מרד שני? ניר אורבך משך חתימתו מהדרישה להחליף יו”ר הכנסת

חברי קואליציית החרם חתמו על הדרישה להחליף את יו"ר הכנסת יריב לוין כבר בישיבה הבאה • המועמד של ממשלת השמאל: ח"כ מיקי לוי מיש עתיד • המטרה: השבעה כבר בשבוע הבא • אלא ששעה קלה לאחר הגשת המסמך - ח"כ ניר אורבך משך את חתימתו, ואין רוב להדחתו של לוין
יוני גרין
כ"ג סיון התשפ"א / 03.06.2021 09:00

חברי קואליציית השמאל הגישו הבוקר (חמישי) 61 חתימות של חברי כנסת הקוראים להחלפתו של יו”ר הכנסת יריב לוין כבר בישיבת המליאה הבאה ביום שני הקרוב – ובכך להביא להשבעת הממשלה כבר במהלך השבוע הבא.

המועמד המוצע מטעם הסיעות הוא חבר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד.

במסמך שהוגש הבוקר למזכירות הכנסת ביקשו מפלגות ‘גוש החרם’ כי ההצבעה לבחירת יושב ראש הכנסת ה-24 תוצב על סדר היום במליאה הקרובה, שעתידה להתכנס ביום שני.

“בשם סיעות הבית החתומות מטה, אבקש כי בישיבה הקרובה תוצב על סדר יומה של מליאת הכנסת הצבעה לבחירת יו”ר לכנסת ה-24. אבקש לעדכנך כי חה”כ מיקי לוי, הינו המועמד מטעם הסיעות”, לשון המכתב.

עד כה התנגד יו”ר רע”מ, ח”כ מנסור עבאס, להחלפת לוין כיו”ר הכנסת, מתוך רצון לשמר יחסים טובים גם עם גוש הימין, אך כעת הצטרף לדרישה להחלפתו.

אלא ששעה קלה לאחר הגשת החתימות, הודיע ח”כ ניר אורבך מימינה שהוא מושך את חתימתו מהמסמך וכעת יש 60 חתימות בלבד – מה שלא מאפשר לכפות את החלפת יו”ר הכנסת או את כינוסה המיוחד.

אורבך טען כי חתימתו הוגשה מבלי ששאלו אותו.

אחרי חצות נועד בנט עם ח”כ ניר אורבך, שעל פי ההערכות נוטה להצביע נגד הקמת הממשלה.

בנט ניסה לשכנע את אורבך להתפטר מהכנסת, שכן אם יצביע נגד לא יהיה רוב לממשלת השמאל והמהלך כולו יקרוס – זאת משום שהממשלה החדשה תהיה תלויה בקולות מהרשימה המשותפת. במקרה כזה, ספק אם כל חברי הכנסת מימינה ומתקווה חדשה יסכימו להקמת ממשלה שנשענת על תמיכת הרשימה המשותפת.

החוק קובע שליו”ר הכנסת סמכות להחליט על ההצבעה לאישור הממשלה עד שבוע ימים מקבלתה במליאה.

בשל כך, בגוש החרם חוששים שהיו”ר הנוכחי יאפשר להצביע על כך רק בעוד 11 ימים – יום שני 14 ביוני. בממשלת השינוי הצרה קיים חשש משמעותי ממסכת הלחצים הצפויה על חלק מחבריה, שאולי ישנו את דעתם ולא יצביעו בעדה.

מנגד, בליכוד חוששים מאוד ממינויו של ח”כ מיקי לוי לתפקיד יו”ר הכנסת, שכן אם המהלך ייצא אל הפועל – הסיכויים להקמת ממשלת ימין יצטמצמו. שכן, מינוי יו”ר לכנסת מטעם ממשלת החרם יפגע מאוד באפשרות לגייס עריקים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות