לילה דרמטי: פשרה בקואליציה על חוק האזרחות; האופוזיציה: ‘בושה’

שרת הפנים איילת שקד סיכמה עם מרצ ועם ויו"ר רע"ם מנסור עבאס סיכמו על מתווה לפיו החוק יוארך בחצי שנה – ובתמורה מעמדן של 1,600 משפחות ישופר מידית
אריה ריבקינד
כ"ו תמוז התשפ"א / 06.07.2021 02:59

לאחר יום סוער בו הוטחו אמירות קשות בין האופוזיציה  וקואליציה: הדיון במליאת הכנסת על הארכת חוק האזרחות החל סמוך לחצות (שלישי) ולאחר שבימינה השיגו פשרה מול חברי הכנסת של מרצ ומול חלק מרע”ם – הציגה שרת הפנים איילת שקד את ההצעה החדשה להארכת תוקף החוק  – לחצי שנה במקום לשנה, עד ינואר 2022.

רוצים לדעת איך הפכתי למנהל עם משכורת פצצה בלי לצאת מהבית?

למנוע את הסכנה: למה כולם חייבים לחסן את הילדים בני ה-12 ומעלה

לפי הסיכום מלבד הארכת החוק בחצי שנה במקום שנה, תוענק תושבות ל-1,600 פלסטינים ששוהים בישראל, ותוקם ועדה בראשות מזכיר הממשלה שתבדוק פתרונות הומניטריים.

ח”כ עיסאווי פריג’ ממרצ אמר ביציאה מהפגישה עם נפתלי בנט: “החוק יעבור. אנחנו ורע”ם נצביע אותו דבר”.

מיד אחר כך, הממשלה אישרה במשאל טלפוני את תיקון חוק האזרחות והכניסה לישראל כך שיוארך בחצי שנה.

עם זאת, באופוזיציה מחו וטענו כי מדובר במחטף, שכן לטענתם, עם שינוי הצו יש להציגו חודשיים לפני ההצבעה.

בכנסת התפתחה מהומה ובאופוזיציה דרשו את חוות דעתה של היועצת המשפטית של הכנסת.

לבקשת יו”ר הכנסת ח”כ מיקי לוי, שרת הפנים איילת שקד שבה לדוכן והצהירה על ההסכמים שהשיגה עם סיעות הקואליציה האנטי ציוניות.

השרה אילת שקד אמרה, כי אין שום הסכם כתוב, אולם ישנן הבנות בין סיעות הקואליציה.

לדבריה, בישראל ישנם 9,000 אנשים בעלי אשרת שהייה, ו-3,500 שקיבלו תושבות. היא טענה כי “שר הפנים לשעבר אריה דרעי נתן ל-1,600 אנשים אשרת תושבות קבע – וגם אנחנו נאשר סכום אשרות דומה, שיבחנו בוועדה הומניטרית. היא ציינה כי , לאותם בעלי אשרות, יש בעיות הומניטריות, וכי הוועדה ההומניטרית תתכנס ותדון ב-1,600 מקרים הומניטריים.

ח”כ אריה דרעי ביקש לעלות לדוכן ואמר כי מכיוון “ששרת הפנים התבססה על החלטה שלי, אני מבקש לומר שכתוצאה מעתירות שהוגשו לבית המשפט, משרד המשפטים הודיע לי שהוא לא יוכל להגן בבג”צ על ההחלטה ללא שיינתנו הקלות. על כן, הצגת הדברים כפי שנאמרו על ידי שרת הפנים – אינם אמת”.

לדבריו,  ההסכמים מנוגדים לחוות הדעת של גורמי הביטחון.

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו אמר היום במליאת הכנסת: ”בנט ושקד אומרים שהם הקימו ‘ממשלה ציונית’, ממשלה שהיא ’10 מעלות ימינה’״ יותר ממשלות אחרות – אבל הם לא מסוגלים להעביר החלטה פשוטה כל כך, כי הם תלויים בגורמים אנטי-ציוניים שמתנגדים לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

”הם פונים אלינו אחרי שהם בישלו את הדייסה הזאת ואומרים לנו: ‘תעזרו לנו לאכול את הדייסה שבישלנו בעצמנו’. הם אומרים – ‘גלו אחריות’. איפה האחריות שלכם כשהקמתם ממשלה כזו? הקמתם ממשלה שלראשונה בתולדות ישראל תלויה בגורמים אנטי-ציוניים”.

נתניהו תקף: ”בן גוריון לא עשה את זה, משה שרת לא עשה את זה, יצחק רבין לא עשה את זה, אהוד אולמרט לא עשה את זה – אבל אתם עשיתם את זה”.

לדבריו, ”הדבר האחראי והנכון לעשות הוא להעביר את חוק יסוד ההגירה עוד היום בקריאה טרומית, לדחות את הוראת השעה בחודשיים, ונביא פתרון לבעיה. זה הדבר האחראי לעשות”.

הבוקר רשמה הקואליציה הפסד ראשון כשכשלה בניסיון להעביר את הדיון בחוק האזרחות מהוועדה המסדרת לוועדת חוץ וביטחון. 17 חברי כנסת הצביעו נגד עמדת הקואליציה שהצליחה לגייסה רק 14 ח”כים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות