השר מתן כהנא לחרדים: ‘על מי אתם עובדים? ממה אתם מפחדים?’

השר לשירותי דת השיב במליאה להצעת אי האמון שהגישו המפלגות החרדיות • "האם בגלל הפגנות שלכם יש פחות מסחר בשבת במדינת ישראל? האם מלחמת החורמה שניהלתם עד עכשיו הועילה או לא? ממש לא"
אריה ריבקינד
י"א תמוז התשפ"א / 21.06.2021 18:51

השר לשירותי דת מתן כהנא הגיב אחר הצהרים (שני) במליאת הכנסת להצעת אי האמון שהגישו הסיעות החרדיות נגד ממשלת השמאל, בנושא “כוונת הממשלה למחוק את זהותה היהודית של המדינה”.

מי מחמיץ דבר כזה? גם מילגות, גם אפשרות לעבוד וגם תואר יוקרתי

למה זה חשוב? אלה הדברים הכי לא צפויים שקורים לרוחצים בחופי הים

למה ישנם חרדים שמחפשים דווקא יעדים כאלה מוזרים בחו”ל?

“השיטה שלכם היא הכל או כלום. מלחמת חורמה על כל סעיף וסעיף”, אמר כהנא. “מבחינתכם, אתם נלחמים על כל דבר בכל הכח, לא מוכנים לבדוק שום דבר אחר או לנסות להגיע להסכמות. כמו שאמר לי אחד מחברי הכנסת החרדים: ‘אנחנו נלחמים על כל מילימטר של הסטטוס קוו ומשאירים לקב”ה את השאר’.

“לאן השיטה הזו הובילה אותנו?”, תהה השר כהנא, “בואו נדבר על נישואין: צעירים רבים בורחים מנישואין ברבנות. מחקר שערך המשרד לשירותי דת בשנת 2019 מלמד שבשלוש שנים שלפני המחקר ירד מספר הזוגות שמתחתנים דרך הרבנות ב-6 אחוז.

“בואו נדבר על כשרות: אתם שנים ארוכות שולטים במערך הכשרות אבל אף אחד מכם לא מוכן לאכול בכשרות של הרבנות. כולם יודעים שאם אחד מכם יישב במסעדה בכשרות הרבנות הוא לא יהיה מוכן להכניס לפה אפילו כוס מים. אז ממה אתם מפחדים? שאני אעשה מהפכה בכשרות? שפתאום יהיה פה מערך כשרות יעיל? שאנשים יתחילו לאכול כשר במסעדות שבכשרות הרבנות?”.

כהנא המשיך: “בואו נדבר על גיור: אנחנו יודעים מה אתם חושבים על גיור הרבנות הראשית. אחד מכם צעק בפאנל שהשתתפתי בו: ‘חיילת שהתגיירה בצבא – שיקסע. לשבת שבעה על מי שמתחתן איתה’, ‘אם מישהו מתחתן עם אחת כזאת – אבא שלו צריך להגיד קדיש’. על מי אתם עובדים? הרי במילא אתם לא מקבלים את הגיורים של הרבנות הראשית לישראל. אנחנו נחזיר עטרה ליושנה ורבני ערים יוכלו לגייר.

“אני אהיה גאה אם הבן שלי יתחתן עם מי שהתגיירה בגיור צבאי ואראה בזה חלק מקיבוץ הגלויות של עם ישראל”.

השר מימינה הוסיף:  “על הבמה הזו התחננתי לפניכם לחוקק חוק גיור ממלכתי ברוח מתווה ניסים. הרב דרוקמן תמך בו. אבל חברי כנסת שקוראים לעצמם ‘הציונות הדתית’ התנגדו. כרגיל, הכול או כלום. אם זה לא בדיוק מה שאתם רוצים אתם שורפים את המועדון.

“בואו נדבר על השבת: האם בגלל הפגנות שלכם יש פחות מסחר בשבת במדינת ישראל? האם מלחמת החורמה שניהלתם עד עכשיו הועילה או לא? ממש לא. היום בשבת של מדינת ישראל יש מסחר ויש המון חילולי שבת. דמיינו לעצמכם שהיינו מקבלים לפני 20 שנה את אמנת גביזון מדן. הם הציעו שלא יהיה מסחר בשבת. האם מצב השבת של מדינת ישראל הייתה יותר טוב או פחות טוב. ודאי שיותר טוב. אז לאן הובילה הדרך שלכם?”.

כהנא פנה אל חברי הכנסת החרדים: “73 שנה אתם מנצחים בהרבה קרבות קטנים, אבל מפסידים בענק מערכה על דמותה היהודית של מדינת ישראל. 73 שנה של הכול או כלום הביאה לשחיקה בזהותה היהודית של מדינת ישראל. 73 שנה אתם מתנהגים כמו רבי זכריה בן אבקולס, שהגמרא מספרת עליו שענוותנותו והסירוב שלו לפשרות שונות הביא לחורבן בית המקדש. 73 שנה שהיהדות הפכה לגורם של קיטוב ופילוג בעם ישראל.

“בממשלה הקרובה בעזרת ה’ היהדות תהפוך להיות גורם מאחד ולא מקטב. נקדש שם שמיים, נרבה יהדות ונעשה את זה בהבנה ובהסכמה רחבה”.

במהלך נאומו של השר כהנא, כפני הפריע  בצעקות: “אתה חילול ה’! אתה חילול ה’!”

יו”ר הכנסת לגפני: “אני דואג לבריאותך…”

ההצעה של סיעות ש”ס ויהדות התורה נדחתה ברוב של 50 תומכים מול 59 מתנגדים

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כשרות
    22/06/2021 01:06
    איציק
  1. עם הרבנות אין לנו בעיה והכשרות שם רק משתפרת.
    אבל מה ההיגיון לתת לרב עיר נניח של ירושלים לתת כשרות בחיפה?
    וכי יש לו שם משגיחים מפקחים הוא ייסע לביקורת שם?
    עם באמת רצונך לחזק את הרבנות הראשית לישראל ורבנות ערים תעבוד בשכל.
    ואל תלך ותכניס את צהר ושכמותם כי ממילא אתה רק מחזק את הבדצים יא אהבל.
    תיקח מישהו פשוט שעובד בשטח של הכשרות ולא איזה יועץ מחרחר מלחמות.
    תרים את הרבנות באמת ותלמד בתור התחלה להיות בטל לדעת תורה.
    תפסיק לצעוק רב ציוני דתי זה מה שחשוב
    ותתחיל לחפש תלמיד חכם גדול להיות רב ראשי.
    אתה פשוט בלי יראת שמיים זה הבעיה