‘הרשעים רוצים להצר רגלי לומדי התורה’: נוהל שגרתי או רדיפה?

בקרי משרד החינוך מקיימים בשבועות האחרונים ביקורות פתע בישיבות וכוללים • מנהל ישיבה: "המטרה ברורה - החרבת עולם התורה" • משרד החינוך לחרדים 10: "מ'זמן קיץ' הוחזרו הביקורות הסדירות. היקפי הביקורת השנתיים ומדיניות הביקורת לא השתנו לעומת תקופת טרום הקורונה"
ישראל יוספי
י"ז תמוז התשפ"א / 27.06.2021 14:13

לאחר שנה של משבר הקורונה, במהלכה לא בוצעו ביקורות פתע של בקרי משרד החינוך בהיכלי הישיבות והכוללים, בשבועות האחרונים פתח המשרד בגל חסר תקדים של ביקורי פתע.

תזדרז להירשם: גם מילגות, גם אפשרות לעבוד – וגם תואר יוקרתי!

מטרות הביקורת היא לבדוק אם אכן כל מי שרשומים כתלמידים אכן לומדים בישיבה וכי הצהרות מוסדות התורה תואמות את המציאות.

אבל האם מדובר, כפי שיש מי שטוענים, ברדיפה של הממשלה החדשה כלפי מוסדות התורה החרדיים או שמדובר בהליך שגרתי של המשרד?

מנהל ישיבה אומר בשיחה עם חרדים 10, כי קיים קשר ברור בין ביקורי הפתע האינטנסיביים בימים אלה לבין הקמת הממשלה החדשה וטוען כי מדובר ב”רדיפה מכוונת”.

“המטרה שלהם היא  להחריב את עולם התורה”, הוא קובע.

הגר”מ צדקה, ראש ישיבת פורת יוסף גאולה, התייחס בשבוע שעבר באירוע פתיחת כולל ‘תורת יוסף’ לאברכים מצטיינים לביקורות התכופות בישיבות והכוללים – ואמר: “בכל הדורות היו גזירות לבטל את התורה וגם בדורנו רוצים הרשעים להצר את רגליהם של לומדי התורה. באים לישיבות ולכוללים ובודקים כל אברך וכל בחור אם הוא נמצא.

“כתוב בספרים כשיש גזירה רוחנית – אנחנו צריכים להתחזק ולכן העצה היא להרבות תורה. הם רוצים לסגור לנו את בתי המדרשות, אבל אנחנו נעשה ההיפך ונרבה את התורה וזה מה שעושים כאן הערב ובזכות זה יתבטלו כל הגזירות הרעות נגד התורה”.

פנינו אל משרד החינוך בבקשה לקבל נתונים על מספר ביקורי הפתע שבוצעו באחרונה בהיכלי הישיבות והכוללים, לעומת ביקורי הפתע שנערכו בתקופה המקבילה  בשנת 2019.

משרד החינוך פנה אל החשב הכללי באוצר, אך מטעמו נמסר כי מאחר והבקרות הן במסגרת של פתע, הם אינם נוהגים למסור את מספר המוסדות בהן ביקרו עורכי הביקורת או פרטים ונתונים.

במשרד החינוך ציינו כי אין בידם נתונים על מספר ביקרו הפתע ׳בזמן קיץ׳.  לפי המשרד, הביקורת חודשו בשבועות האחרונים.

בהמשך הפנו אותנו מדוברות משרד החינוך למשרד האוצר.

אלא שבדוברות משרד האוצר השיבו: ״אנא פנו בנושא למשרד החינוך”.

בפנייה חוזרת לדוברות משרד החינוך נאמר לנו: “הבקרות נערכות על ידי לשכת החשב. החשב פועל על פי הנחיות האוצר ומינוי של האוצר. הבקרות יהיו בכל המוסדות”.

גם הבקשה לקבל את מספר ביקורי הפתע שנערכו בעת האחרונה אל מול הביקורות שבוצעו בשנת 2019, ומספר הישיבות והכוללים שעברו את הביקורת בהצלחה או שלא –  לא נענתה שכן, לדברי המשרד,  המידע חסוי.

בתגובה מפורטת יותר של משרד החינוך נכתב: “הבקרות נערכות על ידי לשכת חשב המשרד בהתאם לנוהל תמיכות בגופים לפי סעיף 3 א.

“בהתאם לנוהל זה, המשרד מפעיל רואי חשבון חיצוניים לביצוע ביקורות במוסדות הנתמכים על ידו. במהלך תקופת הקורונה המשרד אישר למוסדות אלה לקיים לימודים מרחוק. מאחר שלא היה ניתן לקיים ביקורות בתקופה זו, לא בוצעו כמעט ביקורות עד החזרה ללימודים במבנים כסדרם.

״החל מ’זמן קיץ’ הוחזרו הביקורות הסדירות. בעניין זה יצוין כי בסוף חודש מאי פקעה הוראת השעה שאפשרה לכלל המוסדות לקיים לימודים מרחוק.

״ראוי לציין כי היקפי הביקורת השנתיים ומדיניות הביקורת לא השתנו לעומת תקופת טרום הקורונה”.

במשרד הזכירו כי “נוהל התמיכות – נוהל שר האוצר לתמיכות בגופים לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב קובע בסעיף 40: ‘המשרד יפקח על מילוי התנאים למתן התמיכה, על השימוש בתמיכה שנתן ועל ביצוע הפעילות הנתמכת כנדרש; לצורך הפיקוח בידי המשרד יטיל המנהל הכללי של המשרד על מקבל שכר או עובדי המשרד את קיום הפיקוח כאמור (להלן – המפקח), או ירכוש שירותי פיקוח מגורם חיצוני שיבחר כדין, ובלבד שיופעלו על ידי המפקח; חשב המשרד יאשר את אופן ביצוע הפיקוח… הפיקוח יתבצע בידי המפקח בכל שנה לגבי כל מוסדות הציבור הנתמכים על ידי המשרד”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות