תקדימי: בתי המשפט יוכלו לדון בתביעות של סייענים נגד הרשות

בית-המשפט העליון קבע: הרשות הפלסטינית אינה נהנית מחסינות של מדינה • ההחלטה נקבעה בערעור שהגישה הרשות נגד החלטת בית-המשפט המחוזי בירושלים לחייב אותה לפצות ב-13 מיליון שקל, כסכום ראשוני בלבד, כ-50 פלסטינים שנכלאו בתנאים תת אנושיים ועונו עינויים קשים ביותר
חיים טוויל
כ"ב תמוז התשפ"א / 02.07.2021 10:49

בית משפט העליון קבע כי בתי המשפט בישראל מוסמכים לדון בתביעות של משתפי פעולה עם ישראל, גם אם הם אינם אזרחי ישראל.

איך הוא עשה תואר יוקרתי מהספה בבית ועוד עם מלגות? הסוד בפנים

למנוע את הסכנה: למה כולם חייבים לחסן את הילדים בני ה-12 ומעלה

פסק הדין ניתן לאחרונה בערעור שהגישה הרשות הפלסטינית נגד החלטת בית-המשפט המחוזי בירושלים לחייב את הרשות הפלסטינית לפצות ב-13 מיליון שקל, כסכום ראשוני בלבד, כ-50 פלסטינים, שהגישו תביעה נגד הרשות על שבתחילת שנות ה-2000 ניהלה נגדם מצוד בחשד ששיתפו פעולה עם ישראל.

לפי פסק-הדין, מי שנחשדו על-ידי הרשות כסייענים של ישראל נכלאו בתנאים תת אנושיים ועונו עינויים קשים ביותר, שהותירו בהם נכויות פיזיות ונפשיות קשות, וחלקם אף הוצאו להורג.

הפיצוי נקבע על שלילת החירות בלבד ובהמשך ידון בית המשפט על הפיצוי המגיע לכל אחד ממשתתפי הפעולה באופן פרטני.

כאמור, הרשות הפלסטינית הגישה ערעור לבית המשפט העליון בשלל טענות. בין היתר, טענה כי היא נהנית מחסינות של מדינה וכי הייתה לה סמכות לעצור סייענים שפגעו באינטרס הביטחוני הפלסטיני.

את התובעים ייצגו עו”ד ברק קדם ועו”ד אריה ארבוס ממשרד ארבוס קדם צור.

בית משפט העליון אימץ את עמדת התובעים, כי הרשות לא נהנית מחסינות של מדינה, קבע כי ישראל היא הפורום הנאות לדון בתביעה, ודחה את טענת הרשות לפיה היתה לה סמכות לעצור את הסייענים על פי החוק הירדני, החל באזור – האוסר על בגידה במדינה.

בהקשר זה קבע בית-המשפט העליון כי הסייענים שירתו את ביטחון ישראל, ודווקא בשל כך מעצרם וכליאתם היא פגיעה באינטרס הביטחוני של ישראל, מה שאין הרשות רשאית לעשות על פי ההסכמים בינה לישראל.

עורכי הדין ברק קדם ואריה ארבוס, המייצגים את התובעים כנגד הרשות הפלסטינית: “פסק דינו של בית המשפט העליון הוא צעד חשוב נוסף בדרך לעשיית צדק עם עשרות סייענים. זו הכרה בכך ששומר החומות הישראלי ורעהו הפלסטיני נלחמים כתף אל כתף בהגנה על מדינת ישראל ואזרחיה וקריאת עידוד לפלסטינים נוספים להקשיב לצו המצפון ולסייע לישראל למנוע טרור.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות