“לא ככתבו, לא כלשונו”: מה קרה מאחורי הקלעים של חוק האזרחות

ח"כ יואב קיש
|
כ"ט תמוז התשפ"א / 09.07.2021 15:28
באותו הלילה שבין שני לשלישי, מצאתי עצמי נאבק ומתווכח ארוכות עם שקד, לצידו של שיקלי, ומנסה להבין ממנה: מה מהות השינוי שביצעה בחוק ומהם הסיכומים של הקואליציה • שקד הפעילה את כל המניפולציות האפשריות ובעצם עשתה הכול מלבד אחד – היא לא אמרה את האמת

אתחיל בשורה התחתונה: מצבה הביטחוני והדמוגרפי של מדינת ישראל לאחר נפילת הסיכום הנפשע של איילת שקד עם מרצ ורע”מ בנושא חוק איחוד משפחות – טוב הרבה יותר.

רוצים לדעת איך הפכתי למנהל עם משכורת פצצה בלי לצאת מהבית?

דואג לילדים שלך? זה מה שבכירי הרופאים ממליצים לעשות כעת

פה תקבל מידע ברור​: חזרת מחו”ל? היית ליד חולה? רוצה לנסוע?

לעיתים, על-מנת להבין נושא מסוים נדרש להעמיק בו ולכן הפוסט הבא יהיה ארוך מהרגיל, אחרת לא אצליח להסביר את שקרה השבוע במליאת הכנסת בשעות הלילה הקטנות.

לאורך כל התקופה האחרונה טענה איילת שקד שתעביר את חוק האזרחות “ככתבו וכלשונו” ושהיא מצפה מהאופוזיציה לתמוך בו. אילו זו היתה כוונתה האמיתית, שקד היתה נפגשת עם נציגי הליכוד ומנסה להגיע איתנו להבנה – אך זה מעולם לא קרה.

“ככתבו וכלשונו” היה למעשה מסך עשן שנועד להסתיר את האמת הפשוטה – שקד ובנט, יחד עם מזכיר הממשלה שלום שלמה היו במו”מ אינטנסיבי עם מר”צ ורע”מ, שותפיהן לקואליציה, על-מנת להגיע להסכמות.

משמעות המילה “הסכמות” היא פשוטה – ניצול הגמישות המובנת שקיימת בחוק למדיניות שר הפנים – במקרה זה השרה שקד, בכדי לייצר את תחילתה של זכות השיבה הזוחלת לפלסטינים – כך שהשותפות מרצ ורע”מ יתמכו בחוק.

המהלך שתכננה שקד היה לצייר תמונה אוטופית כאילו ממשלתה העבירה את חוק האזרחות בדיוק כפי שעשה נתניהו בשנות כהונותיו כראש הממשלה, כאשר הלכה למעשה, בחסות החוק ביצעה שקד מכירה פומבית של בטחון המדינה וזאת כדי לשמור על שלמותה של הקואליציה!

הפרצות בחוק הקיים נוצלו לפגיעה ממשית בישראל והכנסת אלפי פלסטינים למדינתנו, או במילים אחרות כניעה מוחלטת למפלגות הפוסט והאנטי ציוניות בממשלת הטלאים הנוכחית.

שקד ובנט שיקרו פעם נוספת לבוחריהם ולציבור הימין וניסו בעזרת הסברה מאסיבית ותקשורת תומכת למכור את השקר – אלא שהפעם ח”כ שיקלי לא נפל בפח.

התכנון של שקד היה לייצר רוב במליאת הכנסת – 60 ח”כים מהקואליציה נגד 58 ח”כים מהאופוזיציה (כאשר 2 ח”כים מרע”מ הודיעו שיימנעו). תכנון זה נכשל לאחר שהבין שיקלי את המהלך עם מרצ ורע”מ והפיל אותו בהצבעתו נגד.

הדיון במליאה החל בשעות הערב ביום שני האחרון, כאשר אף אחד מחברי הכנסת שעלו על דוכן הנואמים לא העלה על דעתו מה “בישלה” שקד באותם הרגעים.

באישון לילה, לאחר שהדיון במליאה עמד להסתיים – שקד העבירה לכנסת נוסח חדש של חוק האזרחות עם הארכת התוקף לחצי שנה וסיכומים קואליציוניים חדשים. הסיכומים הוצגו על דוכן הנואמים, כאשר סיפרה שקד שמדובר באישור כניסה ל-1,600 פלסטינים בלבד, לכאורה.

אך מה שלא סיפרה שקד, הוא הסיכומים הנוספים עם סיעות מר”צ ורע”מ שהתגלו רק למחרת על-ידי דפנה ליאל בערוץ 12. סיכומים שהיו מאפשרים כניסה לאלפי פלסטינים נוספים, כל זאת במסגרת החוק וסמכויותיה כשרת הפנים.

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסוואי פריג’ ממרצ, אף אמר זאת במפורש בריאיון לרדיו א-נאס בשפה הערבית ונימק שלא רצו “לעורר בהלה בקרב הימין”. כמובן שלאחר שיחת נזיפה מחברתו לקואליציה, שקד – הוא חזר בו מדבריו.

באותו הלילה שבין שני לשלישי, מצאתי את עצמי נאבק ומתווכח ארוכות עם שקד, לצידו של שיקלי, ומנסה להבין ממנה מה מהות השינוי שביצעה בחוק ומהם הסיכומים של הקואליציה.

שקד הפעילה את כל המניפולציות האפשריות ובעצם עשתה הכול מלבד אחד – היא לא אמרה את האמת.

לכן היא הפסידה.

מהן ההשלכות כתוצאה מכך שחוק האזרחות נבלם ולא עבר במליאת הכנסת?

במצב הנוכחי, כל בקשה לאיחוד משפחות נבחנת באופן ישיר במשרד הפנים. ככל הנראה המצב יוביל לעומס תפעולי, אבל רכבת האישורים שהבטיחה שקד לרע”מ ומר”צ – נבלמה.

למעשה, הצבעה בעד חוק האזרחות הייתה מייצרת ‘מסך עשן’ כאילו יש חוק שמונע שיבה פלסטינית, אך בדיעבד ההצבעה היתה מכשירה הלכה למעשה אלפי כניסות של פלסטינים למדינת ישראל. הפלת החוק עצרה את המהלך המסוכן הזה.

יחד עם זאת, צריך להודות שיצא טוב ממהלכה של שקד, האמת נחשפה.

במהלך שתכננה היא חשפה את שיטת העבודה של הממשלה הזו: מפלגות השמאל הקיצוניות הרבה יותר דומיננטיות במארג הכוחות הקואליציוני – בכל אי הסכמה הכניעה להן היא מוחלטת. כל הזמן מתקיימים דיונים ארוכים על מנת להשיג את אישורם של רע”מ ומרצ, מכירת הציונות מתבצעת באופן שוטף בממשלה הזו רק שהפעם הציבור והכנסת נחשפו לשיטה וראו את המשמעויות.

עצוב לראות לאן הידרדרה שקד כשרת הפנים.

מכירת הציונות, מינימום אידיאולוגיה – מקסימום כיסאולוגיה. חייבים להפיל את הממשלה המסוכנת הזו ומהר ככל שניתן!

• פורסם בדף הפייסבוק של ח”כ יואב קיש