נחשף: בגלל מחסור במכשירי אקמו – מאושפזים שחלו בקורונה נפטרו

ועדה מיוחדת של משרד הבריאות בחנה את רמת הטיפול בחולי קורונה ופרסמה דו"ח - ממנו עולה: העומס הרב, מחסור במכשירי אקמו ובטכנאים המפעילים אותם - גרמו לירידה באיכות הטיפול ואף לפטירת חולים • ומה הטיפולים שהיו בשימוש ושהוכיחו יעילות?
חרדים 10
כ"א סיון התשפ"א / 01.06.2021 15:01

ועדה של משרד הבריאות שבחנה את איכות הטיפול בחולי הקורונה שאושפזו בגל השלישי פרסמה היום (שלישי) את מסקנותיה.

לפי הדיווח ב’ישראל היום’ – שפרסם ראשון את הדו”ח – אחד הממצאים הבולטים ביותר בדו”ח הוא שבמהלך הגל השלישי, חולים שאשפזו בבתי חולים קטנים נפטרו בעקבות מחסור במכשירי אקמו.

בעיה קשה נוספת שעלתה מהדו”ח: הייתה ירידה באיכות הטיפול בעקבות עומס רב בעיקר בבתי החולים בירושלים ובבני ציון. כמו כן, בעקבות העומס בבתי החולים הגדולים, לעיתים לא התאפשר ויסות חולים מבתי חולים קטנים שבהם לא היו מכשירים אקמו.

כמו כן, בגל השלישי היה מחסור בכוח אדם מיומן בטיפול נמרץ וכן דווח על מחסור בטכנאי הנשמה המוכשרים לתחזק את מכשירי האקמו – כאשר בכל הארץ יש כרגע 55 כאלו בלבד.

הוועדה, בראשות פרופ’ ירון ניב, סמנכ”ל איכות ובטיחות במשרד הבריאות, ביקרה ב-25 בתי חולים, סקרה את הטיפול בתיקים רפואיים של כ-6,000 מתוך 40 אלף מאושפזי הקורונה, התייעצה עם מומחים ואיגודים מקצועיים ועוד.

עוד מהנתונים שנאספו על ידי הוועדה:

אחד מכל שבעה חולי קורונה שאושפזו בבתי החולים בגל השלישי נפטר תוך חודש מהאשפוז, אחד מכל 12 חולים הונשם (8%) ורק 0.64% חוברו למכשיר אקמו.

בדו”ח המסכם את איכות הטיפול בחולי הקורונה בבתי החולים שהופץ היום למנהלי בתי החולים צויין כי “לא נמצאו תרופות יעילות למחלה”.

מה הטיפולים שהיו בשימוש ושהוכיחו יעילות?

כמעט מחצית (48%) מהחולים טופלו בסטרואידים 19% טופלו ברמדסיביר עשירית טופלו בפלזמה ממחלימים, 16% טופלו בויטמין D וקרוב לשני שליש (63%) טופלו בנוגדי קרישה. הטיפול ברמדסיביר ובויטמין D נמצא קשורים בירידה בתמותה.

פרופ’ ירון ניב ציין לגבי יעילות הטיפולים: “דקסמתזון (סטרואידים) עזר במידת מה בחולים קשים ומונשמים, פלסמה ממחלימים עזרה במדוכאי חיסון ובמספר מקרים אף שינתה את מהלך המחלה לטובה. התרופות רמדסיביר ואקטמרה אכזבו בבתי חולים אחדים, אך זכו להערכה באחרים”.

הועדה שבראשותו המליצה להתחיל בטיפול תרופתי בשלב מוקדם של המחלה, עם הופעת עדויות ראשונות לירידה ברמת החמצן בדם. והמליצה לייסד להיות פרוטוקול משותף ומתעדכן לטיפול רפואי בין בתי החולים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות