הליכוד: בנט לא יכול לכהן ראשון כרה”מ • בית הנשיא: הוא יכול

הליכוד שלח מכתב ליועמ"שים של בית הנשיא והכנסת: "רק לפיד יכול לכהן ראשון כראש ממשלה, ואין לו שום סמכות להעביר את התפקיד לבנט" • בית הנשיא הבהיר: חוק יסוד הממשלה דווקא מאפשר ללפיד להעביר הסמכות • עם זאת, מועמד שאומר "עלה בידי" צריך לפרט את הרכב הממשלה
אריה ריבקינד
כ"א סיון התשפ"א / 01.06.2021 08:51

על רקע הצפי שיאיר לפיד יודיע היום (שלישי) לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי הצליח להקים ממשלה: מפלגת הליכוד פנתה ליועץ המשפטי של בית הנשיא וליועץ המשפטי של הכנסת בדרישה שח״כ לפיד יקיים את אותם התנאים להקמת הממשלה, שנדרשו בזמנו מראש הממשלה בנימין נתניהו.

לפי טענת הליכוד, יש לדרוש מלפיד להציג את הרכב הממשלה המדויק ופרטים נוספים אודותיה כתנאי להקמתה. בנוסף טענו בליכוד: לפיד הוא זה שקיבל את המנדט – ועל כן הוא צריך לכהן ראשון ולא בנט.

בהודעה ששלחה המפלגה אל היועמ”שים, נכתב: “לא ניתן להסתפק בהצהרה לקונית על הרכבת ממשלה כביכול אלא על ח״כ לפיד לפרט: איזו ממשלה עלה בידיו להרכיב, מהו הרכב הסיעות, האם מדובר בממשלת חילופים, ואם מדובר בממשלת חילופים מי יכהן כראש ממשלה חלופי”.

עוד נכתב כי “לפי חוק יסוד הממשלה רק ח״כ לפיד יכול לכהן ראשון כרה״מ ואין לו שום סמכות להעביר את התפקיד לח״כ בנט, עליו לא הוטל תפקיד הרכבת הממשלה”, אומרים במפלגה.

על פי המכתב, אם אחד מהתנאים האלו לא יקוימו – ביום חמישי בשעה 00:00 אמור לפוג המנדט של יו”ר יש עתיד ולהתחיל תקופת 21 הימים הקבועה בסעיף 10 לחוק יסוד הממשלה.

היועצת המשפטית של בית הנשיא השיבה הבוקר לדרישת הליכוד ומסרה כי לדעתה,  בהסתמך על התיקון לחוק יסוד הממשלה – אין בעיה שמי שקיבל את המנדט יהיה ראש הממשלה החלופי בתקופת הרוטציה הראשונה.

משמעות הדבר היא כי אין מניעה שיו”ר ימינה נפתלי בנט יכהן ראשון ברוטציה, על אף שיו”ר יש עתיד יאיר לפיד הוא זה שקיבל את המנדט.

כמו כן, בבית הנשיא קיבלו את טענת הליכוד כי אם יכריז לפיד ש”עלה בידו להרכיב ממשלה” – עליו לפרט את הרכב ואופי הממשלה.

וכך כותבת היועצת המשפטית לנשיא המדינה בתשובתה:  ״אכן, כפי שהבהרתי בשיחתנו מיום 4.5.2021, על חבר הכנסת, שמודיע לנשיא כי עלה בידו להרכיב ממשלה להבהיר את הרכב הסיעות השותפות לממשלה, האם מדובר בממשלת חילופים, ומי יכהן כראש הממשלה החלופי (במידה ומדובר בממשלת חילופים).

“באשר לאמור בסעיף 5 למכתבך – כפי שוודאי זכור לך, באותו היום (4.5.2021), פנית אלי וביקשת לוודא עמי, שמקובל עלי, שכאשר מוקמת ממשלת חילופים, חבר הכנסת שהוטל עליו להרכיב ממשלה יכול לכהן כראש הממשלה החלופי בתקופה הראשונה (לפני מועד החילופים), זאת, בהתבסס על סעיף 13א לחוק-יסוד: הממשלה. השבתי לך שזוהי גם עמדתי המשפטית ואני מסכימה עמך.

“בתמצית אציין כי עמדה זאת מבוססת על לשון החוק, ועל תכליתו של חוק-יסוד: הממשלה הן בכלל והן של סעיף 13א לחוק זה – העוסק בכינון ממשלת חילופים – בפרט.״

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    על"ה ביד"י = 131 כמנין הס"מ
    01/06/2021 10:27
    יהודי
  1. “עלה בידי” “עלה שור” לגזירה שווה