תמה מלאכת הרכבת ממשלת השמאל: מה השלל של כל מפלגה?

כל ההסכמים בין מפלגות ממשלת השמאל נחתמו - והונחו במזכירות הכנסת • בסעיפים: ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון, שינוי הגוף הבוחר ברב הראשי כדי להביא לבחירת רב ראשי ציוני, חוק הגיוס וחוק הצינון • לימינה וטו בנושאי דת • בנט: "החתימה - סיום שנתיים וחצי של משבר פוליטי"
אריה ריבקינד
א' תמוז התשפ"א / 11.06.2021 15:15

לקראת ההשבעה: מפלגות ימינה ויש עתיד חתמו היום (שישי) על ההסכם הקואליציוני ביניהן. בכך נסתיימה מלאכת הרכבת הממשלה, אשר השבעתה עתידה להתקיים ביום ראשון.

כלל ההסכמים הקואליציוניים הונחו במזכירות הכנסת. ההסכמים, לצד מסמך קווי היסוד של הממשלה החדשה, שקופים לעיני הציבור וניתנים לעיונו.

ממשלת השמאל תכלול 28 שרים ו-6 סגני שרים.

יו”ר ימינה נפתלי בנט: “החתימה מביאה לסיום שנתיים וחצי של משבר פוליטי. אתגרים כבירים ניצבים בפנינו ואזרחי ישראל כולה נושאים אלינו עיניהם בתקווה. הממשלה תעבוד למען כל הציבור הישראלי – דתיים, חילונים, חרדים, ערבים – ללא יוצא מן הכלל, כאיש אחד. נפעל יחד, מתוך שותפות ואחריות לאומית, ואני מאמין שנעשה ונצליח”.

יו”ר יש עתיד, יאיר לפיד: “לציבור בישראל מגיעה ממשלה מתפקדת ואחראית שבראש סדר העדיפויות שלה ניצבת טובת המדינה. למען זה הוקמה ממשלת האחדות. כל השותפים בה מחוייבים בראש ובראשונה לאזרחי ישראל”.

ומה תקבל כל מפלגה?

מפלגת ימינה של נפתלי בנט תקבל: ראש הממשלה, תיקי הפנים, הדתות וההתיישבות, בנוסף סגן שר במשרד ראש הממשלה.

במסגרת ההסכם הקואליציוני בין ימינה ליש עתיד סוכם כי יהיה שוויון מספרי בקבינט בין הגושים, תקודם העברת תקציב דו-שנתי בתוך 145 ימים מיום הקמת הממשלה, ייסגרו משרדי הממשלה הבאים: הדיגיטל, משאבי המים (שעובר לאנרגיה), המשרד לקידום קהילתי, המשרד לעניינים אסטרטגיים (עובר למשרד החוץ).

עוד סוכם כי יש עתיד תחזיק בתפקיד יו”ר הכנסת לאורך כל הקדנציה, תחול משמעת קואליציונית בנושאי דת ומדינה, חוק הגיוס יקודם במתווה משרד הביטחון, תיקוני חוק יסוד ייעשו בהסכמת כלל הקואליציה, בחירת נציגי הכנסת בוועדה למינוי שופטים תהיה בהצבעה גלויה כדי למנוע הפרת הסכמים מאחורי הפרגוד וכדי לכפות משמעת קואליציונית. כמו כן, יקודם תיקון לחוק שיקשה על עריקים ממפלגות קטנות ויקל על עריקים מגדולות (מינימום 4 חברי כנסת).

בנוף דרשה ימינה: יצירת תחרות בתחום הכשרות והאחדת סטנדרטים בתחום, שינוי הגוף הבוחר ברב הראשי לישראל כדי להביא לבחירת רב ראשי ציוני,  פתיחת האפשרות לגיור באמצעות רבני ערים, ויו״ר הוועדה לבחירת דיינים יהיה שר הדתות מטעם ימינה, ואיתו יכהן בוועדה שר מטעם תקווה חדשה.

מלבד נושאים אלו, יישמר הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה, ולימינה יש וטו.

ההסכם עם ימינה כולל גם זכות וטו לאיילת שקד על כל חוק בוועדת השרים לחקיקה.

מפלגת תקווה חדשה של גדעון סער תקבל: שר המשפטים עד מועד חילופי ראש הממשלה, ושר חוץ ממועד החילופים. כמו כן יקבלו את תיק החינוך וההשכלה הגבוהה, תיק הבינוי והשיכון, תיק התקשורת, תיק ירושלים ומורשת, סגן יו”ר הכנסת, יו”ר הוועדה לזכויות הילד, יו”ר ועדת השרים לענייני חקיקה (שר המשפטים), יו”ר קבינט הדיור (שר השיכון) ואת יו”ר ועדת השרים לדיגיטציה, צמצום ביורוקרטיה ושיפור השירות הממשלתי.

סער קיבל בנוסף גם את תואר הכבוד סגן ראש הממשלה. תקווה חדשה תקבל גם תפקיד אחד של סגן שר במשרד שטרם הוחלט

בהסכם עם תקווה חדשה צוין כי “מיד עם הקמת הממשלה, ובכדי ליישם את רעיון הגבלת כהונת ראש ממשלה לשמונה שנים רצופות, יקודם חוק יסוד: הכנסת (תיקון – תקופת צינון והגבלת כהונת ראש ממשלה)”.

מפלגת כחול לבן של בני גנץ תקבל: גנץ יכהן כשר ביטחון וכסגן ראש הממשלה. כמו כן תקבל המפלגה את תיקי התרבות והספורט, העלייה והקליטה, החדשנות המדע והטכנולוגיה, אחד מתפקידי סגן יו”ר הכנסת, יו”ר ועדת הכלכלה ויו”ר הוועדה לפניות הציבור. בהסכם עם כחול לבן נכתב בכתב יד כי הנעשה בשטח C תישאר בידי “המנהל האזרחי במשרד הביטחון”.

סעיפים מרכזיים מתוך ההסכם עם כחול לבן: תוקם ועדת חקירה ממלכתית לחקירת האסון במירון, ויקדמו את חקיקת חוק הגיוס כפי שאושר בקריאה ראשונה בכנסת ה-20, ויציגו מודל חדש של שירות לאומי אזרחי לאוכלוסיות מסוימות.

כמו כן, יקדמו הכרה בנישואים של זוגות פסולים לחיתון, כולל זוגות חד מיניים יקדמו תחבורה ציבורית בשבת, פתיחת מרכולים בשבת ואכיפה של הפרות הבנייה בשטח C.

מפלגת העבודה של מרב מיכאלי תקבל: משרד התחבורה, המשרד לביטחון הפנים ותיק התפוצות. בנוסף תקבל הסיעה את ראשות ועדת החוקה וועדת העבודה והרווחה של הכנסת ואת אחד מתפקידי סגן יו”ר הכנסת.

מפלגת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן תקבל: תיק האוצר, שר נוסף במשרד האוצר ואת תפקיד שר החקלאות, הנגב, הגליל והפריפריה החברתית. כמו כן תקבל ישראל ביתנו את ראשות ועדת הכספים וגם מטעמה יכהן אחד מחברי הכנסת כסגן יו”ר הכנסת.

בנוסף ליברמן יקבל את תפקיד יו”ר ועדת שרים לענייני הפרטה. עוד סוכם עימם על הקמת ועדת רפורמות והקמת ועדת שרים לענייני רגולציה. כמו כן, ליברמן יהיה יו”ר הקבינט חברתי כלכלי.

המשמעות: בידי ליברמן יהיה כוח רב ושליטה מעשית בכל ענייני הכספים במדינה.

ליברמן חתם גם על קידום תחבורה ציבורית בשבת, מתווה הכותל ונישואים אזרחיים, ותמריצים לכפיית לימודי ליבה – אך כל ההסכמים כפופים לווטו שיכול להטיל נפתלי בנט.

מרצ בראשות ניצן הורוביץ תקבל: תיק הבריאות, השרה להגנת הסביבה (שתכהן גם כיו”ר ועדת השרים להגנת הסביבה) והשר לשיתוף פעולה אזורי, את ראשות ועדת העלייה והקליטה והתפוצות, ראשות ועדת משנה בוועדת החוץ והביטחון וראשות הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל.

יש עתיד ומרצ התחייבו גם לפעול בכל הכלים שעומדים לרשותם כדי לקדם את זכויות הקהילה הלהט”בית בישראל אך סעיף זה אינו מחייב את ימינה.

מפלגת רע”ם של ח”כ מנסור עבאס תקבל: סגן שר במשרד ראש הממשלה, יו”ר ועדת הפנים של הכנסת, אחד מתפקידי סגן יו”ר הכנסת ויו”ר הוועדה לענייני החברה הערבית.

מלבד זאת תקבל רע”מ עשרות מליארדים והסדרת יישובים בלתי חוקיים בנגב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות