כמה זמן הם יחזיקו מעמד? כל עוד מפלס הבושה לא הגיע עד העיניים

מעולם לא קמה ממשלה שראש הממשלה שלה חסר כל גב של בוחרים • לנפתלי בנט לא תהיה שום סמכות כלפי שר האוצר ובוודאי לא כלפי שר הביטחון • אצל מנסור עבאס יקבע מספר 4, סעיד אל חארומי, מלך הנגב • אבל כוחה יהיה, כמו שאומרים, בחולשתה
אמנון לורד, ישראל היום
כ"ג סיון התשפ"א / 03.06.2021 10:16

ביידיש זה נשמע טוב יותר: היום של אתמול. זה היה יום שחשף איזו מין ממשלה עומדת לקום בישראל – אם זה בסוף יצלח בידו של לפיד, הלא-ראש ממשלה שמרכיב את הממשלה, ומוסר את המפתחות לראש ממשלה שאין לו כמעט בוחרים.

זו הולכת להיות ממשלה של ויתורים. זה קודם כל. ממשלה שסיבת הקמתה היא קיומה. ותמיד יבוא לחץ, בייחוד מהאגף של מנסור עבאס, ולמען קיום הממשלה יתבצעו ויתורים.

ראש הממשלה המיועד והלא-ראש ממשלה ימכרו אם ואב כדי לשרוד בתפקיד. מי היה מאמין שתקום ממשלה שמנהיגיה יבדו את בסיס התמיכה הציבורית שלהם תוך כדי המאמץ להקמתה.

תהליך הקמתה תואר בעצם בתוכנית הקצרה אבל החדה כתער של גיא זהר בכאן 11.

כל כך הרבה פליק-פלאקים של בנט בכל כך הרבה נושאים: לא יישב עם לפיד כי לפיד הוא שמאלן, לא יישען על רע”מ כי רע”מ תומכת טרור. הרפרטואר של מהפכי העקרונות של נפתלי בנט כבר מוכר. אלא שגיא זהר ליווה את ההקלטות באמירות “אאוץ’!” זה כואב, אבל בעיקר לבנט שכאילו חותך לעצמו את האף בתער חלוד. “אאוץ’!”

וידאו: כאן חדשות

אכן, מעולם לא קמה ממשלה שראש הממשלה שלה חסר כל גב של בוחרים עם הגיעו לתפקיד. יש לו גב של קבוצות אליטה מסוימות.

חלק מהאליטה ההתנחלותית חושב שכדי לסלק את נתניהו הכל מוצדק. כך גם הפלג החשוב של הפרשנים הבולטים בתקשורת. בבחירות מדובר על כחמישה או עשרה פתקים. וישנה קבוצה עלומה של אנשים אידיאליסטים, שבנט ושקד הם מיוצאי חיקה. הם מגובשים בגופים שונים מתחת לרדאר. הם מאמינים שהמערכת הפוליטית כפי שהיא הגיעה לסוף דרכה וכל הוויתורים שאנחנו רואים לא מעניינים אותם.

הפלת נתניהו מבחינתם היא הוצאת אבן הראשה של המערכת כדי לייצר איזו מהפכה שתתבטא בתוך כמה שנים בזן חדש של מנהיגות שיעלה לשלטון.

נסיגת הערכים שהופגנה אתמול בנושא אכיפת החוק במגזר הערבי ובנגב היא רק הקדימון למכירת המדינה לאביגדור לליברמן. איך הממשלה תשרוד? מעצם הידיעה שנפילתה מסיימת את הקריירה של כמה ממרכיביה והדברים ידועים.

בכל אופן, אם הממשלה בסוף תושבע היא תהיה חלשה. לראש הממשלה בנט לא תהיה שום סמכות כלפי שר האוצר ובוודאי לא כלפי שר הביטחון, היא לא תוכל לגבש מדיניות אלא רק לסגת מכל הבריקדות הציוניות.

אבל כוחה יהיה, כמו שאומרים, בחולשתה; והיא יכולה לשרוד כל עוד מפלס הבושה של מרכיביה, בעיקר מימין, לא הגיע עד העיניים.

אין לתומכי הממשלה סיבה לדאגה. אחרי הסטריפטיז השלם שבוצע בשבועות האחרונים לא נשארה בושה. אצל מנסור עבאס יקבע מספר 4, סעיד אל חארומי, מלך הנגב. כל עוד יוכל למנוע פינוי יישובים בלתי חוקיים ומבצעי אכיפה נגד נשק בלתי חוקי, הוא בפנים.

• המאמר פורסם ב’ישראל היום’

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות