למה אייכלר גורר רגליים, והאם יאיר לפיד סנוב? • שרי רוט בערוץ 20

חרדים 10
|
כ"א תמוז התשפ"א / 01.07.2021 01:19
שרי רוט, הפרשנית הפוליטית של אתר חרדים 10, התארחה בתכנית ‘זמן כנסת’ בערוץ 20 • “החרדים באופוזיציה בגלל ליברמן. אם זה היה תלוי בהם, לא יודעת אם התופינים לא היו קורצים” • “הציבור החרדי שקצת יותר חופר, אומר לעצמו: בואו נבחן אותם על פי מעשיהם”

שרי רוט, הפרשנית הפוליטית של אתר חרדים 10, התארחה היום (רביעי) בתכנית ‘זמן כנסת’ עם יערה זרד’ לצד גיל ביילין.

איך הוא עשה תואר יוקרתי מהספה בבית ועוד עם מלגות? הסוד בפנים

למנוע את הסכנה: למה כולם חייבים לחסן את הילדים בני ה-12 ומעלה

שרי רוט: קצת יותר שקטה פה קומת הממשלה, העסק פה קצת פחות הומה אדם… עוד לא התחילו להגיע חברי מרכז, פעילים. ואולי אין כל-כך הרבה, הם רק שישה מנדטים

יערה זרד: תגידי, מה קורה עם המפלגות החרדיות עכשיו? איך אנחנו יכולים לראות את המקום שלהם בתוך האופוזיציה? בעצם, את יודעת מה – אני רוצה לפתוח איתך במשהו אחר. פתחתי השבוע את אחד האתרים החרדיים, וראיתי תמונה, היא הייתה כמו סטירה מצלצלת, ואני אומרת את זה בקטע החיובי. עומד אריה דרעי, בחליפה, עם כל חברי הכנסת של ש”ס, כולם בחליפות, מי שמכיר כולם תמיד עם החליפות והעניבות והמגבעת לפעמים, עומדים באביתר, עם יוסי דגן – שאלתי את עצמי….

שרי רוט: חיפשת את המשיח ברקע, אמרת לעצמך, עכשיו הוא יכול לבוא.

יערה זרד: שאלתי את עצמי, מה להם ולאביתר. יש פה המון בתמונה הזו, היא תמונה מאד עוצמתית!

שרי רוט: בערב בחירות, ש”ס מורידה את הרב עובדיה, תולה אותו על הקיר בחדר הסיעה, לא תמיד הוא שם, אבל לפני בחירות הוא מגיע… גם לפלקטים. לפעמים כשצריך היא ש”ס מביאה את ביבי ומצמידה בפלקטים לאריה דרעי, הכל לפי הצורך. עכשיו צריך את המתנחלים, צריך לקרוץ להם, צריך להזכיר להם שהם עצבניים על נפתלי בנט, ולהגיד להם אנחנו כאן בשבילכם.

יערה זרד: אוקי, את מדברת פה בציניות.

שרי רוט: כן, כי זה ציני…

יערה זרד: את מדברת על האלקטורט ואני מקבלת את זה. יכול להיות שיש פה משהו יותר עמוק. יכול להיות שש”ס אומרים, אנחנו רוצים להיות כמו שתמיד אמרו, הציונות הדתית, הימין החדש, הבית היהודי – לא משנה איך נקרא לזה, הם שומרי הימין הליכודי, אז עכשיו ש”ס אומרים אנחנו שומרים על מחנה הימין? יכול להיות שזה עד כדי כך?

שרי רוט: בואי אזכיר לך. הרב עובדיה בהשקפת עולמו המדינית היה כמו הרב שך. כלומר, השקפת עולם מדינית שנוטה שמאלה. זה נכון שאחרי ההתנתקות זה קצת השתנה כי הנה החזרנו ולא קיבלנו כלום חוץ מטילים ורקטות, ועדיין, יש בדת היהודית השקפת עולם שלא בטוח שהימין יאהב אותה, כמו למשל לא להתגרות בגויים, לא להיכנס להתנחלות שבאה לערבים כמו אצבע בעין, אסור אצלנו לעשות את זה.

כך שלקחת מפלגה חרדית ולהגיד, הם יהיו הסמוטריצ’ים החדשים – לא יקרה. זה מצד אחד. מצד שני, את צודקת שיש סחף ברחוב החרדי שחלקו נוטה ימינה בשנים האחרונות. בחורי ישיבות שהצביעו לסמוטריץ’, לא הרבה, אבל יש איזשהו סחף. בואי נגיד שנער רגע לפני שהוא נושר הוא קודם כל מתחיל להצביע למפלגות מאד ימניות ואז הרגל השניה היא עזיבת עולם הישיבות.

וזה ציני, כי אריה דרעי קורץ גם למסעודה משדרות שאוהבת אותו ימני, ומחבק את ביבי נתניהו. הרי הכל ציני בפוליטיקה. כי רגע אחרי שהמצלמות לא בשטח גם אלה שקודם רבו מתחבקים אחד עם השני. מקודם פרסמתי תמונה של יעקב אשר ועידית סילמן במסדרון, מדברים כל כך יפה ומסתחבקים.

יערה זרד: איך מתנהלות המפלגות החרדיות באופוזיציה?

שרי רוט: למזלם הרע, או הטוב, ליברמן בכלל לא רוצה אותם. אז אין להם אפילו את הרגע הזה שבו הם יושבים ואומרים: רגע, אני איכלר או אני פרוש, שלא אוהבים את ליצמן, אז אולי נבגוד בו ונפרוש, ועכשיו יש גם את החוק שמתיר ל-4 לפרוש, אז אולי נקח אותנו גם את יעקב אשר, שמדבר עם עידית סילמן יפה בחוץ, ונעשה קומבינה. הם לא מגיעים לזה, כי ליברמן בכלל לא רוצה אותם, בטח לא בחודשים הקרובים. קודם הוא רוצה לטהר את כל מה שהוא רוצה לטהר מאבק הדרכים שהם השאירו אחריהם. אז אין את הניסיון הזה לפתחם.

האם הם באמת במאה אחוז עם נתניהו? הייתי השבוע בישיבת סיעות האופוזיציה, הוא הזמין את ראשי המפלגות החרדיות. נכון זה נראה לך פשוט? אז זהו, שזה לא פשוט במפלגות החרדיות. אנחנו יודעים שיש את אריה דרעי, יו”ר ש”ס, עם זה אין בעיה. אנחנו יודעים שיש את ח”כ גפני, מספר 1 ביהדות התורה. אבל מכאן, אנחנו לא יודעים כלום. מי הראש של הפלג החסידי ביהדות התורה? לכאורה ליצמן. אבל רק לכאורה. כי באים פרוש ואיכלר ואומרים: מה פתאום, זה אנחנו. בוררות עדיין לא התקיימה, אנחנו בראש. ולמה נתניהו מזמין את ליצמן לדבר ולא מזמין אותנו?

עכשיו, מה הם עושים בתגובה? הם לא מגיעים. אז נכון שלא כולם הגיעו, וגם הרבה חברי כנסת מהליכוד לא הגיעו, אבל יש פה איזושהי אמירה.

שמת לב שהשבוע הייתה הצבעה מאד קריטית, ואיכלר התאחר. למה? כי הוא היה באירוסין של נכדה. בואי, אירוסין של נכדה, באים, יושבים שעה, שותים קצת ‘לחיים’, והולכים. בטח אם יש הצבעה קריטית בכנסת. יש פה איתות לנתניהו, תזמין אותנו יותר, תזכור אותנו. לא הכל ליצמן, יש עוד אנשים חוץ מליצמן.

יערה זרד: אבל אין פה משהו שאפשר להצביע עליו כאופציה של חבירה לקואליציה.

שרי רוט: בזכות ליברמן. אם זה היה תלוי בהם, אני לא יודעת אם התופינים לא היו קורצים להם.

יערה זרד: אז את אומרת, שכמו שהגורם המאחד של האופוזיציה הוא נתניהו, הגורם המאחד של המפלגות החרדיות הוא ליברמן.

שרי רוט: כן, וקצת גם נתניהו שאומר בעצם בואו נעשה כיף, נעשה איחוד, אירוע, יש לו זמן אליהם פתאום.

יערה זרד: איך הציבור החרדי מתמודד עם הישיבה הזו באופוזיציה, כולל עם דברים שדאגו להם עד היום?

שרי רוט: בואי נעשה סדר. את אומרת ‘הציבור החרדי’. יש את הציבור החרדי, שלא יודע פחות או יותר מי פה ראש הממשלה. לשכנה שלי, דלת לידי, מן הסתם אין מושג מי ראש ממשלה, מי באופוזיציה ומי בקואליציה. היא יודעת שהילד שלה הולך לישיבה כל חודש, מקבל כמה שקלים מהמדינה, זה ממילא לא מספיק והיא צריכה להשלים לו, גם ארוחות וגם כספים. אבל יש את הציבור החרדי שקצת יותר קורא. אז תלוי מה הוא קורא. אם הוא קורא יומונים, הוא יודע שעלה פה לשלטון בשבועיים האחרונים אנטיוכוס, צורר היהודים. הוא הקים ממשלת שמד, קמו להשמידם ולאבד חוקי תורתיך, כפי שכתוב בחנוכה ובפורים. יש צוררים…

אבל אם את מדברת על הציבור החרדי שקצת יותר חופר, קורא באתרים, הציבור הזה יודע לומר לעצמו: בואו נבחן אותם על פי מעשיהם. קיצצו שקל בעולם הישיבות? עוד לא. ליברמן כבר לקח את הבן שלי שיושב ולומד בכוח מהסטנדר? לא.

יערה זרד: את רוצה לומר לי שיכול להיות שליברמן, כשר אוצר, בסופו של דבר כן יעשה שירות לציבור החרדי?

שרי רוט: לא, לא להגזים עם שירות לציבור החרדי… אבל האם ליברמן יוציא את הבן שלי, שיושב ולומד ברצינות, עם ההדגשה על ה’ברצינות’, ויקח אותו בכוח להתגייס? אני חושבת שזה לא יקרה, ויש לי הרבה שיחות עם ליברמן, יש לי אפילו דעה די טובה עליו בניגוד להרבה מעמיתי החרדים. אני לא חושבת שהוא באמת יעשה פרעות וגזירות, אני חושבת שהוא יהיה ענייני, הוא לפחות מאד רוצה להיות ענייני, ובטח שאיילת שקד לא שם בשביל לעשות צרות לציבור החרדי. ואת יודעת מה? גם יאיר לפיד, בדמותו החדשה, האיש מאד התבגר בשנים האחרונות, ואני אוהבת את דמותו החדשה.

יערה זרד: אני מטילה בזה ספק.

גיל ביילין: אפשר לשנות את התפיסות? אפשר לשכנע גם את אלו שלא צורכים את התקשורת החרדית לסוגיה?

שרי רוט: אתה שואל שאלה יפה. לפני כמה ימים כינסו אותנו כאן, באחד מהחדרים של הכנסת, הקודקודים של המפלגות החרדיות עם בכירי התקשורת החרדית לשיחה שאומרת ככה: אנחנו במלחמה, אל תפריעו לנו, אל תהיו נחמדים לגוש השינוי, כי אנחנו נטבול את הידיים בבוץ, אתם תהיו נחמדים ותהרסו לנו את הכל.

האם העיתונאים הסכימו? לא ממש. היו שם קולות רמים, היו עיתונאים שממש צעקו ושאלו שאלות קשות. אני, בין השאר, אמרתי: תקשיבו, הממשלה הזו עוד לא עשתה כלום, בואו נבחן אותה על פי מעשיה. אני גם לא אוהבת לראות את הח”כים מסתחבקים עם חברים מגוש השינוי, ולנו הם אומרים אל תראיינו אותם, אל תשבו איתם. אני תמיד אומרת להם: תנו לנו הלכות, מה מותר ומה אסור? לדבר במסדרון מותר? לשבת במזנון מותר? כמה דקות מותר לשבת? כמה לכם מותר? כמה לנו?

גיל ביילין: אז כזה מפגש עם המו”לים של התקשורת החרדית יכול לשנות משהו?

שרי רוט: תלוי מי. המו”לים מהיומונים, בוודאי מחויבים. העיתונאים היותר חושבים ויותר עצמאיים יבחנו את הממשלה הזו לפי מעשיה. הייתי כאן ביום שני וראיתי את יאיר לפיד יוצא מהחדר של נפתלי בנט, גם שר חוץ, גם חלופי, יוצא מחדר של ראש ממשלה – אמרתי לעצמי:  נראה אם הוא הפך ל’סנוב’. אבל לא, הוא דיבר איתי כל כך יפה, שיחה כזו לבבית, חברית, כאילו הוא לא עלה לגדולה.

יערה זרד: דיברנו פה על פוליטיקה לפני כמה דקות. את לא מתרשמת ממילים יפות.

שרי רוט: זה נכון, הוא פוליטיקאי. אבל ראיתי כבר פוליטיקאים שעלו למשרה רמה, והאף עלה להם למעלה…

יערה זרד: אני עדיין רוצה לראות מה הממשלה הזו עושה…

שרי רוט: זהו בדיוק! בואו נראה מה הם עושים. ברגע שיגעו בשקל מתקציב עולם הישיבות, אני הראשונה שאבוא אליך ואבקש ממך לצעוק. שקל! גם ככה תקציב הישיבות הוא דל.

יערה זרד: תקבלי את המקום.

שרי רוט: אבל אם יבואו ויגידו: מי שלא לומד ברצינות, בואו נחשוב מה עושים איתו, אז אוקי, אין לי מה לומר על זה.

יערה זרד: אוקי, בואי נראה לאן זה הולך, אנחנו ממש בהתחלה צריך להגיד.

שרי רוט: נכון. ממש בהתחלה.