מבוכה לבנט: ברשות ביטלו הסכם החיסונים – ו-100 אלף יזרקו לפח

יממה לאחר ההחלטה של הרשות לבטל את קבלת החיסונים מישראל - גורמים מדיניים מודים כי שגו בהתנהלות • גורם בכיר במערכת הבריאות: "לא רואה איך אפשר להשתמש בחיסונים האלה, לאחר ה'סיבוב' שהם עשו לרשות ויוחזרו לישראל"
יוני גרין
י' תמוז התשפ"א / 20.06.2021 00:36

כבר בשבוע הראשון של נפתלי בנט הוא הסתבך עם הפלסטינים.

אם אתה לא רוצה שזה יקרה חלילה בטלפון שלך – אתה חייב את המידע

הקיץ בפתח: אתם לא תאמינו לאן כל החרדים בורחים לחופשה

רוצה תואר יוקרתי? הכי כדאי: בלי מכינה ועם מגוון מלגות לחרדים!

שכן, כמה שעות לאחר שבלשכתו בישרו על עסקת חילופין של חיסוני קורונה, והמשלוח הראשון של כ-100 אלף מנות נכנס לשטחי הרשות – ראש הממשלה הפלשתיני מוחמד אשתייה הודיע אתמול במסיבת עיתונאים כי הוא מבטל את ההסכם להעברה של מיליון חיסונים מתוצרת ‘פייזר’ מישראל.

אשתייה טען כי ההסכם בוטל, לאחר שהתברר לגורמי המקצוע במשרד הבריאות הפלשתיני כי המשלוח שהועבר לא עומד בתנאי ההסכם, שכן תוקפם של החיסונים שהועברו יפוג בתוך שבועות אחדים.

בישראל, לעומת זאת, טוענים כי במשרד הבריאות ברמאללה היו מודעים לעובדה שמדובר ב-100 אלף מנות חיסון שתוקפן יפוג בשבועות הקרובים, וכי התוקף של יתר מנות החיסון שיועברו לרשות הפלשתינית הנו ל-6-3 חודשים נוספים.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, בישראל רוצים לחדש את העסקה, וכי בכירים במל”ל שוחחו עם גורמים פלסטינים בנושא, בניסיון לחדשה. גורמים מדיניים מודים כי שגו בהתנהלות, וכי המשפט שהדגיש את התוקף הקצר של החיסונים, יצר מבוכה רבה ברשות הפלסטינית.

עם זאת גורם בכיר אומר כי אם הרשות לא תיקח את יתרת החיסונים, זה רק יפגע בהם ובאנשיהם.

כתבתו של רועי קייס, באדיבות כאן חדשות

גורם בכיר במערכת הבריאות בישראל הדגיש הערב – מוצאי שבת –  כי עשרות אלפי החיסונים ככל הנראה יוחזרו לישראל וימצאו את עצמם בדרך לפח. הגורם אמר לחדשות 12: “אני לא רואה איך אפשר להשתמש בחיסונים האלה, לאחר ה’סיבוב’ שהם עשו לרשות הפלסטינית ויוחזרו לישראל”.

על פי גורם מדיני בישראלי, מדובר במחלוקת פנים-פלסטינית שהביאה להודעה שלהם על ביטול העסקה. עוד הוא הוסיף כי 100 אלף החיסונים שצפויים להיזרק לפח אם אכן יוחזרו לישראל, לא הוחזרו עדיין והתקווה היא שהמהלך כולו בסופו של דבר ייצא לפועל למרות המשבר.

גורם במשרד הבריאות מוסיף כי משרד הבריאות הישראלי הציע למשרד הבריאות הפלסטיני ציוד שמאפשר לחסן את האוכלוסייה מהר יותר ובחינם, אבל ברשות הפלסטינית בחרו לוותר על ההצעה.

לדבריו, מדובר באותם החיסונים בדיוק שיש בישראל, ושבהם עדיין מחסנים את האוכלוסייה כאן.

גורמי בריאות ורפואה ברמאללה, לעומת זאת, כינו את העסקה ‘סקנדל פוליטי, בריאותי ומוסרי’. לדבריהם,  “אם העסקה הזו הייתה עוברת, זה היה מוביל לאסון בריאותי”.

דובר משרד הבריאות הפלסטיני אמר בשיחה עם כלי תקשורת פלסטינים: “נאמר לנו על ידי המשרד לעניינים אזרחיים של השר חסיין א-שיח’ המפקח על העסקה הזו שהחיסונים טובים ותקפים, אך למרבה הצער התברר כי קיימת בעיה מממשית בתאריך התפוגה הקרוב שלהם”.

מאוחר יותר התייחס השר הפלסטיני האחראי על הקשר אל מול ישרא לדיווחים והכחיש מצידו את הקשר לעניין: “למשרד לעניניים אזרחיים אין שום קשר לעסקה הזו והיא לא בסמכותו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות