הממשלה החדשה כבר סיימה תפקידה, ואיש לא יבכה אם תתפרק

אם כל תכליתה של הממשלה, ומימוש ההבטחה האחת והיחידה שבה עמד בנט, היא למנוע בחירות חמישיות ועצירת הכאוס, עוד עשויה הממשלה הזו להוכיח שבחירות וממשלות מעבר הן לא הבלגן השלטוני הגדול ביותר שאפשר להעלות על הדעת • הפרשן מתי טוכפלד על הממשלה החדשה
מתי טוכפלד, ישראל היום
ד' תמוז התשפ"א / 14.06.2021 01:52

60 ח”כים בלבד תמכו אתמול בממשלה החדשה, חמישים אחוזים מבית המחוקקים, והרבה פחות מזה בציבור הישראלי. זו ממשלה חוקית, אולם על גבול הלא־לגיטימית.

ודאי שאי-אפשר לכנות אותה בכינוי שממשלות רבות כונו לפניה “הממשלה הנבחרת”. הממשלה הזאת לא נבחרה בשום דרך וכל יסודה בגניבת דעת.

גם תומכיה, שאינם רבים, מנמיכים ציפיות מיכולת תפקודה, ומודים בפה מלא כי כל ההסכמים הקואליציוניים, קווי היסוד, התארים והתפקידים נועדו לתכלית אחת שהושגה אתמול – ובגדול: הדחת נתניהו.

למעשה, מבחינת חלק ניכר מתומכי הממשלה, וכנראה אפילו מבחינת כמה משריה החדשים, הממשלה וראש הממשלה החדש כבר מילאו את תפקידם, ואיש מהם לא יזיל דמעה אם כבר עכשיו תתפרק.

ממשלה שהתחילה את דרכה עם תמיכה של 60 ח”כים אינה מבשרת טובות. זו ממשלה לא יציבה ומשותקת, גם כאשר מדובר על קואליציה הומוגנית של מחנה פוליטי אחד, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בשעטנז הנוכחי.

אם כל תכליתה של הממשלה, ומימוש ההבטחה האחת והיחידה שבה עמד נפתלי בנט, היא למנוע בחירות נוספות ועצירת הכאוס, עוד עשויה הממשלה הזאת להוכיח שבחירות וממשלות מעבר הן לא הבלאגן השלטוני הגדול ביותר שאפשר להעלות על הדעת.

זו ממשלה שלא תוכל לתקן ולחוקק חוקי יסוד, אשר יש צורך ב־61 להעברתם, מבלי להוציא את הנשמה לקברניטיה, וגם בחוקים רגילים יוציאו אחד לשני את המיץ עד שתתקבל הסכמה. זו ממשלה הנתונה תמידית לסחטנות, גחמנות, קרבות התשה ומשברים בלתי פוסקים, מיום הקמתה ועד לסופה הבלתי נמנע.

רובם המוחלט של שרי הממשלה שהושבעה אתמול לא רק שאינם מסכימים עם דעותיו של ראש הממשלה שמונה על ידיהם, אלא גם לא מעריכים אותו. בעיניהם הוא אינו יותר מכלי משחק שימושי להגשים את מטרתם, דבר שכבר הושג אתמול.

מעתה, אין להם כל סיבה אמיתית לאפשר לבנט להוביל את מדיניות הימין עליה דיבר בנאומו, ובממשלה שיציבותה על כרעי תרנגולת, היחידי שייאלץ להתגמש כדי להבטיח את שרידותה זה הוא עצמו.

אין להתבלבל מהצבעתם של איימן עודה ואחמד טיבי נגד הממשלה. גם הם באופן מלא בעדה. היעדרותם מהסיבוב הראשון בהצבעה נועדה רק לוודא שכל מי שאמור להצביע בעדה, בעיקר מסיעת רע”מ, אכן עושה זאת, ורק אחרי שחלפה הסכנה הפציעו ברגע האחרון והצביעו נגדה.

זו “ממשלת אחדות” שתומך בה מחנה אחד, מחנה המיעוט במדינה, המשתרע מיש עתיד, בואכה העבודה ומרצ, ועד רע”מ וחלקים מהרשימה המשותפת, ושלא היתה יכולה לקום בלי משתפי הפעולה ממחנה הרוב – ימינה ותקווה חדשה.

ובכל זאת, מדובר בממשלה שעכשיו תנהל את ענייני המדינה. בכל תחום שבו תצליח, תהיה זו ההצלחה של כולם.

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הביע תקווה שהממשלה החדשה לא תהרוס יותר מדי את הכלכלה ותחומים אחרים בזמן כהונתה, ומדובר באיחול שאליו צריכים להצטרף כלל אזרחי המדינה, תומכי הממשלה ומתנגדיה. ואולי, מי יודע, בניגוד לכל התחזיות, גם תוביל להישגים למען עם ישראל בארץ ישראל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    משפט שלמה
    21/06/2021 22:11
    אבי
  1. בימים אלו פושטת האמת בראש כל חוצות וכל פרט ופרט עומד כשופט במשפט שלמה וצריך להכריע ולשאת במלוא חומרת הדין של הכרעתו האם הילד (מדינת ישראל) גם לי גם לך לא תהיה או שהוא מחליט להיות האם של הילד תנו לה את החי והמת אל תמיתוהו.