‘לפני חודש עמדתי במרפסת ואמרתי, זה לא בטוח’: קריסה במיאמי

בין 99 הנעדרים ישנם לפחות 34 יהודים - מתוכם גם חרדים וזוג חסידי חב"ד • שליח חב"ד, הרב שלמה קטן: "נראה כמו אסון התאומים בקטן. ערימה של בטון" • בינתיים גם החלו לצוץ השאלות: איך קורה שבניין בן  40 שנה  יכול להתפורר לפתע ככה, כאשר הדיירים ישנים במיטותיהם?
נתן פרל
ט"ו תמוז התשפ"א / 25.06.2021 15:49

יותר מיממה אחרי קריסת בניין הדירות בשדרת קולינס שבשכונת סרפסייד שבמיאמי ביץ’, בקהילה היהודית עדיין מתקשים לעכל את גודל האסון.

עד כה דווח על ארבעה הרוגים. מתוך 99 הנעדרים שככל הנראה נמצאים מתחת להריסות המגדל שקרס, ישנם 34 יהודים, בהם חרדים וזוג מחסידי חב”ד ששמותיהם פורסמו לתפילה לשלומם.

חני ליפסקר, אשת הרב שלום בער ליפסקר, הרב של ‘השול’ בבאל הרבור, הממוקם במרחק הליכה מזירת האסון, סיפרה לכלי התקשורת כי נתקבלו אלפי פניות מרחבי העולם להתפלל עבור הנעדרים.

ליפסקר גם פיקחה על מבצע העברת משלוח גדול של מזון ושתייה עבור בני משפחות הנעדרים שהתכנסו במרכז מיוחד, בהמתנה למידע על יקיריהן.

הרב שלמה קטן, משלוחי חב”ד בשכונת סרפסייד אמר לאתר COL: “השכונה היא די יהודית, ויש בה גם הרבה חסידי חב”ד. יש פה הרבה דירות שהן דירות נופש. הייתי שם בשטח, נראה כמו אסון התאומים בקטן. ערימה של בטון. יורד גם גשם חזק וזה לא מוסיף למצב. לצערנו ידוע על חסידי חב”ד וחרדים שגרים בבניין באותו חלק שקרס ולא מוצאים אותם. יש פה כוחות הצלה שהגיעו מכל רחבי פלורידה לראות איך אפשר לעזור”.

הרב קטן התייחס לסיבות שהובילו לקריסה: “בשלב זה כלום לא ברור. האזור שלנו עובר המון שיפוצים ובנייה לאחרונה. יש טענות שבגלל שנבנה בניין בסמוך גילו סדקים. אבל עדיין אי אפשר לדעת ובטח יחקרו את זה. בשלב הזה לא נראה שמדובר בחבלה או במשהו פלילי”.

מיכאל סטורנגין, מתנדב ב’הצלה’: “זה היה יום קשה, בלשון המעטה. אני מתכוון להישאר פה על הרגליים כל עוד יש מי שזקוק לעזרה. עדיין מוקדם לאנשים לעכל את גודל האסון. האנשים פה נמצאים במצב של בלבול ופחד לחיי אהוביהם”.

מושל פלורידה רון דסנטיס: “יש לנו עדיין תקווה להצליח לזהות ניצולים נוספים”.

צוותים של 60 עד 75 צוותי כיבוי בנוסף לכוחות חיפוש והצלה עירונית ממשיכים לנסות להגיע אל ניצולים, אם ישנם כאלה.

בינתיים גם החלו כבר לצוץ השאלות: איך קורה שבניין בן  40 שנה  יכול להתפורר לפתע ככה, כאשר הדיירים ישנים במיטותיהם?

חלק מהתושבים דיווחו כי הרגישו הדהודים קרקעיים כאשר בניין אחר בסמוך נהרס ובמקומו הוקם בניין חדש.

ב’מעריב’ צוטטה אדריאנה גונזלס צ’י כי אמרה לאחיה, אדגר גונזלס, שגר במגדלים ומוגדר כנעדר, שהמקום לא מרגיש בטוח, בין השאר בגלל תלונות תכופות על נזילות ועובש. “לפני כחודש עמדתי על המרפסת ואמרתי, ‘זה לא בטוח’. הסתכלתי על אחייניתי ואמרתי לו: ‘אם אתה מרגיש שהבניין רעד, תרוץ'”.

אחייניתה, דבן, בת 16, אכן ניסתה לרוץ ביום חמישי עם אמה, אנג’לה גונזלס. הם נפלו ארבע קומות, מהקומה התשיעית לקומה החמישית. האם והבת נשלפו מההריסות והועברו לבית חולים.

בתוך כך, נשיא ארצות הברית, ג’ו ביידן, הכריז על מצב חירום בדרום פלורידה בעקבות קריסת המגדל והנחה את הרשויות הפדרליות במדינת פלורידה לסייע למאמצי החילוץ וההצלה. “אני אומר לתושבי פלורידה: לא משנה איזו עזרה תרצו, הממשלה הפדרלית תוכל לספק”.

השליח הראשי של חב”ד בפלורידה, הרב אברהם קורף, פרסם ביום חמישי ‘הודעה דחופה’ לקהילה היהודית, להתחזק בלימוד התורה, קיום המצוות בהידור ואהבת ישראל:

“למרות שאף אחד מאיתנו אינו יכול לנסות ולהבין את הסיבה לטרגדיה זו, אני ממליץ לכולם, גברים נשים וילדים, לקחת רגע ולחשוב היכן יכולים להוסיף במעשים טובים, תורה תפילה וצדקה, שלושת העמודים שהעולם עומד עליהם”, קרא השליח. “הבה ננצל את ההזדמנות הזו לקיים עוד מצוות, ונתחנן לאבינו שבשמיים שיאמר לצרותינו די

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות