שיעור בשנאת חרדים: ב’הארץ’ לא נותנים לעובדות לבלבל אותם

העובדה שהקורונה התפרצה בערים החילוניות בנימינה ומודיעין לא מעניינת את המאייר עמוס בידרמן • הקריקטורה המזעזעת שפרסם ב'הארץ', שבה הסתה בוטה נגד הציבור החרדי, היא חציית קו אדום בוהק • מסתבר שגם אם חילונים מסכנים את שלום הציבור – החרדים אשמים
חנן גרינווד, ישראל היום
ט"ו תמוז התשפ"א / 24.06.2021 21:44

בתחילת השבוע החרדים עוד חשבו שמדובר בבדיחה.

“מסתבר שיש המון חרדים שגרים במודיעין ובנימינה”, הם צחקו באירוניה, נזכרים בגלי ההתפרצות הקודמים של הקורונה, ובהאשמה הגורפת נגד המגזר החרדי.

היום כבר אף אחד לא צוחק, בטח אחרי הקריקטורה המזעזעת של בידרמן שהופיעה בעיתון ‘הארץ’.

בקריקטורה נראים חברי הכנסת אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני, תחת הכותרת “הקורונה חוזרת”, וליצמן אומר: “חייבים לארגן איזה טיש”.

הרמז ברור ביותר: גם אם בבנימינה ובמודיעין אין חרדים כלל, גם אם הווריאנטים מגיעים לארץ כתוצאה מהישראלים, שרובם אינם חובשי כיפה כלל, שנכנסים ויוצאים דרך נתב”ג, מבחינת בידרמן ושולחיו בעיתון השמאל הקיצוני האשם הוא בחרדים, לא פחות.

החרדים אולי לא גרמו להדבקה, אבל גם עם מספר זעום ביותר של חולים במגזר, כנראה שיש מי שמאשים אותם בהתפרצות, באקט שאם היה מופיע בכל עיתון אחר בעולם היה מוגדר כאנטישמיות פר אקסלנס. אנטישמיות היא שנאת יהודים ללא שום קשר למה שהם עשו או אשמים בפועל, וכאן, כך נראה, נחצה קו אדום בוהק נוסף, שמזכיר מאוד את הפוסטרים האנטישמיים שפורסמו במאות השנים האחרונות.

בקריקטורה נאמר בצורה מרומזת אומנם, אך ברורה למדי – לא משנה מי מביא את הקורונה לארץ, לא משנה מי מפר את ההנחיות, האשם הוא במגזר החרדי. למה? ככה. הווריאנט הגיע מנתב”ג? החילונים לא שמרו על הבידוד? החרדים אשמים.

במשך חודשים ארוכים במהלך מגפת הקורונה זעמו בעולם החרדי על ערוצי התקשורת שניפחו את הפרות הקורונה במגזר והתעלמו מהבעיות בציבור הכללי. לעיתים הם צדקו ולעיתים הם טעו.

אחת הטענות המרכזיות הייתה שההסתה נעשית לעיתים כמעט בתת מודע – בבחירת תמונה של חרדי בקורונה בזמן שהאייטם, אם בעיתון, אתר אינטרנט או ערוץ טלוויזיה, כלל לא היו קשורים אליהם.

השבוע התלונות הללו חזרו במלוא עוזם. בתחילה האמנתי שמדובר בהגזמה, הרי אנחנו כבר לא בקורונה והמגפה מאחורינו, אז למה שערוצי הטלוויזיה או אתר חדשות כזה או אחר יפלה, סתם מדובר בטעות. אך אני כבר לא בטוח.

העובדה שבעיתון ‘הארץ’ מעיזים להאשים מגזר שכלל אינו קשור להתפרצות בהתפשטות המגפה היא חוצפה, בושה, והסתה ברורה ומסוכנת.

ראוי לומר זאת בצורה ברורה ובלתי משתמעת לשני פנים – החרדים לא קשורים להתפרצות הנוכחית, וכל ניסיון להאשים אותם הוא הסתה מסוכנת שעלולה לעלות בחיי אדם.

זו בושה שעיתון שמתיימר להיות כזה לאנשים חושבים מרשה לעצמו להסית בצורה כל כך בוטה ושמזכירה קריקטורות אנטישמיות.

אם יש מקום אמיתי להצביע על החרדים כאשמים בהתפרצות הדבר לגיטימי והגיוני, אך ניסיון להפוך את החרדים לאשמים בהתפרצות שמגיעה במישרין מציבור חילוני שהחליט לשים פס על ההנחיות היא מהלך הזוי ובלתי אתי בעליל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות