בגלל התיישנות: בג”ץ דחה דרישת פיצויים של משפחות ‘ילדי תימן’

שופטי בג"ץ קיבלו את טענת המדינה כי "אין ברשותה את המסמכים המאפשרים לה להתגונן" בתביעה • השופטים: "זכאים לתשלום כספי 'באופן חד פעמי ולפנים משורת הדין', בשיעורים ובתנאים שנקבעו בהחלטת ממשלה"
חיים טוויל
כ"א תמוז התשפ"א / 01.07.2021 16:11

פרשת ‘ילדי תימן’: בית המשפט העליון קיבל היום (חמישי) את ערעור המדינה ודחה מחמת התיישנות תביעה נזיקית בגין פרשה המכונה ‘ילדי תימן’.

איך הוא עשה תואר יוקרתי מהספה בבית ועוד עם מלגות? הסוד בפנים

למנוע את הסכנה: למה כולם חייבים לחסן את הילדים בני ה-12 ומעלה

הוא הפנה אותם לקבלת פיצוי על פי החלטת הממשלה בעניין.

בית המשפט העליון קיבל את בקשת רשות הערעור ואת הערעור פה אחד, ודחה את התביעה מחמת התיישנותה. בית המשפט קבע, כי לא חלה עוולה מתמשכת וכי לא ניתן לברר את התביעה בחלוף השנים.

הפרשה החלה בתביעה שנדחתה בבית משפט השלום, נמשכה בערעור התובעים למחוזי, שהפך את ההחלטה וקבע כי יש לקבל את התביעה.

היום, כאמור, בית המשפט העליון פסק כי יש להפוך שוב את ההחלטה ולקבל את ערעורה של המדינה, לפיו התביעה כעת מהווה פגיעה קשה ביכולת של המדינה להתגונן אל מול הטענות נגדה.

לטענת המדינה, התביעה יוצרת נזק ראייתי משמעותי, שכן בשל הזמן שחלף, קיים חשש כי אין בידי המדינה מידע, מסמכים ומצהירים רלוונטיים שיאפשרו לה להתגונן כיאות.

כמו כן, נטען כי בבתי המשפט השונים תלויים ועומדים למעלה מ-10 הליכים נוספים שהוגשו נגד המדינה, שעניינם בפרשת ‘ילדי תימן’. לדבריהם, עד עתה ניתנו בבתי המשפט השונים הכרעות סותרות בסוגיית התיישנות הפרשה.

בית המשפט קיבל את טענת המדינה, כי אין ברשותה את המסמכים המאפשרים לה להתגונן כיאות מול התביעה, משום שמדובר בפרשה שאירעה לפני 70 שנה.

 השופטים כתבו בפסק הדין:  “התביעה הוגשה רק בשנת 2017, קרוב ל- 70 שנים לאחר האירועים, ולפחות 16 שנים לאחר מועד הגילוי האחרון, ומשכך דין התביעה להידחות על הסף מחמת התיישנות…

“בצדק ציין בית משפט השלום כי בירור הפרשה לא מוצה, אך הדרך המתאימה לבירורה אינו הליך משפטי. אכן, מצד הדין דין התובענה להידחות כאמור, אך חובה משפטית לחוד וחובה ציבורית-מוסרית לחוד.

“על כן, יפה נהגה הממשלה עת קיבלה את החלטתה מיום 22.2.2021, בדבר ‘הסדר כספי למשפחות עולי תימן, המזרח והבלקן אשר עניין ילדיהן נדון במסגרת ועדות’, במסגרתה אושר מתווה לפיו בני המשפחות, שנקבע באחת משלוש הוועדות שעסקו בפרשה שילדם נפטר או שלא נודע גורלו, יהיו זכאים לתשלום כספי ‘באופן חד פעמי ולפנים משורת הדין’, בשיעורים ובתנאים שנקבעו בהחלטה.

“כפי שצוין בהודעת המדינה, עניינם של המשיבים נופל לגדר מי שבהתאם למתווה זכאים לקבל פיצוי, וכי ככל שהמשיבים יודיעו כי הם חפצים להצטרף למתווה האמור, ניתן יהיה לפעול לבחינת עניינם ללא דיחוי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות