מומחים: “ליברמן יגרום לחלק מנשים שעבדו להישאר בבית”

ד"ר ארז כהן, חוקר ומרצה: "גברים חרדים ייצאו בגלל זה לעבוד? זה לא יקרה, כיוון שהמניע שלהם ללמוד תורה - הרבה יותר גדול" • גורם מקצועי: "במקום לעבוד, אישה חרדית תבקש דמי אבטלה ותהפוך למשפחת רווחה" • כלכלן: "אין אף אברך ששמע את ההודעה, התרגש ופנה ללוח 'דרושים'"
חרדים 10
כ"ח תמוז התשפ"א / 08.07.2021 17:51

אחרי ששר האוצר, אביגדור ליברמן, הכריז אתמול (רביעי) על ביטול סבסוד מעונות היום לילדי אברכי כוללים, וספג מתקפה חריפה מצד המפלגות החרדיות, אבל גם משותפיו לשולחן הממשלה במפלגות העבודה ומרצ – נותר לבדוק אצל גורמי המקצוע: האם התוכנית החדשה באמת תצליח, כפי שליברמן מקווה, לעודד השתתפות חרדים בשוק העבודה?

רוצים לדעת איך הפכתי למנהל עם משכורת פצצה בלי לצאת מהבית?

דואג לילדים שלך? זה מה שבכירי הרופאים ממליצים לעשות כעת

פה תקבל מידע ברור​: חזרת מחו”ל? היית ליד חולה? רוצה לנסוע?

“החלטות כאלה לא יגרמו לחרדים לצאת לעבוד, כדי להיות זכאים לסבסוד של מעונות היום”, אומר ד”ר ארז כהן, חוקר ומרצה למדיניות ציבורית באוניברסיטת אריאל לאורן דורי ב’חדשות 12′.

לדעתו, ההחלטה אף עלולה להביא לתוצאה ההפוכה: “אולי זה יגרום לחלק מהנשים, שעבדו עד עכשיו, להישאר בבית כדי לשמור על הילדים, אם לא יוכלו לממן את מעונות היום”.

ד”ר כהן מעריך עוד כי המגזר החרדי ימצא פתרונות: “ייתכן למשל שמספר אימהות יחלקו ביניהן את השמירה על הילדים, ובכל פעם אישה אחת תשמור על כמה ילדים. אבל זה לא ישיג את המטרה של עידוד הגברים החרדים לצאת לעבוד. זה לא יקרה, כיוון שהמניע שלהם ללמוד תורה – הרבה יותר גדול מהנושא הכלכלי”.

המהלך של ליברמן,  שקיצוץ קצבאות לחרדים הוא בראש  המצע שלו, מגיע על רקע העובדה שכמחצית מהגברים באוכלוסייה החרדית אינם עובדים, אבל שיעור ההשתתפות של הנשים החרדיות בשוק התעסוקה נמצא במגמת צמיחה מתמשכת.

לפי הנתונים, בתוך עשור זינק אחוז החרדיות העובדות מ-56% ל-77% – לא רחוק מנתוני התעסוקה של נשים חילוניות. כעת, סבורים רבים בציבור החרדי, עלול לבוא גל של עזיבת מקומות עבודה מצד נשים חרדיות.

במשרד האוצר מעריכים שביטול ההנחות בגנים למשפחות בהן האב לא עובד  תחסוך למדינה כ-400 מיליון שקל בשנה.

אלא שגורמי מקצוע טוענים שגם החיסכון לקופת האוצר לא יתממש. “במקום לצאת לעבוד ב-7,000 שקל בחודש ולהשאיר 2,800 שקל למעון, אותה אישה חרדית תחזור הביתה, תבקש דמי אבטלה ותהפוך למשפחת רווחה. ואז, את אותם 400 מיליון שקלים שליברמן רוצה לחסוך, הוא יצטרך להעביר בתשלומי רווחה ובתשלום קצבאות”, אומר אחד הגורמים.

שחר וולף, כלכלן חסיד חב”ד, מנהל לשעבר בבנק דיסקונט ובעל חברה ליעוץ משכנתאות ופיננסים: “השאלה האמיתית היא – האם הקריטריון החדש אכן יוציא את האברכים מבית המדרש לשוק העבודה? בואו באמת נחשוב מה מטרת התקנה הזו, האם מישהו באמת חושב שאברכים יעזבו את בית המדרש בהמוניהם? כולנו זוכרים את גזירת הגיוס, ודווקא בשנים בהם לפיד היה שר האוצר היתה ירידה ניכרת בהשתלבות חרדים בצבא!

“הסיבה ברורה: אף אחד לא יכול להכתיב לציבור אחר איך לחיות. אני לא מאמין שאף אברך ששמע את ההודעה הזאת התרגש ופנה ללוח ‘דרושים’. לעומת זאת אני בטוח ששיחות הסלון היום בערב בבתים שבהם אחד מההורים לומד, יהיו סביב כדאיות היציאה לעבודה של האישה”.

למרות זאת, אולי הגזרה החדשה תאלץ את האברכים לשקול יציאה לשוק העבודה?

וולף: “בשנים האחרונות דובר רבות על התעסוקה במגזר החרדי, משלם המיסים שפך מיליארדי שקלים על תוכניות לעידוד נשים חרדיות ליציאה לעבודה. התעסוקה אכן עלתה לשיעור של כמעט 80%, זאת בעקבות תמריצים שונים, בין היתר – סבסוד מעונות היום.

“נשים אלו עובדות בדרך כלל בשכר נמוך ובמידה ויאלצו לשלם שכר לימוד מלא על ילדיהם, ובמיוחד אם מדובר ביותר מילד אחד בגיל המעון, כדאיות היציאה לעבודה תהיה בספק!

“יוצא שכרו בהפסדו: במקום זאת, המדינה תשלם סיוע למשפחות אלו באמצעות קצבאות כאלו ואחרות (אבטחת הכנסה), הנחה בארנונה ועוד, והמטרה שתושג היא הפוכה לחלוטין – פגיעה בכלכלה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות