החרדים רותחים על ‘חוק הדיינים’ • מקלב: “חוק של חזירות וצביעות”

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את החוק לפיו מתוך נציגי הכנסת והממשלה בוועדה למינוי דיינים - יכהנו לפחות שתי נשים • החוק נועד להותיר את החרדים מחוץ לוועדה • מאיר פרוש: "חוק של חרם על הנציגים החרדים, איך אדם כמו לפיד נופל בבור הזה?"
אריה ריבקינד
י"ט תמוז התשפ"א / 29.06.2021 20:13

מליאת הכנסת אישרה הערב (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת ‘חוק הדיינים’ הקובעת, כי מתוך נציגי הממשלה והכנסת יחדיו לוועדה לבחירת דיינים יכהנו שתי נשים לפחות.

ההצעה, שאושרה ברוב של 56 תומכים מול 44 מתנגדים, תועבר לוועדה המסדרת להמשך הליכי החקיקה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: ” הוועדה למינוי דיינים תכלול 11 חברים בהרכב הזה: שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, השר וחבר אחר של הממשלה, שני חברי כנסת, שני עורכי דין וטוענת רבנית. החוק קובע כי לפחות אחד מנציגי הממשלה בוועדה, לפחות אחד מנציגי הכנסת בוועדה ולפחות אחד מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה יהיו נשים.

“כדי לאפשר לממשלה יותר גמישות בבחירת נציגיה, לצד השמירה על ייצוג הולם לנשים, מוצע לתקן את הסעיף לחוק באופן שחובת הייצוג השווה בין המינים תחול על נציגי הכנסת והממשלה יחד ומתוך ארבעת הנציגים יהיו שתי נשים לפחות”.

ח”כ יעקב ליצמן מחה על כך שהשר שהציג את ההצעה בשם שר הדתות היה השר עיסאווי פריג’: “אני מאוד מכבד את השר פריג’, אבל זו בושה וחרפה ששולחים אותו להציג את חוק הדיינים שזה לא נוגע אליו בכלל”.

ח”כ אורי מקלב טען: “אני חושב שלקרוא לחוק הזה חוק הדיינים זו זילות, זה לא חוק הדיינים זה חוק של חזירות וצביעות פוליטית. כולנו יודעים למה החוק הזה בא לעולם בגלל דרישות פוליטיות בין מפלגות שמרכיבות את הקואליציה.

“מדובר פה בדרישה לאשר חוק לפיו ממשלת ישראל תוכל שלא לשלוח שום נציגה לוועדה למינוי דיינים. ממשלה זו המתיימרת להיות ממשלה שוויונית ושוויון מגדרי הם מאלצים אותנו לחוקק חוק לפיו הממשלה תוכל לשלוח רק גברים לוועדה.

“איזה שיוויניות יש אצלכם בסיעות, שני נשים בלבד נמצאות ברשימה ואתם מדברים על שוויוניות? אתם עושים כעת חוק שידיר אוכלוסיות שלמות מהוועדה למינוי דיינים, היכן כל אתן ארגוני הנשים שרואים כעת את מעשי הממשלה הזו ושותקים?”

ח”כ אריה דרעי מחה: “יש עוד ועדה למינוי חוץ מהדיינים, יש את הוועדה למינוי שופטים שאותו חוק חל גם עליה. למה התיקון הוא רק על הוועדה למינוי דיינים ולא על הוועדה למינוי שופטים? אנחנו נגיש הסתייגות לחוק שאם הוא עובר הוא יחול גם על הוועדה למינוי שופטים ואני רוצה לבוא לראות שמישהו יסביר את ההבדל.

“החוק הזה מגלה את פרצופה האמיתי של הממשלה. החוק הזה יגרום לכך שהוועדה למינוי דיינים לא תתכנס גם בעוד שנתיים”.

ח”כ מאיר פורוש זעם: “החוק הזה בא רק לתאוות שלטון, אני לא יודע מי מהשרים רוצה את המקום בוועדה, אבל לעשות חוק של חרם על הנציגים החרדים, איך אדם כמו לפיד נופל בבור הזה?”

קודם לכן אישרה הוועדה המסדרת בניהולו של ח”כ בועז טופורובסקי פטור מחובת הנחה להצעת החוק – ברוב של 17 ח”כים שתמכו מול התנגדותם של 14 ח”כים.

ח”כ יעקב מרגי מש”ס אמר: אני אשמח שתעבירו את החוק הזה, אתם משתמשים בדורסנות, ואנחנו נעשה בה שימוש כנגדכם. עשינו טעות שתמיד דאגנו למינוי דיינים מהמגזר של הציונות הדתית”.

מרגי קרא לח”כים מהמפלגות הערביות להתנגד להצעה. מרגי אמר: “אם תתמכו בהצעה, אנחנו נמנה אישה איממית מש”ס”.

ח”כ מיכאל מלכיאלי אמר: “הרב עובדיה יוסף תמיד הורה לנו לתת ייצוג לציונות הדתית. החוק נועד להדיר ציבורים גדולים מהוועדה וממינוי דיינים. אני פונה למפלגות הערביות, תמיד התחשבנו במפלגות הערביות ובצרכים הדתיים שלכם, תהיו איתנו בנושאים הדתיים”.

ח”כ ניר ברקת:  “אתם חוצים קו אדום לא נוהגים כך. איצ נוט דאן. לא מוציאים בצורה סיטונאית כזו חברי כנסת מהדיון. באותה מידה לא מדירים הרבה מפלגות ממינוי דינים. צריכים לעבוד ביחד”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות