מרב ראשי דת”לי ועד חוק הגיוס: ההסכמים של הממשלה נחשפים

כלל המפלגות ב'גוש החרם' הגיעו להסכמות על קווי היסוד של הממשלה ה-36: יתמכו בחוק הגיוס על פי מתווה משרד הביטחון, כולל הוראת שעה לתקופת המעבר, כך שגיל הפטור יעמוד על 21 • מה יהיה הרכב הקבינט הביטחוני? מי יכריע אם החרדים יצטרפו? ואיך יופעל החוק הנורבגי?
אריה ריבקינד
כ"ז סיון התשפ"א / 07.06.2021 20:16

כך תפעל ממשלת השמאל? קווי היסוד וההסכמים של הקואליציה החדשה נחשפו הערב (שני) על ידי העיתונאית דפנה ליאל מחדשות 12.

בממשלה החדשה יהיו 28 שרים, הממשלה תעביר את החוק הנורבגי, בנט לא יוכל לכהן בממשלה אחרת כדי למנוע את הפלת ממשלת החילופים – וכדי לצרף את המפלגות החרדיות יידרש אישור של אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי וניתן הורוביץ – המחזיקים בזכות וטו על צירוף מפלגות נוספות.

הממשלה גם תקבע שמספיק ארבעה חברי כנסת לפצל סיעה וזאת בניסיון לפצל את הליכוד.

במסמך נכתב, בין היתר:  “הממשלה תפעל לאיחוי השסעים בין רכיביה השונים של החברה הישראלית ולחיזוק יסודותיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית וברוח מגילת העצמאות”.

נושא נפיץ נוסף בין חברי הממשלה החדשה הוא, כמובן ירושלים. בסעיף זה נכתב בצורה לקונית: “הממשלה תפעל לצמיחתה ושגשוגה של ירושלים תוך המשך הבניה בה בהיקפים משמעותיים והפיכתה למטרופולין דינמי וחדשני. תוך זמן קצר מהשבעתה תיושם החלטת הממשלה להעברת כלל משרדיה ויחידותיה הארציות לירושלים”.

בכל הנוגע לפן הביטחוני נכתב: “הצדדים מסכימים כי הממשלה תפעל לביצור הביטחון הלאומי של ישראל ולשמירת ביטחונם של כלל אזרחי המדינה, זאת לצד חתירה מתמדת לשלום. הצדדים מסכימים כי יש לפעול לחיזוק משרד החוץ כגורם המתכלל את יחסי החוץ של מדינת ישראל”.

נושא במחלוקת נוסף בין גורמי הממשלה הוא הנושא המשפטי.

על נושא זה נכתב: “הצדדים מסכימים על הקמת ועדה אשר תורכב מנציגי כל מפלגות הקואליציה בראשות שר המשפטים מתוך מטרה לחוקק את חוק יסוד החקיקה”.

בין הסעיפים בקווי היסוד, עליהם הסכימו כלל המפלגות, ניתן למצוא חוק המגביל את כהונת ראש הממשלה ל-8 שנים או שתי קדנציות, אך לא את החוק שיאסור על נאשם בפלילים לכהן כראש הממשלה או להתמודד על התפקיד. סעיף זה היה חלק מהטיוטות המוקדמות של מסמך קווי היסוד, אך ירד בנוסח הסופי.

בנוסף, “סיעות הקואליציה מתחייבות לתמוך בחקיקת ‘חוק גיוס’ במתווה משרד הביטחון כפי שאושר בקריאה ראשונה בכנסת ה-20, כולל הוראת שעה לתקופת המעבר, כך שגיל הפטור יעמוד על 21”.

כמו כן, “על מנת להעניק פתרון כולל לסוגיה, ראש הממשלה ושר הביטחון יבחנו הפעלה של מודל חדש בתחום השירות הלאומי אזרחי לאוכלוסיות מסוימות. לצורך כך תוקם ועדה בראשות נציג ראש הממשלה ונציג שר הביטחון וזו תציג את מסקנותיה לממשלה בתוך 90 יום”.

עם זאת, אין התייחסות בקווי היסוד לנושאי דת ומדינה מרכזיים כמו גיור, מתווה הכותל, מערך הכשרות, תחבורה ציבורית בשבת ופתיחת מרכולים בשבת. נושאים אלו הופיעו בטיוטות המוקדמות של קווי היסוד, אך לא הגיעו לנוסח הסופי.

עם זאת, בנט ולפיד קבעו בהסכם הקואליציוני שימונה רב ראשי מהציונות הדתית, ולמפלגת ימינה תהיה זכות וטו על כל הנושאים בתחומי דת ומדינה.

עוד פורסם הערב, כי ההסכמים הקואליציוניים ייחתמו בין המפלגות ימינה ויש עתיד, ובין שאר המפלגות למפלגת יש עתיד.

ההסכם הקואליציוני בין ימינה ויש עתיד יהווה ‘הסכם גג’ שיחייב את כלל סיעות הקואליציה, ויצורף כנספח לכל ההסכמים. ההסכמים שנחתמו בין יש עתיד למפלגות השונות, מחייבים את המפלגות החותמות.

על האפשרות לצרף את המפלגות החרדיות בהמשך נכתב: “צירוף סיעות נוספות לקואליציה לאחר הקמת הממשלה ייעשה בהסכמת ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי”.

בנוסף, חוק יסוד: הכנסת יתוקן כך שיורחב החוק הנורווגי בהקצאה אחת נוספת לכל מדרג, כלומר: בסיעה המונה שישה ח”כים יוכלו להתפטר שלושה מהם, בסיעה המונה 7-9 ח”כים יוכלו להתפטר ארבעה מהם ובסיעה המונה תשעה ח”כים ומעלה יוכלו להתפטר חמישה מהם. החוק יחול על שרים וסגני שרים.

במליאת הממשלה ובוועדות השרים יידונו נושאים שהעלאתם תיקבע בהסכמה על ידי ראש הממשלה המכהן וראש הממשלה החליפי, כאשר לשניהם תעמוד זכות וטו הדדית.

כוח ההצבעה במליאת הממשלה ובוועדות השרים יהיה שווה בין שני הגושים.

לכל ראש ממשלה תהא אחריות מיניסטריאלית לשרי הגוש שלו.

בוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) יכהנו 12 חברים שיחולקו שווה בשווה בין שני הגושים. ראש הממשלה המכהן יקבע את סדרי הדיון ונושאיו.

מהליכוד נמסר בתגובה: ”בנט, שרימה את בוחריו והעביר קולות מימין לשמאל רק כדי למנות את עצמו לראש ממשלה עם 6 מנדטים, רוצה עכשיו לבטל את בחירתם של מיליוני אזרחים ולהיפטר מהמנהיג החזק של הימין באמצעות חוקים דיקטטוריים שנהוגים רק באיראן, סוריה וצפון קוריאה.

בנט עשה הכול כדי להסתיר את ההסכם עם רע”מ – הסכם מזעזע ובו מכירת חיסול של הנגב לתנועה האיסלמית, וראשות ועדת הפנים בכנסת למנסור עבאס”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זו לא ממשלת שינוי, זו ממשלת שנאה, ממשלת קרח ועדתו
    07/06/2021 21:17
    דני
  1. זו חזרה לגלות אך בתוך ארץ ישראל, חיים כעם כבוש בתוך חבורת פורעים ערבים ששולטים ומגובים כל ידי המשטר והממשל.
    מי שעוד לא הפנים כמה המצב גרוע אז או שהוא ישן או שהוא על חומר מאד חזק