחיה הזו?

שרי רוט: זה אחד משניים. או שהאישה, ובמקרה הזה, הכלות שלי הן יושבות ומפרנסות כדי שהבן שלי יישב וילמד, ואני מודה להן על כך כל חיי, כי אני חינכתי אותם לשבת וללמוד, אבל בלי העזרה שלהן והמאמץ שלהן זה לא יקרה, אז או שהן יגידו: לא נעבוד כי זה לא שווה ולא כדאי, וחבל כי המדינה בעצם מאבדת פה כוח עבודה…

עמליה דואק: את לא מזכירה את האפשרות שהבן שלך ייצא לעבוד…

שרי רוט: או, וזו האופציה השניה, זה שאני אכניס את היד לכיס, וזה מן הסתם מה שיקרה, כמו שאני עוזרת בעוד דברים. אז אני, שמשלמת מיסים, ועובדת לפרנסתי, אצטרך להשתתף בדבר הזה, אני בטח לא אזרוק את הנכדה שלי לאיזה מרתף מעופש, כמו שסיפרו כאן קודם.

עמליה דואק: אבל שרי, אין אפשרות שלישית שהבן שלך ייצא לעבוד?

שרי רוט: עמליה, העם היהודי שורד במשך כל השנים בגלל הערכים והרוח שלו, וזה משהו שברוח. כמו שאני לא רוצה לשנות את אחמד טיבי, לדוגמה, ואת סל הערכים שאיתם הוא מגיע לכנסת, נניח להגיד לו לא לצום ברמדאן או לשנות דברים, כך אני לא חושבת שליברמן צריך לומר לאדם שמאמין במשהו ‘עזוב את אמונתך’. ואני רוצה לחדש לך, שהוא גם לא יצליח.

רונן צור: אני יכול לומר לשרי, פוליטיקה זה מקצוע מורכב. ואי אפשר ליהנות כל הזמן מכל העולמות. אף אחד לא רוצה לפגוע בציבור החרדי…

שרי רוט: גם לא ליברמן?

רונן צור: אני שם רגע את ליברמן בצד, הוא לא מחזיק את הקואליציה הזו לבד.

שרי רוט: אבל יש להם בלעדיות כל אחד בתחום שלו.

רונן צור: לא יתכן שראשי המפלגות החרדיות ייהנו מכל העולמות כשהם בקואליציה וייהנו מכל העולמות כשהם באופוזיציה. הם צריכים להחליט. כשמפלגה לא נמצאת בקואליציה יש לזה מחיר. הם לא בדקו, לא ניהלו משא ומתן, ואגב, המכתב של יעקב אשר לאורנה ברביבאי, אם היה מכתב כזה ליאיר לפיד לפני הקמת הקואליציה, בוא נדבר נראה לאן אפשר להגיע, מאד יכול להיות שעכשיו כל הדיון הזה היה מתייתר.

שרי רוט: אבל רונן, אנחנו לא מדברים על זה שמבטלים כעת טיולים לישיבות. לא באתי וצעקתי על זה שמבטלים בקיץ את הטיולים שדרעי נתן והוא לא יתן. נכון, אתה צודק, זו קואליציה ואופוזיציה, מתנות לזה, מתנות לזה, עכשיו אין מתנות והכל בסדר. מדברים על משהו שהוא לחם וחלב של אנשים, של תינוקות!

עמליה דואק: רונן, אגב הפניה הזו לאורנה ברביבאי, האם זה הפיך?

רונן אברהם: אני חולק על רונן ולא חושב שנוצר פה איזה שהוא צוהר למשא ומתן. לדעתי, ליברמן רוצה ללכת על הדבר הזה עד הסוף. יכול להיות שיהיו שיפצורים כאלו ואחרים, אבל אני לא רואה את כל התוכנית הזו מתבטלת לחלוטין. לדעתי ליברמן לא עדכן את בנט בדבר הזה לא בכדי, הוא ידע שאם הוא יעדכן את בנט או את לפיד, אפילו את לפיד, יהיו שם איזה שהם ניסיונות לרכך.

עמליה דואק: למרות הלחץ עליו היום מצד הקואליציה, בין היתר מצד ניצן הורוביץ.

רונן אברהם: יכול להיות שאני טועה, אבל אני לא רואה את הדבר הזה חוזר אחורה.

שרי רוט: מי שמכיר את ליברמן יודע שאתה צודק.

רונן צור: אגב, חוסר עדכון זה אירוע מאד לא בריא, לפחות מבחינה קואליציונית.

שרי רוט: ככה בנויה הממשלה הזו. מפדרציות.

רונן אברהם: לא רק בנושא הזה. גם בנושא אביתר הופתעו חלק מאנשי הקואליציה והם כועסים מאד על בני גנץ.

שרי רוט: כל אחד שם בממלכה שלו, הם לא באמת מעדכנים אחד את השני.

עמליה דואק: טוב, לסיכום אני רק רוצה לשאול אותך, שרי, האם את רואה תרחיש של הפגנות, מחאות המוניות ברחובות?

שרי רוט: אני לא חושבת. הפגנות ומחאות, בציבור החרדי, עושים על דברים שהם נניח אם יגיעו עם טנקים להוציא בחורים מהישיבות. על כסף ועל דברים כאלה ההורים יתאמצו קצת, האמהות לא יעבדו, יקנו פחות לבן לארוחת ערב, פחות ביצים בחביתה, העם היהודי הסתדר בתנאים קשים יותר וימשיך להסתדר גם הלאה.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    היסטוריה
    12/07/2021 10:44
    זלדה
  1. בתור עיתונאית את בודאי יודעת שהפטור האוטומטי לאברכים הוא רק מ-1977 ושגם בפולניה לא כל היהודים ישבו ולמדו כל היום

  2. חזק! ראיון ממש טוב! שרי ענתה והציגה את הציבור החרדי כנדרש וכראוי!
    12/07/2021 13:19
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. כל הכבוד שרי!
    אהבתי ממש!

  4. עמליה שמאלנית רדיקלית
    20/07/2021 21:19
    ירון הברון
  5. שמאלנית על