ימינה: שקד לא בוועדה לבחירת שופטים? אין ממשלה

לאחר משא ומתן לילי: בנט ולפיד קרובים לממשלת שמאל • גורמים ממפלגות ב'גוש החרם' על שקד: "היא בלתי נסבלת. שמה לה למטרה לתקוע כל מקל אפשרי בגלגלי הקואליציה החדשה" • הסכם נחתם בין לפיד לגנץ • קשיים במו"מ עם רע"ם: נשמעים שונה לגמרי, אין הסכמות על חוק קמיניץ
אריה ריבקינד
כ"ב סיון התשפ"א / 02.06.2021 08:52

שעות ספורות לפני תום המנדט של יאיר לפיד בחצות והחזרתו לכנסת, קרובים יו”ר יש עתיד ויו”ר ימינה להקמת ממשלת שמאל.

בינתיים צוותי המו״מ הלכו לישון לפי שעה. ראשי המפלגות התפזרו לבתיהם ויגיעו הבוקר לכנסת להצביע בבחירות לנשיאות.

המחלוקת האחרונה שנותרה היא איוש הוועדה למינוי שופטים: איילת שקד מימינה, שמיועדת לתפקיד שרת הפנים, מתעקשת על מקומה בוועדה על חשבון מרב מיכאלי.

ביש עתיד ומפלגת העבודה הבהירו לימינה שההסכם עם העבודה נסגר ולא יהיה ויתור על הוועדה לבחירת שופטים.

לפי ‘כאן חדשות’, גורמים בישראל ביתנו, מפלגת העבודה ומרצ יצאו במתקפה חריפה נגד שקד, בטענה שהיא מחפשת כל דרך למנוע ולטרפד את הממשלה – וכינו את שקד:  “בלתי נסבלת. שמה לה למטרה לתקוע כל מקל אפשרי בגלגלי הקואליציה החדשה”.

הגורמים בשלוש המפלגות הוסיפו: “שקד באה להרוס ולהפריע ולגרום נזק מכוון למהלך כולו”. הם הוסיפו: “היא לא רוצה להגיע? שלא תבוא. יש ממשלה בלעדיה. לא צריך אותה”.

מנגד, גורמים בימינה, צוטטו גם הבוקר: “זה או שנקבל את הוועדה – או שלא תהיה ממשלה”.

ח”כ מתן כהנא מימינה אמר בגל”צ :”הוועדה קריטית לנו. מבינים שבממשלה שתקום לא כל צד יוכל לחדד אידאולוגיה. אנחנו צריכים לשמור שבית המשפט לא יהפוך לפרוגסיבי. יש דברים שבנפשנו”.

עם זאת, ח”כ כהנא הוסיף כי הוא מאמין שהממשלה תקום.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ הגיב: “אל תתנו לספין על הוועדה למינוי שופטים לבלבל אתכם. בנט, שקד וסער מחזירים את השמאל לשלטון ומוכרים בדרך את כל ערכי הימין לשמאל ולתומכי טרור. המשברים המלאכותיים שהצדדים מתדרכים עליהם הם בסך הכל רעשי רקע שנועדו לטשטש את זה”.

הוויכוח על הוועדה הוא עקרוני מאוד, משום שלזהות היושבת מטעם הקואליציה ישנה חשיבות רבה. שכן, במקרה ושקד היא זאת שתיבחר, יהיו שלושה אנשי ימין בוועדה – יחד עם שר המשפטים המיועד גדעון סער, ונציג האופוזיציה – והם יוכלו למנוע רוב מיוחס מהמשפטנים בוועדה, בעוד שאם מרב מיכאלי תשב בוועדה יהיה לשופטי בית משפט העליון קל יותר למנות מועמדי שמאל מטעמם.

יצוין,  כי בשנים הקרובות צפויים להתפנות שישה מושבים בבית המשפט העליון.

גנץ ולפיד סגרו: תודיע “עלה בידי” 

במהלך הלילה סיכמו כחול לבן ויש עתיד על הסכם קואליציוני להקמת ממשלה.  בין המפלגות הושגה הסכמה מלאה על עיקרם של קווי היסוד של הממשלה. בנוסף, סוכמו נושאים מרכזיים לקידום וחיזוק הדמוקרטיה והחברה הישראלית.

יו״ר כחול לבן בני גנץ נתן את הסכמתו ליו”ר יש עתיד יאיר לפיד להודיע לנשיא ש”עלה בידו” להרכיב ממשלה.

מפלגת כחול לבן תקבל את תיקי הביטחון, התרבות והספורט, הקליטה ותיק המדע והטכנולוגיה. רשות החדשנות תעבור ממשרד הכלכלה לידי משרד המדע של כחול לבן.

על פי ההסכם המסתמן עם רע”ם, חוק קמיניץ שעוסק בבנייה הבלתי חוקית יבוטל או יוקפא, מקצת הכפרים הלא מוכרים בנגב יזכו להכרה, והממשלה תקצה לחברה הערבית תקציבים לפיתוח חברתי־כלכלי ולמיגור הפשיעה.

כמו כן, היו”ר מנסור עבאס דורש שלא לכלול בקווי היסוד של הממשלה חוקים המקדמים שוויון לקהילת הלהט”ב. בדיונים עם עבאס עלו חילוקי דעות גם בעניין סמכויות משרד הפנים מול הרשויות המקומיות הערביות.

אלא שבתקווה חדשה ובימינה אומרים שמנסור עבאס יכול לשכוח מביטול או הקפאה של חוק קמיניץ. לדבריהם, המקסימום שיקבל זה את מה שנתניהו, גנץ וניסנקורן נתנו לו – צמצום האכיפה כלפי בנייה בלתי חוקית שנבנתה לפני 2018. בנייה בלתי חוקית לאחר מכן תמשיך להיאכף, בדיוק כפי שהיה בממשלה היוצאת.

העיתונאי מוחמד מג’אדלה דיווח הבוקר: “ברע״מ שידרו אופטימיות זהירה בשעות הערב, אבל הבוקר נשמעים שונה לגמרי. הלחץ שהגיע מהימין לאחר חשיפת חלק מסעיפי ההסכם הקואליציוני גרם להקשחת עמדות מצד ימינה ותקווה חדשה. הקפאת חוק קמניץ לא מובטחת וגם לא ההכרה ביישובים הבדואים. חזרה לנקודת ההתחלה כמעט”.

השר דוד אמסלם מהליכוד תקף את הקואליציה המתגבשת הבוקר, ואמר בריאיון לאסף ליברמן ועקיבא נוביק ברשת ב: “הם קוראים לעצמם ממשלת אחדות והם ממשלת מיעוט. כל עוד הנושא הלאומי לא נפתר, אף מפלגה ציונית לא יכולה להישען על המפלגות הערביות”.

על המגעים שניהלו בליכוד מול רע”ם טען: “אני לא יודע מי ניהל השיחות, הליכוד לא היה מצביע בעד זה. אם יש לך 61 אתה יכול לצרף אותם”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כהנא
    02/06/2021 12:38
    חנן
  1. לא הועדה בנפשכם מרץ בנפשכם!!!