הלחץ על המעגן ואביו הצליח: לאחר 16 שנה האישה קיבלה גט

הפרשה שנחשפה בחרדים 10: לאחר 16 שנים ומאבק ממושך שניהל בית הדין בבעל המעגן ובאביו - איל ההון החרדי שתמך בעיגון, טסה האישה העגונה לארה"ב • הבוקר היא קיבלה, לאחר לא מעט דרמות וקשיים את גט - והשתחררה מעגינותה • 'חרדים 10' מגולל את האירועים הדרמטיים
יוסף גרינבוים
כ"ט סיון התשפ"א / 09.06.2021 01:56

הפרשה שנחשפה בחרדים 10: אחת מפרשיות העגינות הקשות והמורכבות שעמם התמודדה מערכת בתי הדין הרבניים – שהתפרסמה בתקשורת כפרשיית ‘הגביר המעגן’, הגיעה היום (שלישי) לסיומה הטוב.

סיפור עגינות אכזרי: ה’גביר’ החסידי הגדול שחשב ‘לקנות’ את בית הדין • החשיפה בחרדים 10

תקציר הפרשה: בני זוג חרדים שחיו בארה”ב והתגוררו ליד הורי הבעל, הגיעו לפני 16 שנה לביקור בישראל אצל הורי האישה, לאחר לידת בנם השני. במהלך הביקור לקתה האישה באירוע מוחי קשה ונשארה נכה ומוגבלת עד היום.

במקום לסייע לאשתו, כשהיא מוטלת נכה על מיטת חוליה, הבעל נטש את האישה וילדיו וחזר לארה”ב אל הוריו, כשהוא משאיר אותה נכה וחולה לגדל לבדה ילדה בת 7 ותינוק בן כמה חודשים. מאז הוא עיגן את האישה וסירב לשחררה בגט.

לפני שבע שנים אזרה האישה כוח, ובסיוע ארגון ‘יד לאישה’ הגישה תביעת גירושין כנגד בעלה בארה”ב. הבעל סירב לשתף פעולה ובית הדין הוציא כנגדו פסק דין לחיוב בגט.

אך מאחר שהמעגן שהה בארה”ב, לא הייתה  לבית הדין כל דרך להפעיל עליו סנקציות לכפיית הגט, מחוץ לישראל.

עקב מורכבות המקרה, הוכנס אגף העגונות בבתי הדין הרבניים לטיפול בפרשה. לאחר בדיקה יסודית שערך אגף העגונות, התברר כי מי שעומד מאחורי העיגון ותומך בבעל  הוא לא אחר מאשר אביו, חמיה של האישה העגונה.

האב, שכונה בתקשורת ‘הגביר המעגן’, איל הון חרדי אמריקני, לא רק שניהל בנוקשות את ניסיונות המו”מ למתן גט והדף אותם, אלא התברר מעדויות שעלו בבית הדין כי האב אף ניסה לארגן לבנו בארה”ב ‘היתר אשה שניה’ (‘היתר מאה רבנים’) כדי שבנו יוכל להינשא מחדש, תוך שהוא מותיר את אשתו עגונה.

בשנת 2016 חזר הבעל המעגן על דרישתו כי האישה תשוב עם הילדים לארה”ב, למרות מצבה הקשה, ובאופן הזוי אף הציע לה ‘שלום בית’.

בהמשך שלח המעגן מכתב מארה”ב בו הוא דורש מהאישה, בתמורה לגירושין, גם סכום ‘פיצוי’ הזוי של 2 מיליון דולר – כאשר הוא זה שנטש אותה ואת הילדים, ומעגנה במשך שנים.

לאחר שהתברר כי הדמות המרכזית העומדת מאחורי העיגון הוא אביו של הבעל, הוציא בית הדין כנגד הורי המעגן, בעת שהיו בביקור בישראל, צו עיכוב יציאה מהארץ, ופתח כנגדם בהליך ‘בזיון בית משפט’. מדובר היה בצעד תקדימי.

במרץ 2016 לאחר קיום דיונים רבים וממושכים הכוללים שמיעת עדויות והוכחות הוציא בית הדין הרבני האזורי בת”א, בראשות הדיין הרב שלמה שטסמן, פסק דין בו הוא מוכיח את תמיכתו של האב ושידול בנו לעגן את אשתו, והטיל עליו באופן תקדימי מאסר של 30 יום.

לאחר שבית הדין הרבני הגדול דחה את ערעורו, עתר האב אל בית המשפט העליון כנגד פסק הדין.

את אבי המעגן ייצג עו”ד אליעד שרגא. הייעוץ המשפטי של בתי הדין הרבניים השיב לעתירה. לייצוג האישה בבית המשפט העליון הצטרף גם פרופ’ אביעד הכהן ואף היועץ המשפטי לממשלה הצטרף לדיון – וגם הוא סבר כי בית הדין היה מוסמך להטיל את המאסר.

בית המשפט העליון פסק כי בית הדין הרבני היה מוסמך להטיל סנקציה של מאסר כלפי מי שגורם לסירוב מתן הגט. בהמשך הוציא בית הדין פסק דין משלים בו הוא ממיר את המאסר שהטיל עליו ב”קנס יומי בסך 5,000 שקלים… עד ליום בו תקבל העגונה גט פיטורין”.

לפני כשנה הוציא בית המשפט העליון – השופטים עמית, מינץ ווילנר – פסק דין נוסף, המאשר באופן מלא את פסק דינו של בית הדין הרבני, וקובע כי אכן אביו של המעגן “הוא הגורם שעודד את בנו מלכתחילה לעמוד בסירובו ליתן גט, כפי שעולה מפסקי הדין של בית הדין האזורי ובית הדין הגדול”.

בית המשפט הוסיף ואישר תקדים משפטי לפיו האב שתמך באופן אקטיבי בעיגון צריך להראות כי הוא פועל אקטיבית לשחרור העגונה.

בית המשפט העליון ביקר בחריפות את ההשתלחויות הקשות שנקט האב כנגד דייני בית הדין “והלחצים קשים, בדרכים ובאופנים ששופטים במערכת האזרחית אינם מורגלים בהם”.

בהמשך, במסגרת הגברת הלחץ על הבן המעגן בארה”ב, משרד המשפטים – בשיתוף היעוץ המשפטי בבתי הדין הרבניים ועוה”ד מ’יד לאישה’ – פעלו להוצאת פסק דין בארה”ב למימוש חוב האב למזונות הילדים שלא שילם במשך השנים, וביהמ”ש בניו יורק חייב את הבעל המעגן ב-120,000 דולר.

הלחץ המצטבר על המעגן ואביו כנראה שהצליח להשפיע לטובה, ולאחרונה, במסגרת בקשת פסילה כנגד בית הדין האזורי שהגיש האב אל בית הדין הרבני הגדול, אחר שהקנס שהוטל על האב הצטבר כבר מעל 2 מיליון שקלים לאוצר המדינה – הועלתה על ידי ביה”ד מחדש היוזמה לפגישה בין העגונה וילדיה עם האב בארה”ב.

בית הדין ביקש מהאישה לבדוק האם היא יכולה מבחינה רפואית לקחת את הסיכון ולטוס לארה”ב כדי לקבל את גיטה. האישה בדקה זאת עם רופאיה והחליטה כי היא ‘לוקחת נפשה בכפה’, וחרף הסיכון עקב מצבה הרפואי, היא טסה בליווי רפואי לארה”ב לקבל את הגט.

בניגוד לעבר, אביו של המעגן עתיר הממון סייע לפתרון בדרך של היענות לבקשת בית הדין הרבני הגדול, ומימן מכיסו את טיסתם ושהייתם של האישה והילדים (נכדיו) בארה”ב לצורך קבלת הגט.

הנהלת בתי הדין הרבניים אף צירפה פסיכולוג מטעמה שיילווה את האישה והילדים במפגש הטעון והקשה עם האב.

הבוקר, לאחר הפגישה המתוכננת ולא מעט דרמות וקשיים שהערימו המעגן ומשפחתו, קיבלה סוף סוף האישה את גיטה לאחר שש-עשרה שנות עיגון קשות.

מנהל בתי הדין הרבניים הדיין הרב דוד מלכא בירך את האישה על שחרורה מכבלי העגינות ואיחל לה הצלחה בהמשך דרכה.

הרב מלכא העלה על נס את פועלו של בית הדין הרבני בראשות הדיין הרב שלמה שטסמן, ואת דייני בית הדין הגדול בהרכבים שונים שפעלו בנחישות וללא מורא לשחרורה של העגונה.

“בית הדין האזורי וביה”ד הגדול פעלו באופן יצירתי בשיתוף פעולה עם הייעוץ המשפטי של בתי הדין הרבניים, יחד עם ערכאות המשפט האחרות, על מנת להושיע את האשה ממצוקה אנושית קשה זו”, אמר הרב מלכא.

מנהל בתי הדין, קרא לקידום הליכי הסגרה של מעגנים וסרבני גט מחו”ל, אשר במקרים מעין אלה יכולים להביא לסיום מהיר ויעיל של מקרי העגינות: “מערכת בתי הדין הרבניים תמשיך לפעול בנחישות רבה כנגד כל מקרה של סרבנות גט ותילחם בתופעה קשה זו בכל דרך אפשרית לפי החוק וההלכה”.

פרופ’ אביעד הכהן, שייצג את האשה בהליכים שהיו בבג”ץ, אמר: “שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. יש לעשות הכל על מנת שתופעה בזויה זו של סרבנות גט תצומצם ככל שניתן. יש להודות לבית הדין הרבני ולבג״ץ כמו גם לארגון יד לאישה שפעלו ללא לאות כדי למנוע את העוול הגדול הזה. חכמי ישראל חייבים לעשות שימוש בארגז הכלים ההלכתי שעומד לרשותם כדי למנוע תופעות בזויות מעין אלה”.

עו”ד יעל נגר, וטו”ר משה מיטלמן, המייצגים את אביו של הבעל, מסרו בתגובה: “למרבה הצער, מה שמוגדר על ידי דוברות בית הדין כ’סיפור הצלחה’ הינו למעשה כישלון קולוסאלי וחסר תקדים של אב בית הדין האזורי, הדיין הרב שלמה שטסמן, אשר במשך חמש וחצי שנים חצה כל קו אדום בהפרת זכויות אדם בסיסיות, ואף על פי כן לא הצליח להביא למתן הגט בישראל. הרב שטסמן החזיק בכפייה אדם מבוגר וחולה, תושב ואזרח ארה”ב, כבן ערובה וכקלף מיקוח בהליך הגירושין בין בנו לכלתו, אזרחי ארה”ב, באופן שכמעט הביא למותו. הרב שטסמן עיכב את יציאתו של האב מהארץ, הטיל עליו עונש מאסר שערורייתי בגין מעשי בנו, הטיל עליו קנס של 5000 ש”ח ליום (בשווי כולל של 2.5 מיליון ש”ח) עד למתן גט, ודחה כל בקשה אלמנטרית לחקור את הבן או לשמוע את עמדתו ישירות. בעקבות ההליכים שהתנהלו נגדו, אושפז האב מספר פעמים, במצב של סכנת חיים של ממש, לאחר שלקה בשלושה אירועים מוחיים, שני התקפי לב ואף חלה במחלה קשה, כשהוא מאושפז בימים אלה בבית החולים במצב סיעודי לאחר ניתוח מורכב.

“לאחר חמש וחצי שנים בהן גישתו הכוחנית של הרב שטסמן לא הביאו כל תוצאות והובהר שהסנקציות כנגד האב אינן משפיעות על הבן כלל, הוחלט כי הרכב מטעם בית הדין הרבני הגדול – הרב מימון נהרי, הרב אברהם שינדלר והרב לוז-אילוז – ינהל את תיק הגירושין, במקומו של הרב שטסמן. מאז שהוחלף ההרכב, ולאחר שעורכת הדין של האישה הודתה כי אין כל תועלת בסנקציות שמופעלות על האב, הבהירו הדיינים כי האב ‘מיותר’ בהליך הגירושין, ואף תהו ‘האם הטקטיקה לקחת את אבי הבן כבן ערובה כדי להציל את האישה מעגינותה, זאת הדרך הנכונה’. על כן, הורה בית הדין הגדול על בני הזוג לנהל מו”מ ישיר, ללא מעורבות האב. במסגרת המו”מ הישיר, ולאור העובדה כי הבן מאז ומתמיד סירב לקבל את סמכות בית הדין בישראל, החליטה האישה להיענות לדרישת הבעל, כפי שהוצעה לה כבר לפני שנים רבות, וטסה לארה”ב על מנת לקבל את הגט. ואכן, בשעה טובה ניתן הגט המיוחל בבית דין צדק בארה”ב, כדרישת הבעל, ללא מעורבות כלשהי של בית הדין בישראל. השמחה הגדולה על מתן הגט מהולה בעצב על הייסורים הרבים שעברו על האב ושוודאי היו יכולים להימנע כבר לפני שנים רבות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חרדים בתחפושת
    09/06/2021 06:40
    חנה
  1. אלו תוצאות החינוך החרדי