חסר תקדים: כך קופת החולים כללית חוסכת על חשבון חולי הסרטן

קופת חולים כללית החליטה, באופן חסר תקדים, להפחית במינון הקבוע לתרופות הכלולות בסל הבריאות • המטרה: "להתייעל בהוצאות" • בכירי רופאי הסרטן מתריעים: "הצעד עלול לפגוע קשות בסיכויי ההחלמה, ומפלה בין המטופלים" • הקופה: "ההחלטה מגובה מחקרית"
חרדים 10
ח' תמוז התשפ"א / 18.06.2021 11:56

באופן חסר תקדים: קופת החולים כללית החליטה להפחית במינון הקבוע בתרופות לחולי סרטן הכלולות בסל הבריאות, וזאת מתוך מטרה “להתייעל בהוצאות”, כלשון ההוראות במסמכי הקופה, אשר הגיעו לידי פרשן וכתב הבריאות של ‘ישראל היום’ רן רזניק.

אם אתה לא רוצה שזה יקרה חלילה בטלפון שלך – אתה חייב את המידע

הקיץ בפתח: אתם לא תאמינו לאן כל החרדים בורחים לחופשה

רוצה תואר יוקרתי? הכי כדאי: בלי מכינה ועם מגוון מלגות לחרדים!

בעקבות הצעד החריג, מנהלי מחלקות אונקולוגיות בישראל, מבכירי רופאי הסרטן בארץ אשר מטפלים בחלק ניכר מהחולים במחלה – מעלים טענות חסרות תקדים בחומרתן נגד הקופה הגדולה בישראל.

לדבריהם, ההוראות החדשות של הקופה עלולות לגרום לפגיעה קשה בסיכויי הריפוי וההחלמה של אלפי חולי סרטן, להביא לטעויות קשות בטיפול הרפואי, וכבר גורמת לאבחנה בין החולים מול שלושת קופות החולים האחרות, וכן לפגיעה קשה בזכויות החוקיות והמוסריות של אלפי חולי סרטן בארץ.

שלוש התרופות המדוברות, שאת מינונן הורתה הקופה להפחית, כלולות בסל התרופות הציבורי ומקבלות מימון ממשלתי וציבורי מלא, לפי המינון הקבוע והבלתי מופחת שנבדק ואומת במחקרים ונרשם כדין בישראל.

עלותן המוערכת של התרופות, לפי בכירים במערכת הבריאות, עומדת על כ-300 מיליוני שקלים בשנה שמיועדים לכ-2,000 חולי סרטן.

לפי מסמכי הקופה, ההוראות החדשות נועדו “להתייעל בהוצאה על התרופות היקרות ביותר” ומתייחסות לתרופות הניתנות בעיקר לחולי סרטן הריאה והעור, אך גם למחלות סרטן שלפוחית השתן וראש-צוואר.

על פי נתוני משרד הבריאות, כ-30 אלף חולי סרטן חדשים, חלק ניכר מהם חברי כללית, מתגלים מדי שנה בארץ, וכ-11 אלף חולי סרטן מתים בכל שנה בארץ.

ההנחיות השנויות במחלוקת של כללית נקבעו במארס השנה על ידי ד”ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה בכללית, וד”ר דניאל גולדשטיין, מנהל רפואי למדיניות תרופות בכללית. לפי הנחיות אלה, על הרופאים לתת לחולים מינון מופחת בהתאם למשקל גופו של החולה, ב-3 תרופות אימונותרפיות שניתנות בעירוי (תרופת הקיטרודה של חברת התרופות MSD, תרופת האופדיבו של חברת התרופת BMS והבאוונציו שמייבאת לארץ חברת פייזר), אשר מסייעות למערכת החיסון בגוף לזהות ולתקוף תאים סרטניים.

כאמור, לפי ההוראות של כללית, לרוב החולים יינתנו התרופות לפי משקל הגוף ולא לפי מינון קבוע. משמעות הדבר: הקטנה של מינון התרופות למרבית החולים בכ-30%-20% מהמינון שהם קיבלו עד כה, או היו אמורים לקבל עד כה. בהוראות הקופה מצוין כי החיסכון התקציבי נעשה “מבלי לפגוע כהוא זה באיכות הטיפול ובתוצאותיו”, ומשרד הבריאות חזר על כך כשאישר זאת.

איגוד הרופאים האונקולוגים בהסתדרות הרפואית, המאגד את הרופאים המטפלים בחולי סרטן בישראל, פרסם אתמול הודעה חסרת תקדים בחומרתה, שממנה עולה ביקורת נוקבת על כללית. “האיגוד לא יקבל מצב שבו קופה מבטחת כופה על רופא לתת טיפול במשטר שאינו רשום”, נכתב בהודעה, וצוין כי ההוראות של כללית “מנוגדות למרבית ההתוויות המוכחות והרשומות בארץ ובעולם”.

ההוראות החדשות של כללית מעלות גם ביקורת ותלונות רבות של חולי סרטן, חברי כללית. חלקן הגיעו לידי רמי בקשי, בן 50 מנתניה, שמטופל בהצלחה כחולה בסרטן ריאה גרורתי ומנהל פורום בפייסבוק לחולים.

“סרטן הריאות הוא גורם המוות הראשון מבין כל מחלות הסרטן, והקטלני שבהם”, אומר בקשי בשיחה עם ‘ישראל היום’. “בשנים האחרונות יש סוג של נס גלוי בטיפולי סרטן הריאות, בטיפולים ממוקדי מטרה שמותאמים אישית לכל מטופל. יש תקווה של ממש עבור חלק מהמטופלים שמתאימים לכך, אלא שעכשיו קופת חולים כללית, בהחלטה שערורייתית, בניגוד להתוויות ולאישור התרופה, ולשם חיסכון כספי, מנסה לקצץ במינון התרופות. מטופלים פונים אלי באימה ומספרים שהורידו להם מינון בניגוד להתוויות ולאישורים”.

א’, חולה סרטן בשנות ה-70 לחייו, חבר כללית המטופל בבית החולים שערי צדק, שלח ב-27 במאי קבילה לנציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות, בעקבות הסירוב של הקופה לאשר לו את המינון הרגיל של תרופת הקיטרודה שהמליץ עליה פרופ’ פלד, שמטפל בו.

“אני ומשפחתי משלמים לקופה יותר מ-50 אלף שקלים בשנה, וממש תמהים וכועסים על כך שהקופה מתנהגת כאחרונת חברות הביטוח שמחפשות תירוצי סרק איך לחסוך ולקפח את המבוטח ולשלול ממנו את מה שמהמדינה קבעה שמגיע לו”, כתב א’ בקבילתו. “אני במתח נפשי עמוק כבר כמה חודשים וההתנהגות השרירותית של כללית לא עוזרת לי להתמודד עם מחלתי”.

בעקבות התלונה, ובעקבות פניית ‘ישראל היום’ למשרד הבריאות, הודיעה אתמול נציבות קבילות הציבור לחולה כי תלונתו נמצאה מוצדקת, וכי המשרד קבע כי חובה על הקופה לספק לו את המינון הקבוע של התרופה הנמצא בסל וכפי שהומלץ לו על ידי פרופ’ פלד.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: “מרבית המחקרים הראשוניים בהתוויות המאושרות זה מספר שנים בתכשירים האימונותרפיים בוצעו במשטרי מינון לפי מ”ג לק”ג של חולה. בהמשך, ביקשו חברות התרופות של תכשירים אלו, על סמך נתונים שהוגשו לרשויות בריאות בעולם ולישראל, לעבור למשטר מינון קבוע.

“היות שהמחקרים המקוריים בוצעו במשטר מינון מותאם משקל, בישראל הוחלט באותן התוויות לכלול בעלון התכשיר הן את משטר המינון שעליו בוצע המחקר התומך בהתוויה והן את משטר המינון הקבוע החדש ללא תלות במשקל. תימוכין לנושא ניתן לראות ברשויות בריאות נוספות בקנדה ובאירופה, המכילים התייחסות להיעדר הבדלי יעילות ובטיחות בין משטר המינון של 2 מ”ג לק”ג למשטר המינון של 200 מ”ג.

“מכתבו של מנכ”ל המשרד משקף עמדה זו. ההנחיות שפורסמו על ידי קופ”ח כללית מאפשרות דיאלוג לצורך התאמת הטיפול באופן הטוב ביותר למטופל.”

מכללית נמסר: “הטיפולים הרפואיים לחולים האונקולוגים בכללית הם מהמתקדמים והאיכותיים, הניתנים בבטיחות מירבית, ובהתאם לסטנדרטים קליניים בינלאומיים המבוססים מחקרית, וכמו בנושא זה מאושרים על ידי משרד הבריאות.

“הקופה הובילה עבודת מטה יסודית ומקיפה והתקבלו מכתבי תמיכה מאנשי מפתח מובילים בארה”ב. הגישה הזו נהוגה בקנדה מ-2018 וטופלו שם כבר אלפים בגישה זו. עבודתה של כללית נבחנה לעומק על ידי משרד הבריאות שקבע כי גישת הקופה ‘אינה גורעת מזכותם של המטופלים לקבל טיפול תרופתי בטוח ויעיל’. הגישה החדשה חלה רק על מטופלים חדשים, וכל רופא המעוניין במינון אחר יכול לפנות לדיון רפואי שייבחן פרטנית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות