מו”מ לילי: בנט ולפיד בדיונים מרתוניים לסגור ממשלת שמאל

צוותי המו"מ של מפלגות 'גוש החרם' מנסים לפתור את כל המחלוקות במטרה להכריז עד מחר בבוקר על הקמת ממשלה • במוקד הפלונטר: המאבק בין איילת שקד למרב מיכאלי על המקום בוועדה למינוי שופטים • יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, הציג רשימת דרישות ארוכה ויקרה • ומה דרש גדעון סער?
חרדים 10
כ"ב סיון התשפ"א / 02.06.2021 00:47

יממה של הכרעות: ראשי ‘גוש החרם’ ממשיכים במו”מ אל תוך הלילה במאמצים להגיע לסיכומים, כדי שיאיר לפיד יוכל להודיע לפני תום המנדט בחצות הלילה כי “עלה בידי” להרכיב ממשלה.

יו”ר יש עתיד שואף להצהיר על הקמת הממשלה לכל המאוחר מחר עד השעה 11:00. אם כך אכן יקרה, יו”ר הכנסת יריב לוין יוכל להודיע על הקמת הממשלה החדשה כבר מחר – וההשבעה תתקיים ברביעי הבא. אם לפיד יכריז “עלה בידי” אחרי נעילת ישיבת הכנסת, ההשבעה עשויה להיות רק ביום שני בשבוע שלאחר מכן.

צוותי המשא ומתן יושבים מאז שעות הצהרים של יום שלישי, ובמהלך שעות היום נרשמה התקדמות במגעים עם כל המפלגות. לקראת שעות הערב הצטרף לשיחות גם יו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. עם זאת, לצד פתרונות למחלוקות שצפו עוד לפני הדיונים, צצו מחלוקות חדשות, לאור דרישות שהעלו ימינה, תקווה חדשה ורע”ם.

סלע המחלוקת המרכזית היא סביב זהות נציג הקואליציה בוועדה למינוי שופטים, אחרי שאיילת שקד, המועמדת לתפקיד שר הפנים, התנתה את תמיכתה בממשלת השמאל בקבלת המקום בוועדה שהובטח ליו”ר העבודה מרב מיכאלי.

צוותי המשא ומתן טרם מצאו פתרון, אל הערכה היא שתמצא  פשרה יצירתית.

גם יו”ר רע”ם, מנסור עבאס, הציג רשימת דרישות ארוכה ויקרה משלו: רע”ם ככל הנראה לא תקבל את תפקיד סגן שר הפנים, אך נציגיה דורשים סמכויות נרחבות במשרד הפנים לטובת הרשויות הערביות. שקד, שמיועדת לכהן כשרת הפנים, מסרבת.

כחלק מההסכם עם רע”ם סוכם על מינוי עבאס ליו”ר ועדת הפנים של הכנסת ועל תוכנית כלכלית לעשור למגזר הערבי שתתוקצב ב-50 מיליארד שקל.

במוקד המחלוקת מול רע”ם עומדת הדרישה להכרה ב-14 יישובים בדואיים בנגב. באגף הימני בגוש השינוי מוכנים להכיר בשלושה יישובים שנתניהו כבר הכיר בהם.

יו”ר רע”ם דורש גם את ביטול או הקפאת חוק קמיניץ, אך נתקל בסירוב.

יו”ר רע”ם דרש בנוסף שלא להכליל בקווי היסוד חוקים בעד קהילת הלהט”ב, ובקשתו התקבלה.

ההסכם המסתמן עם רע״מ:

– ראשות ועדת הפנים בכנסת

– הקפאת חוק קמיניץ עד לחקיקה חדשה

– תכנית עשור כלכלית של 50 מליארד ש״ח

– הכרה ב-14 כפרים בלתי מוכרים בנגב

– כל התקציבים יעברו בהחלטת ממשלה

לפי דיווח בחדשות 12, המחלוקת סביב תיק החקלאות, אותו דרשה כחול לבן, יישאר בידי ישראל ביתנו, לאחר שסוכם כי כחול לבן תקבל במקומו את תיק המדע. גם תיק הנגב והגליל, אותו דרשה איילת שקד,  יישאר אצל ליברמן.

גם גדעון סער העלה תביעות שונות: הוא הבהיר לשותפות כי ברצונו, כשר המשפטים, להוביל מספר רפורמות במערכת המשפט, כשאחת מהן היא פיצול תפקיד היועמ”ש.

סער הציג לבקשת מפלגות השמאל מסמך מפורט של התוכנית – והמסמך הוביל לעימות חריף, כאשר בעבודה ובמרצ מנהלים מאבק נגד האפשרות שההסכם הקואליציוני יכלול הסכמה על פיצול התפקיד. גם כחול לבן מתנגדים, מתוך כוונה “לשמור על מערכת המשפט”.

סער דורש במסגרת המו”מ גם להכפיף לאחריותו את הגשת תגובות המדינה לבג”ץ בכל הנושאים הנוגעים להתיישבות ביהודה ושומרון. לפי דיווח בערוץ 7, לא מדובר בהסדר חדש אלא בהחייאה של הסדר שהיה קיים בשנים בהן החזיקה השרה לשעבר איילת שקד בתיק המשפטים.

מוקדם יותר הערב דווח בחדשות 12, כי צוותי המשא ומתן עומלים על גיבוש מנגנונים להבטחת קיום הרוטציה על ראשות הממשלה.

זאת, משום שבמחנה השמאל חוששים שברגע שנתניהו יזוז הצידה, יהיה קל מאוד להפיל את הממשלה ולהסתדר בלי לפיד, ולכן מחפשים פתרונות בדומה לאלו שסוכמו בממשלת נתניהו-גנץ. בין היתר הוחלט שאם אחד הגושים יתמוך בהצבעת אי-אמון, הגוש השני יזכה בראשות הממשלה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ממשלת האחים (בנט-לפיד) והמוסלמים
    02/06/2021 01:46
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. אבו-ג’דר ליברמאן
    אחמד יאיר אל-פיד
    נאפאתל חאמד אל-בנט
    אל-יאללת שקווד
    גדעון מוחסאן סעאוור
    זאההב אל-קין אל נוסנוס