המילכוד של ‘ימינה’: יוזמה חדשה של גוש הימין מביכה את הממשלה

נציגי גוש הימין הניחו על שולחן הכנסת את חוק ההגירה לישראל - במטרה לאתגר את הקואליציה • הצעת החוק תקבע לראשונה בחקיקת יסוד את הקווים הכללים בנוגע לכניסה לישראל - ובלימת ההגירה הערבית • "מצפים מכל גורם ציוני לתמוך ולשים את ישראל לפני כל שיקול קואליציוני"
אריה ריבקינד
ח' תמוז התשפ"א / 18.06.2021 00:14

נציגי מפלגות המחנה הלאומי באופוזיציה, בהובלת ח”כ שמחה רוטמן, הניחו היום (חמישי) על שולחן הכנסת הצעת חוק-יסוד: ההגירה לישראל.

הקיץ בפתח: אתם לא תאמינו לאן כל החרדים בורחים לחופשה

רוצה תואר יוקרתי? הכי כדאי: בלי מכינה ועם מגוון מלגות לחרדים!

מטרת החוק היא להסדיר את מדיניות ההגירה הישראלית. מדובר למעשה בשדרוג לחוק האזרחות שאותו מתכוונת להעלות בשבוע הבא שרת הפנים איילת שקד.

באמצעות החוק הזה אופוזיציה מאתגרת פעם נוספת את הקואליציה.

״השיקול הביטחוני מחייב לקדם את חוק יסוד ההגירה”, אמרו נציגי האופוזיציה. “מצפים מכל גורם ציוני לתמוך ולשים את ישראל לפני כל שיקול קואליציוני”. .

על הצעת החוק, חתומים חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ מהציונות הדתית, אמיר אוחנה מהליכוד, עמיחי שיקלי מימינה, אוריאל בוסו מש״ס, יצחק פינדרוס מיהדות התורה וינון אזולאי מש״ס.

שרת הפנים איילת שקד התחייבה לקדם את חוק היסוד במקום הארכות חוזרות ונשנות של הוראת השעה של חוק הכניסה לישראל שנשחק שוב ושוב על ידי בג”ץ והערכאות הנמוכות.

הצעת החוק תקבע לראשונה בחקיקת יסוד את הקווים הכללים בנוגע לכניסה לישראל: למי יהיו נתונות הסמכויות לאסור כניסה לארץ, הדרך שבה ניתן יהיה לאסור כניסה לישראל, וכן הדרך בה ניתן יהיה לשלול את אזרחותו של תושב או אזרח ישראלי.

בין סעיפי הצעת חוק היסוד המוצע נקבע, כי אין זכאות לקבלת מעמד תושבות ארעית, תושבות קבע או אזרחות בישראל, אלא מכח חוק; שר הפנים יקבע בתקנות, באישור ועדת הפנים, את הכללים לכניסה לישראל.

אדם שאיננו אזרח או תושב ישראל לא יוכל לפנות לערכאות על מנת לקבל אישור כניסה לארץ, מדינת ישראל תרחיק משטחה את מי שנכנס למדינה או שוהה בה בניגוד לחוק.

כמו כן, המדינה תעודד עזיבה של שוהים בלתי חוקיים, גם אם מסיבות שונות אין יכולת להרחיקם.

בנוסף, מוצע כי מדינת ישראל מוסמכת לקבוע כי כספים, מכל מקור שהוא, המגיעים לשוהה בלתי חוקי, יוחזקו, כולם או מקצתם, בנאמנות על ידי מדינת ישראל וינתנו לשוהה הבלתי חוקי, רק לאחר שיעזוב את המדינה. כנסת ישראל רשאית לקבוע בחוק מקרים שבהם תישלל תושבות או אזרחות ישראלית.

חברי הכנסת החתומים על ההצעה אמרו: “מפלגת ימינה ואיילת שקד התחייבו לקדם את חוק יסוד ההגירה במערכת הבחירות. לא ייתכן שכעת כדי לשמר קואליציה עם גורמים אנטי-ציוניים, הממשלה תקדם הוראת שעה בשיטת הטלאי על טלאי במקום להבטיח שמדיניות ההגירה הישראלית תהיה ציונית.

“חוק היסוד נותן מענה להארכה המבוקשת ואם יעבור – לא יהיה צורך בהוראת שעה. שקד, שנכנסה לתפקידה כשרת הפנים על קולו של מנסור עבאס ורשת ביטחון של הרשימה המשותפת, מיד נסוגה לחקיקת הוראת שעה הנשחקת שוב ושוב על ידי בתי המשפט ומאפשרת שקט”.

הם הוסיפו: “הגיע הזמן שתחום ההגירה בישראל יוסדר באופן רציני ויסודי. הצעת החוק זוכה לתמיכה של כל מפלגות המחנה הלאומי. השיקול הביטחוני מחייב לקדם את חוק יסוד ההגירה. מצפים מכל גורם ציוני לתמוך ולשים את ישראל לפני כל שיקול קואליציוני. יש רוב מוחלט בכנסת לעשות את השינוי ההיסטורי – זה תלוי רק בכם”.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ צייץ בחשבון הטוויטר שלו: “בשבוע הבא נעלה להצבעה את חוק ההגירה. אני לא מעלה על דעתי שהקואליציה תפגע בביטחון המדינה בשם משחקים פוליטיים.

“אני בטוח שהם יגלו את הבגרות הנדרשת ויתמכו בחוק. אין לי ספק שראש הקואליציה יקיים את דבריו שבענייני ביטחון ישראל ‘אין אופוזיציה ואין קואליציה’. בעניין הזה כולנו בחזית אחת”.

בליכוד הודיעו הערב רשמית: ”האופוזיציה תקדם את חוק הימין בעניין בלימת ההגירה הערבית לישראל – הצעת חוק-יסוד: ההגירה לישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות