תורי ענק, תשובות באיחור ומטוסים פרטיים שנוחתים מ’אדומות’
שר הבריאות ניצן הורביץ הכריז היום בגאווה: “סגרנו את הפרצה בנתב”ג”. אלא שמבדיקות כתבי חדשות 12 עולה, כי לא רק שהפרצה בשער הכניסה למדינת ישראל נותרה פתוחה – שרשרת המחדלים בלתי נגמרת.
מהבדיקה עולה, כי כ-3,000 ישראלים שחזרו מחו”ל לא קיבלו כבר יותר מעשרה ימים תשובה לבדיקות הקורונה שביצעו, בגלל תקלה. במשרד הבריאות מודים בתקלה, אך אומרים שמדובר רק באנשים שהתוצאות שלהם שליליות.
במקביל, ישנה פרצה נוספת: תוצאות הבדיקות שמגיעות לחוזרים מחו”ל מגיעות רק אחרי יומיים, ובזמן הזה החוזרים מחו”ל מסתובבים חופשי והנגיף עלול להתפשט.
עוד פרצה חמורה: למרות שהממשלה הודיעה על תקנות חדשות וקנסות בגובה של 5,000 ש”ח לטסים למדינה אסורה, בעלי חברות להשכרת מטוסים פרטיים מספרים שכל מי שטס במטוס פרטי יכול לטוס לכלל המדינות האסורות – ביניהן רוסיה, ברזיל ודרום אפריקה – ואין שום גורם שמונע ממנו לעשות זאת.
ב’תוכנית חיסכון’ בחדשות 12 דווח, כי מי שטס במטוס פרטי זוכה לאחר הנחיתה ליחס מועדף מחברות הבדיקות בנתב”ג, ולא נדרש לעמוד בתור עם מאות הנוסעים שממתינים לבדיקה. למרות טיסה למדינות אסורות מנוגדת לתקנות החדשות שאושרו על ידי הממשלה, שלפיהן חברות התעופה וגורמי האכיפה נדרשים לוודא שנוסעים מגיעים עם טופס הצהרה שבו הם מתחייבים שלא לטוס למדינות האסורות – המטוסים הפרטיים טסים למדינות אסורות ונוחתים בישראל ללא שום פיקוח.
כך למשל קרה שעשרות אנשי עסקים מהאלפיון העליון שהיו בחו”ל ושבו לארץ, חלו בקורונה, ואף הדביקו אחרים ששהו עמם באירוע.
עוד פרצה שלא נסגרה: למרות התפשטות זן ה’דלתא’ ברחבי העולם, השבים ממדינות אדומות ממשיכים להיכנס לישראל באופן חופשי – גם בתחבורה ציבורית ובמוניות.
לפי חדשות 12, יותר מ-30 אלף בני אדם נחתו היום בנתב”ג, ביניהם גם נוסעים ששבו ממדינות אדומות – ובטרמינל השתרכו תורים בלתי נגמרים. שלוש טיסות מרוסיה נחתו היום בנתב”ג ומחר מתוכננות לנחות עוד שתי טיסות נוספות.
משיחות עם הנוחתים בנתב”ג מתברר, כי לא ניתנו להם הנחיות ברורות באשר לאופן ביצוע הבידוד – האם עליהם לנסוע למלונית קורונה או לשוב לבתיהם.
חלק מהנוסעים אף יצאו הביתה מהטרמינל במוניות, באוטובוסים וברכבת – והעמידו את סביבתם בסכנת הדבקה.
“חשבתי שעכשיו מישהו צריך להגיד לי מה אנחנו עושים עכשיו כי אני רק יצאתי”, אמר אחד הנוחתים מרוסיה. “אף אחד לא אמר לי. חשבתי שאנחנו צריכים לנסוע לבית מלון”.
כשנשאל אם יש לו היכן להעביר את הבידוד, השיב: “לא, אין, אין”.
למה דווקא נתב”ג?
איך קרה שדווקא בנתב”ג מתרכזות רוב התקלות? תחילה היו אלה תורי הענק שגרמו באותו יום שישי לפני כ-10 ימים, לשחרורם הביתה של כ-3,000 נוסעים שהגיעו מחו”ל , ללא הבדיקות. אחר כך, גם אלה שנבדקו ממתינים, כאמור, לתשובה יותר מיומיים במקרים רבים.
ובל נשכח: בדרך לבדיקות כולם מתערבבים עם כולם – נוסעים מרוסיה שחייבים לצאת לבידוד עם נוסעים מיוון, וכל אלה עם אנשים מעוד יעדים, חלקם תחת הגדרה של סיכון מירבי.
אבל לא רק זה: עד לפני שבועיים פעלה בנתב”ג מעבדת חברת ‘צ’ק טו פליי’, שנחשבת לאחת המתקדמות והמהירות ביותר בארץ. החברה ביצעה את הבדיקות לנוחתים בנתב”ג, פענחה אותן במעבדה בנתב”ג, ועדכנה את הנוחתים ואת משרד הבריאות באשר לתוצאות הבדיקה.
עובדיה של המפעילה החדשה, חברת ‘פמי פרימיום’, מבצעים בפועל רק את בדיקות המטוש לנוחתים בנתב”ג ואז מעבירים אותן לשלוש מעבדות מחוץ לנתב”ג שלא קשורות אליה בכלל וגם לא אחת לשנייה, אבל הן אלה שזכו במכרז של משרד הבריאות. אחת מהן קרובה לנתב”ג אבל השתיים האחרות רחוקות, אחת בירושלים ואחת בכלל בעומר שבנגב.
והסירבול נמשך: המעבדות של המפעילה החדשה לא מעדכנות בעצמן את הנוחתים, כפי שעשתה ‘צ’ק טו פליי’, אלא הן מעדכנות את משרד הבריאות שמעדכן את קופות החולים – ורק הן אלה שמעדכנות את הנוחתים בתוצאות.
משרד הבריאות מסר בתגובה לפרסום: “אדם שנבדק בנתב”ג ומבוטח בקופת חולים, מקבל את תוצאת הבדיקה מקופת החולים. מי שאינו מבוטח בקופת חולים, צריך לקבל את תוצאות בדיקתו מחברת פמי המפעילה את מתחם הבדיקות בנתב”ג, באמצעות מוקד טלפוני של החברה.
“בקרב מבוטחי קופות החולים, בחלק קטן מבדיקות הקורונה המתבצעות בנתב”ג, קיים קושי במערכת האוטומטית להתאים בין נתוני הנדגם, כפי שהוזנו על ידו בהליך ההרשמה לבדיקה, ובין רישומו בקופת החולים בה הוא מבוטח. הנושא מצוי בטיפול מיידי ודחוף של כל הגורמים הרלוונטיים.
“יובהר, כי כל בדיקה הנמצאת חיובית, ולא נמצא התאמה בינה לבין נתוני הנוסע במערכת האוטומטית, מאותרת באופן ידני ואנושי. על כן, אין אדם שבדיקתו נמצאה חיוביות ולא נמסרה לו תשובה בתוך 48 שעות”.
תגובות
אין תגובות